Dickie Tug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Atay, 7 aug 2012.

  1. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Beste forumleden,

    Mede op advies van leden op dit forum heb ik de keuze gemaakt voor een Dickie Tug. Heb de boot via Ebay gekocht en moet hem nog ontvangen (zal fotootje plaatsen als ik hem heb), maar ik heb begrepen dat de originele onderdelen niet zo goed zijn. Nu is natuurlijk de vraag: waar moet ik deze onderdelen mee vervangen? Er zit een bluskanon op, die wil ik graag goed laten werken en eventueel in de toekomst nog verlichting. Verder wil ik hem graag in politiekleuren spuiten.

    - Motor: advies een Speed 500E motor te nemen. Is dit inderdaad voldoende, of kan ik beter direct een zwaardere nemen? Er is zo veel keuze als je googelt. Of vaart de boot dan niet recht meer? Heb sowieso het advies gehad om toren te verwijderen/ in te korten, omdat hij anders instabiel is.

    - Regelaar: voor een regelaar kreeg ik het advies een eenvoudige voor auto's te nemen van Conrad. Als ik daar op de site kijk, zie ik echter Graupner brushless-regelaars die bijna even duur zijn + accessoires voor regelaars. Wat is een goede keuze en wat is het verschil?

    - Bluskanon: daar schijnen ook pompjes voor in de handel te zijn, maar die zie ik niet op Conrad staan. Kijk ik niet goed of verkopen ze die gewoon niet?

    - Accu: advies was een loodaccu van 4Ah of als ik wat meer te besteden heb een paar 6 volt 4300 mAh NiMh pakketten. Ook hier zie ik door de bomen het bos niet meer, of weet ik niet of ik een geschikt exemplaar kies bij Conrad. Iemand suggesties/ aanraders?

    - Verlichting: is het aan te raden dit gelijk aan te pakken, of kan dit net zo goed in een later stadium. Het is namelijk geen must.

    - Kleuren: heb vroeger veel modelbouw (vliegtuigen) gemaakt en zelf gespoten. Kan me voorstellen dat het voor boten anders werkt. Iemand suggesties als ik er een politieboot van wil maken (ondanks dat de politie geen slepers heeft)?

    Ben benieuwd naar jullie ideeën!

    Gr. Tijs de Jong
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2012
  2. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    * Een graupner 500e is een brushed motor, een brushless regelaar past daar niet op. *

    Op deze site Model Boat Mayhem op 2/3 van de hoofdpagina even op de dickie boot klikken, er staat daar een heel verhaal over een conversie.
    In het forum zelf is er ook een afdeling met allemaal dickie tug/workboat conversies.
     
  3. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    He Niels, dank voor de link! Ga het uitpluizen, kom steeds een stapje verder zo :)
     
  4. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Heeft iemand misschien wat 2e hands te koop dat op een Dickie Tug past, zonde om alles nieuw te kopen natuurlijk :)
     
  5. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Niks in de verkoop snap ik ...

    Heb het bootje (2e hands Dickie Tug via besteld via Ebay) inmiddels binnen. Hierbij fotootje:

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Heb het bootje gelijk zo veel mogelijk uit elkaar geschroefd om te kijken of ik gekke dingen tegen kwam. Er is me niets geks opgevallen. Wel was een groot deel van de schroefjes verroest, sommigen kwamen maar met moeite los, de kopjes zijn hier en daar al verdraaid. Is hier speciaal gereedschap voor en is het verstandig de schroefjes te vervangen voor schroefjes die niet roesten?

    Ook kreeg ik de kuip en het dek niet van elkaar, omdat er draadjes vastzitten aan de printplaat (noem je dat zo?), bijvoorbeeld de aan en uit knop. Als ik de originele onderdelen wil vervangen en/ of de boot wil spuiten, dan moeten deze delen toch los? Doe ik iets fout, of moet ik ze 'gewoon' knippen en later weer solderen? :confused:. Solderen is echt eeuwen geleden voor mij.

    Bootje weer in elkaar geschroefd en eerst maar eens te water gelaten in het bad van de kinderen (helaas geen filmpje). Wat me opviel is dat hij gelijk heel erg naar rechts ging hangen, maar dat herstellde zich vrij snel. Alles lijkt te werken (lichtjes, waterkanon, vooruit, achteruit, rechts, links).

    Denk dat ik binnenkort maar even in de vijver ga testen, en de volgende stap wordt dan vervangende onderdelen halen. Wordt toch maar de modelbouwwinkel, denk ik ...
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2012
  6. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    O ja: als iemand nog een tip heeft waar ik een politie stickerset kan krijgen, hoor ik dat ook graag!
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Echt helpen kan ik nog niet Tijs, maar je zou wel je foto's kunnen verkleinen tot maximaal 800 pixels (forum maximum). Bij Imageshack moet je dat aangeven voordat je een foto laadt, bij de forumalbums gebeurt dit automatisch.
    Je kan volgens mij decalvellen kopen die je zelf kunt printen. Bij Modelbouw Flevoland kan je ze ook naar eigen ontwerp laten maken.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Ad, zal ik doen en thanks voor de tip!
     
  9. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Volgen mij is deze boot vaarklaar, mijn zoon had er een en heeft er veel plezier van gehad en alles werkte perfect.
    grt
    Hawser
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Atay,

    Denk erom dat je niet verder dan een meter of 15 bij de zender vandaan vaart bij het testen; ik heb de mijne destijds ook één keer getest zoals 'ie uit de doos kwam; binnen 20 meter was de ontvangst weg...
    Gelukkig was de wind mijn kant op en dreef de boot weer binnen het zendbereik.

    Als zender gebruik ik een tweedehands Graupner MC12, een computerzender met 8 modelgeheugens en uitgebreide instelmogelijkheden.
    Ik kon die destijds voor een prikje kopen en stuur er tot nu toe al mijn modellen mee.

    Ik wil maar zeggen; het hoeft géén nieuwe zenderset te worden, scheelt altijd wat.

    Als motor heb ik de 380 vervangen door een vijfpool 540 (Iragashi van Conrad), met een Thor regelaar vaart dat subliem.

    Mijn schroefas had nogal wat ruimte en ik had geen zin aan lekkage, dus heb ik van messing buis een nieuwe schroefaskoker (met lagers) gemaakt, door een smeerpijpje druk ik elk jaar wat schoon vet erin en de boel draait al jaren probleemloos.

    Groeten, Jan.
     
  11. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    @Hawser: klopt dat hij RTR is, maar ik wil hem graag wat 'upgraden' zodat het kwalitatief een wat beter bootje wordt.

    @Jan: ik zal rekening houden met de afstand :) Heb al via het forum geprobeerd aan tweedehands spullen te komen, want nieuw kopen is inderdaad zonde als het hier wordt aangeboden, maar tot op heden helaas nog geen succes.

    Hoe controleer ik of op mijn schroefas ook ruimte zit en het deel dat jij van messing hebt gemaakt, is dat ook aan te schaffen ipv zelf te maken ivm tijdsgebrek?

    Gr Tijs
     
  12. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Hey Atay, als je spullen nodig hebt kun je goed terrecht bij Westland modelbouw in wateringen, (nee, geen aandelen, sympatieke gozer achter de balie) heeft veel kennis van zaken en kan je altijd verder helpen...

    doe hem de groeten

    Sjoerd
     
  13. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Sjoerd, die tip heb ik van meerdere mensen gekregen en ga er zeker neuzen binnenkort! Ik doe hem de groeten :)
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tijs,

    Als je tijdgebrek hebt, dan is dit een verkeerde hobby...
    Geintje...

    De standaard schroefas, zit gewoon strak in een messing buisje, géén lagers, géén vetvulling. Hoe goed de boel af fabriek in elkaar is gezet en hoeveel vet daarbij is gebruikt, bepaalt hoe lang de boel lekvrij blijft werken.

    Ook de uitlijning van de motor t.o.v. de schroefas maakt veel uit in de slijtage, het lawaai en de uiteindelijke lekkage.

    Omdat ik met Raboesch propjes wilde kunnen werken, met M4 schroefdraad, heb ik de schroefaskoker zelf gemaakt, waarbij ik twee stukken van de oude koker als lagers in de nieuwe heb gebruikt.

    Je zou eens in het assortiment van Raboesch moeten sneupen, om te zien of zij zo'n korte schroefaskoker hebben, of eentje, die in te korten is.

    Groeten, Jan.
     
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    of anders kijken bij Graupner, die hebben ook vrij korte schroefassen
     
  16. Atay

    Atay

    Lid geworden:
    17 aug 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Den Haag
    Ok ... eerste proefvaart gemaakt en die was niet bijzonder succesvol. Gelukkig had ik een korte broek en slippers aan :)

    Zette het bootje in het water. Hij was gelijk al wat wiebelig, klein beetje gas geven zodat ik er nog bij kon, mocht er iets gebeuren. Dus, heb de boot er weer uit gepakt en opnieuw ingezet. Ik dacht: misschien moeten de ballasttanks (?) eerst vollopen met water om stabieler te worden.

    Even gewacht ... iets meer gas gegeven dan eerste keer onder het mom van: "niet zo schijterig doen". Misschien heb ik niet lang genoeg gewacht, maar ik gaf maar een kleine beetje meer gas dan de eerste keer ... Hij wiebelde nog meer naar 1 kant en voor ik het wist lag hij op z'n zij en even later keek ik tegen de onderkant van de boot aan!

    Hij was niet meer binnen hand bereik en voordat hij zou zinken ben ik maar in het water gesprongen om hem van de ondergang te redden ... heel fijn in een sloot met dat groene spul :)

    Thuis snel opengemaakt en gelukkig was de binnenkant nog nagenoeg droog! Wel overal van dat groene spul, maar dat neem ik op de koop toe ;). Heb ik er al weer afgehaald met een doekje.

    Wat doe ik fout? Kan toch niet zo zijn dat hij zo instabiel is alleen door de toren? Moet ik langer wachten tot de ballastankjes vollopen?

    Gr. Tijs
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2012
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Voortaan eerst een "proefvaart" in het bad thuis doen, Tijs. Of in de gootsteen, daar is het scheepje klein genoeg voor. En als je gaat varen: neem een ouwe tennisbal aan een draad mee. Een metertje of twintig.
    Als je model "het niet meer doet" kun je de bal over het model geen gooien, en met de draad je model voorzichtig naar de kant slepen.

    Edit: Ga anders eens varen op Madenstein. Daar zit de HMBC, tegenover restaurant Madestein.
    Altijd makkelijk als er andere modelschippers in de buurt zijn voor een reddingsactie.
    Bovendien zijn het toffe lui. (voor Hagenezen dan...;) )
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tijs,

    De ballasttank moet eerst vollopen voor de boot een beetje stabiel is, de ontluchtingspijpjes zijn niet zo heel erg dik, dus dat duurt even.

    Als je de ombouwverslagen op Mayhem leest, dan weet je inmiddels dat de meesten die tank eruit slopen, de gaten in de bodem dichtmaken en een 6V Gel-loodaccu op die plaats in de boot leggen, dan wordt de boel gelijk een stuk minder wiebelig.

    Ik heb de tank ook verwijderd en ben op lipo's gaan varen, 2 x 4000mAh geeft me bijna vier uur continue vol gas, dan kun je nog eens een tochtje maken...
    De lipo's zijn licht, dus er moest ook nog ballastlood bij om de boot weer op de waterlijn te krijgen.

    De toren laat bijna niemand er op zitten om stabiliteitsredenen, als je de blusmonitor wilt gebruiken, dan kan die ook best lager op de boot geplaatst worden.

    Groeten, Jan.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tijs, ik ben zelf geen vaarder, maar kijk wel met belangstelling bij velen mee.
    Eerste vraag die bij mij opkomt is: hoe lag ze qua waterlijn. Was de diepgang ongeveer zoals de moet zijn, of lag ze te hoog?
    Nog nooit gehoord van ballasttankjes die vol zouden moeten lopen, maar dat horen we hier nog wel. Maar als ze te hoog ligt, ballast zo diep mogelijk op de bodem aanbrengen. Dat is een klusje dat je het beste toch thuis in bad of gootsteen kunt doen. Echte proefvaart dan pas als ze goed op de waterlijn ligt.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Ik zie dat Jan me voor was, dat is de ervaringsdeskundige
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Degene die mijn Dickie heeft aangepast heeft dat ook gedaan, tanks eruit, loodaccu op de bodem, en die rare toren eraf. Is nu zo stabiel als een huis:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina