diep ontladen lipo: laden of afkoelen?

Beste mensen,

na een vluchtje van vanmiddag kwam ik op de volgende vraag:

Als een lipo te ver ontladen is (onder de 9V) moet je hem dan meteen gaan laden zodat het voltage niet meer beneden de 9V is of moet je hem eerst laten afkoelen zoals je normaal gesproken doet na het vliegen?

Ik denk namelijk dat je nog verder beschadigt als je hem laat liggen terwijl het voltage beneden de 9V ligt...

Wie weet er een antwoord? :D

gr,

niels

Jup. zorg dat hij rond de 10V zit en dan laten koelen. Zodra hij hand warm is kan je hem rustig verder laden. Probeer eerst rustig te laden op 0,2 - 0,5C max. Dan kan hij rustig herstellen. Tijdje laten liggen voordat je hem verder laadt (dag of 2) kan ook best helpen maar dat is meer een gevoel wat ik heb......

Tadango zei:
Jup. zorg dat hij rond de 10V zit en dan laten koelen. Zodra hij hand warm is kan je hem rustig verder laden. Probeer eerst rustig te laden op 0,2 - 0,5C max. Dan kan hij rustig herstellen. Tijdje laten liggen voordat je hem verder laadt (dag of 2) kan ook best helpen maar dat is meer een gevoel wat ik heb......

:D dat deed mijn lader uitzichzelf! :thumbsup:

Hij begon te laden met 0,4A tot hij bij de 10V was daarna begon hij langzaam op te lopen tot 2,2A laadstroom(1C) Ik heb hem dan alleen niet een tijd stil laten liggen. Gelukkig zie ik net dat de lipo nog steeds een cappiciteit heeft van 2269mah ipv 2200 :D

Ik ben blij en heb er nog steeds een lipo aan over! :wink:

gr,

niels

Het laden koelt de lipo niet :roll:

Hij koelt wel af tijdens het laden, dat wil dus zeggen dat hij niet warm wordt van het laadproces. Wordt hij wel warm tijdens het laden dan zo snel mogelijk naar buiten met die lipo, dan is er iets niet goed ;)

Als dat zo zou zijn, zou je een positief laadrendement hebben. Dus een laadrendement van meer dan 100%.
Lijkt me onzin.

Back