Diepte en gewicht kiel

Beste medemodelbouwers,

Sinds een tijdje ben ik druk bezig met het modelbouwen van een Friendship 26: een kajuitzeiljacht. Van de ontwerper heb ik kopiën van de tekeningen kunnen ontvangen, waarvanaf ik de romp tot nu toe gebouwd heb.

Nu ben ik dan aangekomen bij de kiel. Volgens formules en de bijbehorende berekeningen ben ik uitgekomen op 1.56 kilogram wat nodig is voor mijn "modelgewicht".

Mijn vraag hierover is waar ik dat gewicht in moet verwerken. Om de vraag concreter te stellen: moet ik dat gewicht in het diepste punt van de kiel verwerken? En tegelijk dan de vraag: hoe diep moet die kiel zijn?

Als ik mijn kiel volgens de tekening bouw is deze relatief kort in vergelijking met andere modelbouwschepen. Naar mijn idee zijn veel modelschepen uitgerust met een dieper kiel dan het ware schip. Zou ik er dan verstandig aan doen een dieper kiel te maken? En waar hangt die diepte uberhaupt vanaf (zijn hier formules voor?)?

Is er iemand die mij hier wat uitleg en achtergrond informatie over kan geven?

Gegevens van het te bouwenschip:
Lengte o.a. 77.25 cm
Lengte w.l. 61.60 cm
Beam o.a. 26.8 cm
Beam w.l. 19.8 cm
displacement 1.56 kg

hoogte grootzeil 85 cm
lengte grootzeil 24 cm
grootzeil oppervlakte 1268 cm^2

hoogte genua 87.5 cm
lengte genua 45.6 cm
genua oppervlakte 1958 cm^2

Met vriendelijke groet,

Simon Schaap

Hallo Simon, welkom in het hoekje waar het altijd tocht... :wink:

Om je vraag concreet te beantwoorden: Ballast zo diep mogelijk! En dat houdt in dat, kijkend naar je zeiloppervlak, je wellicht moet overwegen om een 'torpedokiel' onder je model te hangen.
Oftewel: Geen keil direct aan je romp met daarin je ballast, maar een vleugelkiel, zo'n 20 cm onder water en daar een 'ballastbom' aan, á la de Micro Magic, de Saphir en dergelijke schepen.
Anders ga je met jouw zeiloppervlak (even vlot over de duim berekend) waarschijnlijk al bij windkracht 1 op je zij liggen...
Maar ik kan het mis hebben; anderen op dit forum zijn veel beter in staat om dit, afgaande op jouw gegevens, te berekenen.

Hallo Simon
Ik heb wel een praktische manier om het kielgewicht te bepalen. Je moet daar echter wel de boot voor afbouwen en de radioapparatuur inbouwen etc. Dwz een kompleet vaarklaar schip hebben, met de waterlijn op de romp afgetekend.

Je legt dan de boot in het water en voegt net zolang gewicht toe totdat de boot op de waterlijn drijft. Je hebt dan de ideale hoeveelheid balast bepaald. Ten aanzien van de plaats: zo laag mogelijk. Het kan goed zijn dat je om redelijke zeileigenschappen te krijgen een diepe vinkiel moet maken, waar je de balast bom (lood!) onderhangt.
In het algemeen is het zo dat schaalmodellen niet zulke geweldige zeileigenschappen hebben. Als ik zie dat het totaalgewicht van jouw boot 1,56kg zou moeten zijn ....

Ben ook benieuwd hoe je de 1,56kg hebt uitgerekend, 10% van het totaal gewicht? Je kan het gewicht ook theoretich bepalen: het totaal gewicht van de boot is het gewicht van het verplaatste water. Met andere woorden, als je het volume van het onderwaterschip uitrekent en je vermenigvuldigt dat met het soortelijk gewicht (heet geloof ik tegenwoordig massa) van zoetwater (dit is 1) heb je het totaalgewicht van de boot. Als je het schaal spantenplan hebt kan ik, als je dat wilt, in een boek opzoeken hoe je het gewicht kunt uitrekenen.

Sucses en groet
Wim Bakker

Back