Diepte stabilisator

Beste Mensen,

Ik ben mij aan het verdiepen in de duikboten omdat ik een Graupner shark heb overgenomen van iemand maar ik kan er niet genoeg informatie van vinden wat mij duidelijk is.
Nu heb ik dus een vraag.
Er zit een dus een tieftauchstabilisator van graupner in waar de ballon van kapot zou zijn.
Waar voor dien dit ding en hoe werkt het.

Ik nam aan dat het iets van een pompje was maar zodra ik deze op de ontvanger aansluit slaat mij ontvanger uit.

Is er trouwens ergens een treffen binnenkort want ik ben wel zeer nieuwsgierig geworden naar deze tak van modelbouw.
Heb al van alles gehad maar dit nog niet.

Alvast bedankt voor de info,

Coen

Hallo Coen,
kun je een foto plaatsten van die "tieftauchstabilisator van graupner".
Ik heb gekeken op internet en het is gewoon een druk sensor.
Die zitten ook in wasmachines maar in de boten zijn kleiner.
Norbert Bruggen en Engel verkopen ze ook.
Maar dat ding van jou is al heeeeel oud volgens mij.
Maar wat voor ballon zou dan kapot zijn?
Die membraam die er inzit kun je niet vervangen.
Bij Norbert kost die sensor € 14.50

http://www.modelluboot.de/
kleinteile
elektronic

Druckschalter
Ansprechdruck: 62mbar
Endschalter für Gummisacksystem

En dit is van de pagina's van Alexander Engel,
http://www.engel-modellbau.eu/catalog/index.php?cPath=2_247&osCsid=fp3g8k0ekeclohcocnida7l9i3

Dus even zoeken.

Hein

Beste Hein,

Dit is een foto van de module.
pamyma6u.jpg

Gr. Coen

Hallo Marc 2,

Het hoort er volgens de doos orgineel bij als optie.
4udegame.jpg

Als ik het goed begrijp pompt die lucht in een ballon die in de kamer bovenin zit wanneer je te diep gaat,
Dit is een soort beveiliging dat de boot niet volledig zinkt bij storing of zo.

ik heb er mijn doos ook even bij gepakt en ik heb het even bekeken.
zoals ik het zie is het inderdaad een duikdiepte begrenzer maar ik denk dat de "pomp "een drukschakelaar is die de servo van de duikroeren bedient. dus als die te veel druk meet stuurt die de servo aan zodat de boot weer stijgt.
maar dit lijkt mij om eerlijk te zijn een beetje overbodig omdat de shark geen duiktank heeft en dus ( als het goed is natuurlijk) vanzelf weer naar boven komt als de snelheid daalt.

volgens mij moet dit dingetje ook niet rechtstreeks op je ontvanger maar tussen een servo als een soort fiailsafe.

ik zou het volgende eens proberen als het kan.
sluit alles eens aan en hang dit ding eens als failsafe tussen een servo.
duw dan eens op dat "pompje" of blaas in een slang en kijk eens wat er dan gebeurt.

lucht pompen in de "kamer" van het deksel heeft trouwens geen nut. die is namelijk gewoon open en loopt gelijk vol zodra de boot onder gaat.

even niet goed gelezen.
als er een ballon in die kamer zit zou het volgens mij wel kunnen werken maar waar haalt die pomp dan zijn lucht vandaan ?
uit de boot zelf wordt volgens mij heel lastig

@Marc, je kan met een dynamisch duikende boot ook wel te diep gaan, en dan is z'n begrenzing toch wel handig als beveiliging. Ik weet alleen niet waar hij tussen moet komen, tussen de diepte-servo of tussen de snelheidsregelaar. Kan mij voorstellen dat bij het overschrijden van een bepaalde diepte de snelheid eruit wordt gehaald.

Hans

ik denk dat ik het weet.
die ballon hoort in het deksel en die staat dus in contact met het water. gaat de boot te diep dan wordt die ballon ingedrukt en wordt die drukschakelaar geactiveerd waardoor de boot weer zou moeten stijgen.

maar dan zullen er wel gaten aan de binnenkant van je deksel moeten zitten.
en die heb ik dus niet.

getest

Marc,

Je hebt helemaal gelijk.
Wanneer er druk komt te staan op de schakelaar gaat het hoogte roer servo omhoog.
Vraag mij alleen af hoe deze dan werkt en waar de ballon op zou moeten.
de druk regelaar heeft toch 2 uit a ingangen.

Moet trouwens ook wel zeggen dat het sluiten van de boot wel een klus is hoor.
Voordat je de boot open hebt bij problemen is het al te laat.

Gr. Coen

heb ik toch gelijk :D
schouderklopje voor mezelf (hahahaha)

wat de 2de aansluiting betreft gok ik op het volgende.
waarschijnlijk ligt die gewoon los in de boot om te zorgen dat de lucht die uit de ballon komt ook weer terug kan zodat de boot weer gewoon kan duiken.

en het sluiten van een duikboot is inderdaad best wel omslachtig zonder bajonet.
maar als het fout gaat op/onder het water kun je er ook niet bij.

mocht je dit systeem trouwens niet meer kunnen of willen gebruiken vergeet dan niet om de gaten aan je binnenkant van je deksel waterdicht te maken. anders loopt je boot vol en een shark heeft niet veel nodig.

hallo

de ballon staat inderdaad in verbinding met de schakelaar
dit is gedaan omdat anders water in de schakelaar zou dringen en dan zou hij wel eens defect kunnen geraken
corrosie willen we zeker niet
de schakeling laat de diepte roer servo omhoog klappen zodat de boot naar boven komt
het pompt dus niets het meet alleen de druk
één slang blijft volgens mij in de boot de andere aangesloten aan een ballonnetje
een kant komt in de ontvanger en op de andere kant komt de servo
zo kan je gewoon de servo besturen als de schakelaar niet is geactiveerd
bij activatie neemt de sturing over die op het printje zit
eigenlijk kan je met een wissel relais en een servo saver hetzelfde bereiken
de schakelaar bedient dan het relais wat schakelt tussen de servo saver en de ontvanger

gr raf

Shark

schouderklopje voor mezelf (hahahaha)

wat de 2de aansluiting betreft gok ik op het volgende.
waarschijnlijk ligt die gewoon los in de boot om te zorgen dat de lucht die uit de ballon komt ook weer terug kan zodat de boot weer gewoon kan duiken.

en het sluiten van een duikboot is inderdaad best wel omslachtig zonder bajonet.
maar als het fout gaat op/onder het water kun je er ook niet bij.

mocht je dit systeem trouwens niet meer kunnen of willen gebruiken vergeet dan niet om de gaten aan je binnenkant van je deksel waterdicht te maken. anders loopt je boot vol en een shark heeft niet veel nodig.

schouderklopje voor mezelf (hahahaha) "aja je verdient hem.
Soms moet je jezelf eens kietelen."

"Ik heb eens gekeken op de tekening maar daar staat helemaal nergens niets vermeld over een ballon.
Ik denk zelfs dat dit er helemaal niet bij hoort."

Beste RAF ,

Als je dan aan de ene een ballon heb en aan de andere kant een slangetje het romp in , waar is die dan voor?
Om het ballonnetje op te blazen?
Misschien klinkt het stom maar ?

Gr. Coen

In mijn eerste reactie gaf ik al aan dat het een sensor is om niet te diep te komen.
Marc had het goed.
Engel en Norbert verkopen die ook.
In mijn Deepdive die nu 29 jaar oud is heb ik ook zo een ding zitten.
Het heeft niets met ballonnen te maken maar met de buitendruk!
Als de druk te hoog wordt cq de boot te diep komt schakelt de elektronica zo dat de boot omhoog stuurt.
Als je aan een zijde blaast schakelt die sensor je diepte roer servo, en die zijde gaat het slangetje naar buiten.
Even kijken welke reageert op overdruk, de ander is gewoon open in de boot.
Ik heb het schema nog wel als je het wilt.

Coen als je gewoon even gekeken had op internet had je het gezien.
"tieftauchstabilisator van graupner" en dan had je onderstaand gevonden.
Heinert Gundert leverde deze dingen bij de boten en ze werkte goed.

Hein

Tieftauchstabilisator Graupner 1962 MSRP* 44,10 EUR
your price 38,95 EUR
incl. 19 % Tax
excl.Shipping costs
Product No.: G1962
Artikelcode: 4013389112598
Hersteller: Graupner
Shipping time: sold out sold out
Tieftauchstabilisator Graupner 1962

Tieftauchstabilisator Graupner 1962 The pressure sensor permits adjusting a predeter- mined depth of dive of the submarine. On reaching that depth the electronics automatically cause the hydroplane servo to react. The set contains the pressure sensor and electronics".

Hein je hebt gelijk dat je gezegd had dat het een druksensor was maar ik kon nergens vinden hoe de werkwijze van het ding was en wat die ballon er nu mee te maken heeft.
Ik ben een newbee op het vlak van duikboten dus sorry als ik het niet meteen begrijp.

Back