Dieren in/op/langs het water

Dank je wel Diede, de Gopro schiet inderdaad geweldige plaatjes, veel scherper en mooiere kleuren dan de 40 euro camera van de Action.
Alleen de opnames van afgelopen dagen zijn niet met de D7 gemaakt maar met een selfiestick, de meeste vissen houden zich namelijk op bij duikers/overgangspunten waar de D7 niet stil kan blijven liggen.

Nog een plaatje van de 'gevangenis' Snoek, gisteren genomen.

Aantal mooie opnames kunnen maken vandaag, wederom allemaal met selfiestick.

Bruine kikker(tje),

Snoekje,

Waarschijnlijk baarsjes,

Bittervoorn, denk ik.

Oude bekende Graskarper,

En als klap op de vuurpijl, een grote Snoek van ruim een meter.

Dag Robbie,

mooie foto's.
Gisteren bij het diep duiken met de Stroep,de karpers kunnen filmen in het zilvermeer in Mol.
Beelden genomen op 7m diepte.
Grtjs,Marc3.

2j2z50x.jpg

ay4mj8.jpg

v66c11.jpg

21nk22b.jpg

Dat zijn hele mooie opnames Marc, een Koi karper heb ik helaas nog niet voor de lens gehad.
In het Elswout zwemt wel een karper met witte en oranje vlekken maar het is volgens mij geen Koi.

Bedankt Robbie,

hier nog enkele foto's van zondag in het zilvermeer.
Op 5m ook 2 baarzen gezien.

157dh15.png

2zpjgnk.png

16p5rc.png

esrl38.png

2d0l2rq.png

2wqsr3b.png

14jlt06.png

2zxt4jl.png

Grtjs,Marc3.

Mooie beelden van die wilde karper, ben nieuwsgierig naar plaatjes van baarzen in het Zilvermeer.
Zitten er geen snoeken in het Zilvermeer ?

Nog een plaatje van gisteren, twee kleine snoeken.

nee geen snoeken in dat meer het is al een wonder dat er vis zit in dat water
het is een beetje erg zuur laat ons zeggen want veel algen kunnen der ook nie in groeien
gr raf

Vandaag een paar touwopnames gemaakt achter het bezoekerscentrum van de Oranjekom, bekende plek van aflevering 8 (Diepte van de Oranjekom)
Eerst opnames van (volgens mij) Blankvoorn, cameradiepte 1 meter.

Vervolgens de camera naar 2 meter laten zakken, waar de baarzen zitten.

Volgende keer wil ik de camera laten zakken tot 3 en 4 meter, maar ik denk dat de ISO instellingen dan omhoog moeten.

Dag Robbie,

wederom mooie foto's.
Zet m'n camera(Olympus), gewoon op onderwatermodus en de instellingen gebeuren automatisch.
Is een opname van Gert z'n Stroep op 5m.Ikzelf zat iets lager.
Opnamen zijn zonder belichting gemaakt.
Grtjs,Marc3.

2rzdr3p.png

Afgelopen week een aantal onderwateropnames gemaakt op het landgoed Elswout.
De opnames zijn gemaakt d.m.v. een touw aan de camera, dit is het beste middel omdat vissen zich vaak verschuilen onder bruggetjes, en Elswout heeft veel bruggetjes.
De beelden zijn qua helderheid natuurlijk niet te vergelijken met de Amsterdamse Waterleidingduinen, maar er zitten een aantal fraaie plaatjes tussen.

Veel kleine baarzen gespot,

Door het verval van o.a. de waterlelies zal de helderheid van het water gaan afnemen.

In de eerste instantie viel het mij niet op, maar er zitten twee volwassen baarzen rechtsonder deze foto.

Onder de brug van het poortgebouw zitten volwassen Blankvoorn.

.....
Sommige (de meeste) foto's zijn aan de donkere kant, er moet nog wat gesleuteld worden aan de instellingen van de camera. Iso waarden denk ik.

Foto-8KKM3RTX-D.jpg

De bovenstaande foto heb ik even uit jouw post "gepikt" en hem ook naar mijn computer geladen.
Daarna heb ik de foto verbeterd, hieronder zie je het resultaat.

Grotefoto-NCFM7Y7L.jpg

Het verbeteren heb ik gedaan met het programma Irfanview. Dat de foto ook iets groter is komt doordat de site waar ik de foto op heb geplaatst geen foto's accepteert die kleiner zijn dan 400 pixels.

Het programma Irfanview wordt volgens mij sterk onderschat. Het verbeteren van de bovenstaande foto kostte minder dan een halve seconde. Simple druk op {shift} U en het gebeurt automatisch. Maar wil je het handmatig doen dan kan dat ook. Nee het is geen Photoshop en je kan dus niets retoucheren maar rode ogen wegwerken kan wel.
Het programma kan nog heel veel meer en toch stelt de maker het gratis beschikbaar voor niet commerciële gebruikers. Het programma bestaat al meer dan 20 jaar en de maker blijft het programma verbeteren en aan de nieuwste operating systemen aanpassen. Hulde daarvoor.
Kijk eens op de site van Irfanview, www.irfanview.com.

Dat is een hele verbetering Ernst :cool:
Ik wacht nog even met downloaden van IrfanView, er staat een melding op de site dat ze last hebben van hacker aanvallen.

Vandaag een kijkje genomen achter het vogelhuisje van het vogelmeer, er zit een enorme school Driedoornige stekelbaarsjes.

Vandaag de Gopro weer eens voor de boeg van mijn grote sleper gezet. Voordeel van dit schip: Een grote motor, met een regelaar die de schroef met minimale snelheid rond kan draaien. Uiterst geruisloos. Wat me opvalt bij onze ijsbaan is dat het water van bovenaf hartstikke helder lijkt, maar zodra je onderwater gaat heb je ongeveer 30 cm zicht. Ik kan de (graskarpers en snoeken volgens mij) vanaf de kant zien drijven / zwemmen en dan stuur ik het schip er naar toe. Toerental van de motor uiterst laag, en dan kan ik ze naderen tot op 10 cm. De karpers schrikken zich dan rot en jagen met een bloedgang er vandoor, een grote modderwolk achterlatend. Het resultaat? 30 minuten film en twee keer twee seconden een karper in beeld, daarna alleen maar modder... Geen plaatjes dus, was de moeite niet. Ook vanaf de kant nog een snoekje van zo'n 30 cm gespot, wellicht dezelfde die ik vorig jaar in beeld had. Ik hoop dat in de loop van het najaar het zicht onder water wat beter wordt.

Beste waterkwaliteit (qua helderheid) is van januari t/m mei, na deze periode word het een aflopende zaak.
Er zijn dan nog wel wat plekken te vinden waar het zicht goed is maar over het algemeen word het zicht een stuk minder.
Bij het benaderen van grote zichtbare vissen leg ik meestal de motor rond 40cm stil, vaak komt de vis dan zelf dichterbij om een kijkje te nemen wat er in het water drijft.
Mocht er op die afstand geen respons zijn van de vissen wil ik nog wel eens het roer heen en weer doen om hun aandacht te trekken.
Als ze eenmaal doorhebben dat het vaartuig geen bedreiging voor ze is kun je relatief dicht bij ze varen zonder dat ze op de vlucht slaan.

Vandaag een aantal opnames gemaakt in de waterleidingduinen, veel baarsjes gezien waaronder een xxx aantal doden.
Baarzen zijn kannibalen die zwakke soortgenoten aanvallen en aanvreten, vaak bij voedsel gebrek in het water.
Natuurlijke selectie, de sterkste zal overleven.

Heb ook nog een Snoek van ongeveer 30cm gezien maar die wou niet voor camera reageren.

Iets opmerkelijks gevonden op een opname van een tijdje terug, probeer de visjes te negeren en kijk naar de achtergrond bij het zand en kiezels.

Back