Diesel of bio diesel als brandstof? Wat is het verschil? Ervaringen?

Tadango

Forum veteraan
Ik zie bij een hoop turbine fabrikanten ook diesel staan als brandstof. Wat is nu de reden dat er zo weining mensen op vliegen? Waar moet je rekening mee houden? Ik lees wel dat mensen een mix maken maar waarom en welke mixen zijn getest? En hoe zit het met biodiesel, heeft dat nog weer een voordeel?

Kortom, maak een mooie thread met voor / tegens / theorie en praktijk verhalen over de brandstof in onze turbines :)

Zeer interessant topic !! Wil daar zelf ook graag wat meer over weten. Huisbrandolie (mazout) is volgens mij namelijk hetzelfde als diesel, maar met flink wat minder accijnzen erop en dus flink goedkoper.
Ook heb ik al gehoord van turbines (meestal kj66 zelfbouw types) die op white spirit (of een mengsel met) liepen.

Ik draai momenteel mijn turbine met petroleum van de pomp en een 4.5% turbine olie erin, maar ik heb nog te weinig draaiuren om van nuttige ervaring te kunnen spreken.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat diesel een hogere verbrandingswaarde heeft dan de andere brandstoffen.

Waarom er zo weinig op diesel gedraaid wordt is volgens mij voor het prijskaartje. Op diesel betaal je accijnzen, op petroleum voor verwarming niet wat resulteert in een prijs voor mij momenteel van 0.935 euro voor diesel tegen 0.72 euro voor petroleum.

Bij ons op de club is een brandstoffen handelaar lid. Ik zal daar eens een praatje mee maken :-)

als het waar is dat je met diesel langer kan vliegen dan met kerosine zal ik rap overschakelen denk ik, voor het beetje meer dat het maar kost. als je op mazout draait is het zelfs goedkoper. ik vraag mij wel af of deze ook goed met de turbine olie mengt en evengoede smeereigenschappen heeft? en hoe het zit met het aantasten van de brandstofleidingen enzo.

vooral als je je garage eens ondermorst
Haha, maar als je dat niet doet valt alles weer mee ;-)

Ik draai momenteel gewoon met Kero met turbine olie bijgemixt dus kan geen ervaringen geven over andere soorten brandsto in turbines.

Kero bevalt prima maar de beschikbaarheid vindt ik erg vervelend. Diesel kan je zo tanken. Zuivere petroleum is weer een stuk duurder, minder dan 35euro/20l heb ik nog niet gezien. Kero is ongeveer 20euro/20l. Diesel ook maar stinkt een stuk meer. Zibro kristal zit ook richting de 40euro/20l

als het waar is dat je met diesel langer kan vliegen dan met kerosine zal ik rap overschakelen denk ik, voor het beetje meer dat het maar kost. als je op mazout draait is het zelfs goedkoper. ik vraag mij wel af of deze ook goed met de turbine olie mengt en evengoede smeereigenschappen heeft? en hoe het zit met het aantasten van de brandstofleidingen enzo.

Kerosine (JET A1) is hetzelfde als diesel, alleen meer (beter?) gezuiverd.

Cor

Weet je dat heel zeker cor? Het ruikt anders en heeft toevoegingen (anti schuim edg) dus ik denk dat het toch anders is....

misschien iets wat interessant is om te weten:

tegenwoordig doen ze in rode diesel (landbouwdiesel) een bepaald percentage biodiesel (ik weet niet of dit ook bij de witte diesel gebeurt). Na het lang laten staan van een bus (in de kou enzo), kan de hele diesel ontstemd raken, en zit er een witte drap bij wat op melk lijkt. Deze diesel is ook slechter voor de motoren, vanwege de bacterien (dacht ik?) die met de biodiesel gemengd is. Er is een bepaald goedje te koop (die bacterien) en als je dat bij de ontstemde diesel doet, wordt een deel weer goede diesel.

Hebben meer mensen dit wel eens gemerkt?

Groeten Rik

Er onstaan ook "algen" in kero maar dat gaat een stuk minder snel.

Biodiesel trekt water aan....... dat is weer een groot nadeel.

Weet je dat heel zeker cor? Het ruikt anders en heeft toevoegingen (anti schuim edg) dus ik denk dat het toch anders is....

ben geen tubine vlieger of wat dan ook(hou het bij bootjes)maar om even in te haken op jullie verhaal(werk een hele hoop met brandstoffen)

tegen woordig zit er in alle diesel!! een middel dat schuimen tegen gaat anders kun je je auto ook niet aftanken of je moet tijden wachten dat de schuim laag zakt.

Ik denk dat als je diesel gebruikt, dit wel zal gaan maar de turbine binnen de kortste keren vol roet zit.
Dat is volgens mij ook de reden dat die zibro kamin straalkacheltjes ook op petrol branden, omdat dit een veel mooiere verbranding geeft en bijna geen roetaanslag of rook uitstoten
White spirit heb ik mijn twijfels over, kzou er niet van verschieten als de olie daarin ontbind.
Het zal allesinds wel zijn redenen hebben waarom niemand dit doet, en voor het kleine prijsverschil vind ik het ook dom als je al met dure stuff en turbines bezig bent
Is gewoon mijn gedacht he ;)

Laatst bewerkt:
misschien iets wat interessant is om te weten:

tegenwoordig doen ze in rode diesel (landbouwdiesel) een bepaald percentage biodiesel (ik weet niet of dit ook bij de witte diesel gebeurt). Na het lang laten staan van een bus (in de kou enzo), kan de hele diesel ontstemd raken, en zit er een witte drap bij wat op melk lijkt. Deze diesel is ook slechter voor de motoren, vanwege de bacterien (dacht ik?) die met de biodiesel gemengd is. Er is een bepaald goedje te koop (die bacterien) en als je dat bij de ontstemde diesel doet, wordt een deel weer goede diesel.

Hebben meer mensen dit wel eens gemerkt?

Groeten Rik

tegenwoordig zit er in alle diesel een percentage van 7% aan biodiesel in is bij de wet verplicht.....
We hebben in nederland verschillend seizoenen en ook 2 verschillende soorten diesel...winter diesel en zomerdiesel..in de winter wil gewone diesel gaan flokken door een toevoeging(vroeger was het en beetje benzine toevoegen) gaan ze dat tegen.BIJV,heb in de zomer mijn truck aan de kant gezet en het is een rustige tijd dus auto word niet gebruikt(afgetank in de zomer) paar maand later is het winter met de zomer diesel er in en rara wat gebeurt er de truck wil niet starten de diesel is gaan flokken en is zo dik als stroop!!!
je hebt in alle diesel wit/rood altijd last van bacterien door water in de tank en het percentage zwavel wat ze uit de diesel halen is de kans op bacterien groter!!
er is een goedje wat je kan toevoegen maar de drap en sluge blijft altijd aanwezig en de kwaliteit gaat zeker achteruit!!!

Er onstaan ook "algen" in kero maar dat gaat een stuk minder snel.

Biodiesel trekt water aan....... dat is weer een groot nadeel.

in kero of jet A1 zul je nooit geen algen vinden!!!!!!! is onmogelijk ivm burgerluchtvaart

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb horen vertellen dat diesel je brandkamer sneller aantast.
Wat er van aan is,natuurlijk weet ik niet.

diesel is veel vetter dus je zal vaker schoon moeten maken.
kero is wel bijna het zelfde maar net niet helemaal kero is vlugtiger dan diesel en schoner dus de verbranding zal ook een stuk schoner zijn.

Tja, je hebt niet voor niets roetfilters op een diesel ;) En een walm soms........ Dat zal in de turbine dus ook niet zo handig zijn. We verbranden de olie in de kero ook, maakt dat het verschil niet iets kleiner?

ik zou het gewoon bij de bewezen producten houden dan te gaan experimenteren met brandstoffen.
Als je een jet kunt onderhouden cq bouwen kun je ook wel wat brandstof betalen lijkt mij
;-)

Back