Diesel of bio diesel als brandstof? Wat is het verschil? Ervaringen?

Dat is het ook niet ;) Fabrikanten geven bijna allemaal ook diesel aan als brandstof. Grote nadeel van kero vindt ik de beschikbaarheid. Zibro is wel een stuk duurder en zuivere petroleum heb ik ook nog niet in de buurt gevonden voor een leuke prijs....... En met geschat 200 liter op jaar basis (volgend jaar nog meer jets) begint de prijs toch wel een beetje intressant te worden :)

in kero of jet A1 zul je nooit geen algen vinden!!!!!!! is onmogelijk ivm burgerluchtvaart

Ik dacht dat kerotanks van vliegtuigen met regelmatige tijdstippen moesten gepurgeerd worden om water af te laten en daarmee algenvorming te voorkomen.

Ik dacht dat kerotanks van vliegtuigen met regelmatige tijdstippen moesten gepurgeerd worden om water af te laten en daarmee algenvorming te voorkomen.

ik kom voor mijn werk een hoop op militair gebied en heb ze nog nooit en tank zien schoonmaken.
ze hebben tanks op lokatie`s daar kun je 8tjes draaien met de vrachtwagen en kom er regelmatig in maar je vind er geen vuiltje en al helemaal geen algen

"ik denk"
"misschien"
"ik heb horen vertellen"
"als het waar is"
"ik heb ergens gelezen"

ben eens benieuwd naar A1 ervaringen.

Tja, ik draai op Kero daar ik er "makkelijk" aan kan komen.
Prijs ligt momenteel op de 1,30 euro geloof ik.

algengroei lijkt mij niet echt bevordelijk in de luchtvaart, de kisten staan toch een lange tijd met kero erin en je wilt niet een keer je brandstof gaan kontroleren om te ontdekken dat er een hele nieuwe kolonie algen in je tank zit.

Dus als het al voorkomt dan zal het waarschijnlijk alleen bij hele oude kero zijn.

Heb ff gegoogled, want was nu eigenlijk toch wel nieuwsgierig:
Jet-A1
http://en.wikipedia.org/wiki/Jet-A1

Cor

allen je heb er niks aan,de zooi in zijn tanks komt gewoon door de bij elkaar gesprokkelde brandstof...

ik moet binnen kort toch nog naar defentie een tank inspecteren dan zal ik wel eens een foto maken en dan kunnen jullie zelf zie dat er totaal geen algengroei in voor komt

Laatst bewerkt door een moderator:
Die tanken zijn ook vrij van zonlicht
en in onze modellen zijn de meeste tanken transparat en dan hebben we het nog geen eens over de 20L kannenen waar we het in opslaan die zijn nauw niet egt zonlicht vrij
en is zonlicht en water niet wat algen nodig hebben om tegroeien
Mvg Limme

Algen hebben water nodig. Als er geen water in de tank zit, geen algen.
Dit weekend wat opheldering gevraagd over het topic aan een brandstofhandelaar bij ons in de club. Zij gebruiken producten (welke heb ik niet gevraagd) om water in hun tanks te vermijden.

Kerosine (JetA1) is hetzelfde als petroleum, alleen zit er een zeker ppm euromarker in wat zorgt voor de kleur en de detecteerbaarheid. Op kerosine betaal je namelijk accijns in belgië.
In petroleum zit de marker niet in en daar betaal je ook geen accijns op.
Diesel is anders van chemische samenstelling en bevat parafine, welke zorgt voor meer roetvorming.

Petroleum aan de pomp heb ik vorige week 14 euro betaald voor 19.5l in Herselt, België.

Laatst bewerkt:
Was dat zuivere of gewone petroleum? Zover ik weet kost petroleum hier iets van 1.30 per liter en zuivere 1.75.

We halen nu kero uit duitsland en dat koste 16.7 euro per 20 liter. Prijs gaat nog iets omhoog, dit was voorraad van eerder dit jaar.

Diesel kan dus wel maar heeft als nadeel meer roet en rotzooi in de motor. Geen goed alternatief dus ;)

Ik heb aan het dametje van de petroleum pomp gevraagd of het 'groene' petroleum was. Ze keek me een beetje onzeker aan en zei dan dat het witte was, dezelfde petroleum die ze altijd al hadden. Ik vroeg dan maar of deze geschikt was voor zibro kacheltjes. Toen klaarde haar gezicht op en zei ze overtuigd ja, want in de winter verkocht ze 3000L per week aan mensen voor dergelijke kacheltjes :-)

De petroleum van de brandstofhandelaar is gezuiverde, met verhoogd vlampunt zodat ze niet ondergronds gestockeerd hoeft te worden (anders mag je ze niet in je garage stockeren ivm brandveiligheid) Ik meende begrepen te hebben dat ook die rond de 0.75 euro/liter zat.

Ter info, en als dank voor zijn uitgebreide uitleg, hier de link naar de website van de brandstofhandelaar uit onze club : Q8 || TEMPO OIL || GEEL || levering van uw mazout, stookolie, vetten, olie, benzine, ...

biodiesel

Ik gebruik al 2 jaar petroleum voor mijn KJ 66 met een turbinewiel gemaakt van Inconelplaat
Ik gebruik turbineolie die ik koop bij een machinehandel die ook veel legermateriaal heeft(vorig jaar een volle doos voor 15 EURO)

Ik heb wel in een al wat ouder bericht van de GTBA gelezen dat petroleum en Diesel iets bevatten (zwavel geloof ik )dat inconel op den duur aan kan tasten.
Ik zal het nog eens opzoeken.

Back