diesel

al lang ken ik het principe modelbouw diesel,
maar ik wil weten of je je oude nitro motortje ook op "gewoone" of rooie diesel te laten lopen,
ik vind het geluid en de zwarte rook mooier bij mijn truck staan;)

Dat is tog ook zon "modelbouw diesel" gebeuren?(wonderolie en kerosine als ik het goed heb) ik wil simpel weg naar de lokale total/total agri kunnen voor brandstof, dat is namanlijk een stuk voordeliger
(Exuses voor eventuelle typfouten ik ben een van de weinige mobiele gebruikers)

HPI komt met (alweer) een nieuwe Savage uit, ditmaal met een heuse benzine motor. Even wachten en je hebt misschien de ideale motor.

em ja het zit zo:
ik heb vaan een buurjongen een nitro motor uit een serpent gekregen,
deze wou ik ombouwen naar diesel voor meer kracht eneen meer realistische look,
de truck word een 1:10 mercedes vrachtwagen jaren 80,
en ik zie het niet zitten om een nieuwe savage te kopen voor een motor ;)
maar die ombouwkitjes werken toch alleen op modelbouw diesel, of ook op gewone diesel?

is het dan mogenlijk om een nitro motor omtebouwen naar gewone diesel?
zoals ik in mijn eerste post al zei?
en is het verschil goed te merken tussen modelbouwdiesel en nitro?
ik weet dat het toerental lager is qua prestaties hoor je er niet veel over

ik heb op 1 psite gelezen dat de motor meer kracht krijgt maar dat is dus niet heel veel..
en de modelbouwdiesel kan je gewoon halen bij modelbouwshop?
en zoja wat is de prijs per liter van nitro en die van de modelbouw diesel gemiddeld?
tog even op de prijs kijken;)

Volgens mij haal je wel meer vermogen uit nitro. Anders zou ik ook niet weten waarom we op zo'n dure vloeistof rijden als het met gewone diesel even goed kan.

Wie heeft het hier over gewone diesel?
"Modelbouw-diesels" gebruiken een mengsel van petroleum/kerosine, ether en olie en evt. een toevoeging van Iso Propyl Nitraat. Een prijzig en niet zo makkelijk verkrijgbaar goedje.

En je krijgt er een afstelling bij, waar de plug normaal zit komt een bout als compressie-regelaar.

@Micro

Er zijn er bij die 60% lampenolie, 20% Wonderolie en 20% ether gebruiken. Dat werkt prima en kost geen ruk.

Veel minder dan de gemiddelde modelbouwbrandstof op basis van methanol?

Edit: heb even gezocht, en kom op het volgende uit:

- Paraffine (lampolie), 3 liter: 5,97
- Wonderolie, 1 liter: 7,95
- Diethylether, 1 liter: 20,95

Totaal voor 5 liter: 34,87, oftewel net geen 7 Euro per liter (met de verzendkosten van de ether erbij ga je daar waarschijnlijk wel overheen)

Laatst bewerkt:
De gangbare prijs is inderdaad wat je noemt, maar er zijn ook adressen die per 5 liter wonderolie 2 euro rekenen. Voor ether moet je heel goed zoeken om 1 of 2 euro goedkoper te zijn, dus dat is inderdaad de moeite niet.

Al met al is het 4 euro de liter goedkoper. Mits ze met een echte diesel komen (die er volgens mij ook zijn, maar dan moet ik even goed nakijken of dit "echte" dieselmotoren zijn).

En 25% nitro mengen kan ook voor minder dan 6 euro per liter......

Wie heeft het hier over gewone diesel?
"Modelbouw-diesels" gebruiken een mengsel van petroleum/kerosine, ether en olie en evt. een toevoeging van Iso Propyl Nitraat. Een prijzig en niet zo makkelijk verkrijgbaar goedje.

De threadstarter... Hij vraagt als hij met gewone of rode diesel kan rijden...

naar mijn weten is het grote verschil tussen diesel en nitro dat diesel inspuiting heeft en nitro niet!

EDIT:waardoor het dus niet gaat werken :p

Laatst bewerkt:
Back