Micropuller
Forum veteraan
We hebben het hier over modelmotoren. Als we gebruikte technieken in de modelbouw en 1:1 autowereld door elkaar gaan gebruiken, wordt het er niet overzichtelijker op.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
naar mijn weten is het grote verschil tussen diesel en nitro dat diesel inspuiting heeft en nitro niet!
EDIT:waardoor het dus niet gaat werken![]()
klopt snap ik, onze benzine heeft ook inspuiting, maar naar mijn weten heeft een diesel altijd inspuiting en heeft ie geen carburateurs om de diesel met zuurstof te mengen, iets wat een nitro wel heeftInspuiting is een techniek welke los staat van het type brandstof. Het enige wat bij een brandstof hoort is een bijpassende ontsteking en als het nu 2-takt, 4-takt, wankel of wat dan ook is, het zal werken.
En ja, ook bij 2-takt is een inspuiting mogelijk.
klopt snap ik, onze benzine heeft ook inspuiting, maar naar mijn weten heeft een diesel altijd inspuiting en heeft ie geen carburateurs om de diesel met zuurstof te mengen, iets wat een nitro wel heeft
volgens mij hebben het hier allebei over hele andere soorten inspuitingMisschien moet je dan toch even verder verdiepen in de technologie. Om een idee te geven, diesel bestaat al langer dan inspuiting dus er zijn ook dieselmotoren zonder inspuiting.
Nogmaals, een brandstof staat los van de technologie. Inspuiting is alleen verzonnen om efficienter te werken omdat je een computer hebt die het zuurstof en de uitlaatgassen meet om zo een optimale verhouding zuurstof/brandstof te regelen.
Het feit dat je geen gewone 4takt benzine of diesel in een nitro rc motor kan doen berust op de basisprincipes van een verbrandingsmotor. Namelijk nitro rc motoren zijn 2takt (1), de smering gebeurt tijdens verbranding (vandaar mengsel met olie) (2). Bij 4takt gebeurt de smering via de piston (3), niet via de brandstof. Het is dus onmogelijk om 4takt brandstof in een 2takt motor te rijden (4) je sloopt hem zo goed als onmiddelijk omdat je GEEN smering hebt. Diesel nog het minst van al, gezien diesel ontploft op compressie en niet op een bougie/gloeiplug (5). Injectie of carburator, kleppen of geen kleppe hebben hier NIETS mee te maken (6). Hoewel moderne 2takt motoren ook al smering krijgen van de piston is dit bij nitro rc zeker niet het geval (7). Ombouwen is onmogelijk (8).
5) Wat is dan de functie van het gloeispiraal bij een diesel?
8) Ombouwen onmogelijk? Ik geloof dat de diesel conversie kitjes het tegendeel bewijzen.
Nou, die klepel die hij ergens hoort hangt om de nek van vrouwtje theelepel....
1) Nitro RC motoren zijn ook 4-takt en ook wankel... Kijk eens hoe een 4-takt brandstof is opgebouwd, ook olie, methanol en mogelijk nitro:
4stroke
2) Verklaar de olie in het mengsel in de link van opmerking 1. Bij een normale automotor zit de olie in het ondercarter en wordt via een pomp aan de krukas doorgepompt naar oa. de nokkenas. normale 4-takt modelmotoren zoals de OS FS26c en FS40c (car versies) hebben geen olie in het ondercarter of kan jij mij vertellen wanneer en hoe het ververst moet worden?
3) Had ik al deels in opm. 2 uitgelegd. Ja, bij normale grote 4-takt motoren zal opspattende olie door de zuiger over de cilinderwand uitgestrijkt worden maar middels een pomp zullen ook andere delen zoals de nokkenas en de kleppen gesmeerd worden. Waar is die pomp bij een model 4-takt?
4) Brandstof=brandstof, als het zich door de onsteking op het juiste moment laat ontbranden (en niet ontploffen) zal het werken, overigens ken ik mensen die na een lege tank gewoon op nitro naar huis zijn gereden.
5) Wat is dan de functie van het gloeispiraal bij een diesel?
6) had ik al gezegd
7) De moderne 2-takt (scooters) hebben een appart oliereservoir, omdat het een olie is welke door de motor gaat en weer na verbranding uitgespuugd wordt blijft het een mengsmering. Maar ik kan het fout hebben, aan jou om het tegendeel te bewijzen.
8) Ombouwen onmogelijk? Ik geloof dat de diesel conversie kitjes het tegendeel bewijzen.
Diesels en turbines kunnen zo'n beetje op alles lopen wat energie levert, uranium en briketten lukt ze net niet (poederkool??).
Ik denk dat Bert alles kan vertellen over twee-takt dieseltjes, met injectie.
N**** motoren lopen op methanol. "Methanol-motor" klinkt niet zo cool vet, minder scoren bij de meiden dus, terwijl methanol toch behoorlijk verkoeling (en blindheid) kan geven![]()