diesel

We hebben het hier over modelmotoren. Als we gebruikte technieken in de modelbouw en 1:1 autowereld door elkaar gaan gebruiken, wordt het er niet overzichtelijker op.

naar mijn weten is het grote verschil tussen diesel en nitro dat diesel inspuiting heeft en nitro niet!

EDIT:waardoor het dus niet gaat werken :p

Inspuiting is een techniek welke los staat van het type brandstof. Het enige wat bij een brandstof hoort is een bijpassende ontsteking en als het nu 2-takt, 4-takt, wankel of wat dan ook is, het zal werken.

En ja, ook bij 2-takt is een inspuiting mogelijk.

Inspuiting is een techniek welke los staat van het type brandstof. Het enige wat bij een brandstof hoort is een bijpassende ontsteking en als het nu 2-takt, 4-takt, wankel of wat dan ook is, het zal werken.

En ja, ook bij 2-takt is een inspuiting mogelijk.
klopt snap ik, onze benzine heeft ook inspuiting, maar naar mijn weten heeft een diesel altijd inspuiting en heeft ie geen carburateurs om de diesel met zuurstof te mengen, iets wat een nitro wel heeft

klopt snap ik, onze benzine heeft ook inspuiting, maar naar mijn weten heeft een diesel altijd inspuiting en heeft ie geen carburateurs om de diesel met zuurstof te mengen, iets wat een nitro wel heeft

Misschien moet je dan toch even verder verdiepen in de technologie. Om een idee te geven, diesel bestaat al langer dan inspuiting dus er zijn ook dieselmotoren zonder inspuiting.

Nogmaals, een brandstof staat los van de technologie. Inspuiting is alleen verzonnen om efficienter te werken omdat je een computer hebt die het zuurstof en de uitlaatgassen meet om zo een optimale verhouding zuurstof/brandstof te regelen.

Misschien moet je dan toch even verder verdiepen in de technologie. Om een idee te geven, diesel bestaat al langer dan inspuiting dus er zijn ook dieselmotoren zonder inspuiting.

Nogmaals, een brandstof staat los van de technologie. Inspuiting is alleen verzonnen om efficienter te werken omdat je een computer hebt die het zuurstof en de uitlaatgassen meet om zo een optimale verhouding zuurstof/brandstof te regelen.
volgens mij hebben het hier allebei over hele andere soorten inspuiting

:ontopic:

Als het alleen om het geluid gaat, kijk eens naar 4takt motoren, de stap van 2takt naar 4takt is al een leuke om 'ander' geluid te krijgen (die motors zijn er kant en klaar voor gebruik in auto's), een stap verder is het gebruik maken van een multicylinder 4 takt, die ken ik niet voor auto's. Maar met een 'beetje' werk krijg je zo'n blok ookwel werkend in een auto. Mooi geluid is dan natuurlijk wel gegarandeerd !

Dit is die 4 takt voor auto's :

osmg2091.jpg

Mooie 4 in lijn :

osmg1330.jpg

Of een mooie boxster :

osmg1320.jpg

Het feit dat je geen gewone 4takt benzine of diesel in een nitro rc motor kan doen berust op de basisprincipes van een verbrandingsmotor. Namelijk nitro rc motoren zijn 2takt, de smering gebeurt tijdens verbranding (vandaar mengsel met olie). Bij 4takt gebeurt de smering via de piston, niet via de brandstof. Het is dus onmogelijk om 4takt brandstof in een 2takt motor te rijden, je sloopt hem zo goed als onmiddelijk omdat je GEEN smering hebt. Diesel nog het minst van al, gezien diesel ontploft op compressie en niet op een bougie/gloeiplug. Injectie of carburator, kleppen of geen kleppe hebben hier NIETS mee te maken. Hoewel moderne 2takt motoren ook al smering krijgen van de piston is dit bij nitro rc zeker niet het geval. Ombouwen is onmogelijk.

Het feit dat je geen gewone 4takt benzine of diesel in een nitro rc motor kan doen berust op de basisprincipes van een verbrandingsmotor. Namelijk nitro rc motoren zijn 2takt (1), de smering gebeurt tijdens verbranding (vandaar mengsel met olie) (2). Bij 4takt gebeurt de smering via de piston (3), niet via de brandstof. Het is dus onmogelijk om 4takt brandstof in een 2takt motor te rijden (4) je sloopt hem zo goed als onmiddelijk omdat je GEEN smering hebt. Diesel nog het minst van al, gezien diesel ontploft op compressie en niet op een bougie/gloeiplug (5). Injectie of carburator, kleppen of geen kleppe hebben hier NIETS mee te maken (6). Hoewel moderne 2takt motoren ook al smering krijgen van de piston is dit bij nitro rc zeker niet het geval (7). Ombouwen is onmogelijk (8).

Nou, die klepel die hij ergens hoort hangt om de nek van vrouwtje theelepel....

1) Nitro RC motoren zijn ook 4-takt en ook wankel... Kijk eens hoe een 4-takt brandstof is opgebouwd, ook olie, methanol en mogelijk nitro:
4stroke

2) Verklaar de olie in het mengsel in de link van opmerking 1. Bij een normale automotor zit de olie in het ondercarter en wordt via een pomp aan de krukas doorgepompt naar oa. de nokkenas. normale 4-takt modelmotoren zoals de OS FS26c en FS40c (car versies) hebben geen olie in het ondercarter of kan jij mij vertellen wanneer en hoe het ververst moet worden?

3) Had ik al deels in opm. 2 uitgelegd. Ja, bij normale grote 4-takt motoren zal opspattende olie door de zuiger over de cilinderwand uitgestrijkt worden maar middels een pomp zullen ook andere delen zoals de nokkenas en de kleppen gesmeerd worden. Waar is die pomp bij een model 4-takt?

4) Brandstof=brandstof, als het zich door de onsteking op het juiste moment laat ontbranden (en niet ontploffen) zal het werken, overigens ken ik mensen die na een lege tank gewoon op nitro naar huis zijn gereden.

5) Wat is dan de functie van het gloeispiraal bij een diesel?

6) had ik al gezegd

7) De moderne 2-takt (scooters) hebben een appart oliereservoir, omdat het een olie is welke door de motor gaat en weer na verbranding uitgespuugd wordt blijft het een mengsmering. Maar ik kan het fout hebben, aan jou om het tegendeel te bewijzen.

8) Ombouwen onmogelijk? Ik geloof dat de diesel conversie kitjes het tegendeel bewijzen.

Uitsluitend de onsteking van de éérste omwenteling verzorgen, omdat de kruk dan nog niet voldoende snelheid heeft om de compressie snel genoeg te doen verlopen. Daarna ontsteekt een diesel volledig op zijn compressie. Heeft púúr en alleen te maken met het betrouwbaar maken van de start bij gebruik van relatief lichte startmotoren en kleine accu's.

Iedere diesel met een krachtige starter en een voldoende grote accu start volledig probleemloos zonder gloeispiralen, zelfs onder het vriespunt.

Er zijn zat diesels die zonder voorgloeien al probleemloos ontsteken bij 20 omwentelingen per minuut, op een brandstof die nog het meest op gesmolten asfalt lijkt. Maar die zijn wel een beetje groot:cool:

8) Ombouwen onmogelijk? Ik geloof dat de diesel conversie kitjes het tegendeel bewijzen.

Ombouwen naar een DIESELmotor is onmogelijk. Ombouwen naar een zelfontstekende Ottomotor (mengselcomprimerende motor) wel, maar dat is een héél ander beestje. Helaas word dat vaak volkomen onterecht een dieselmotor genoemd.

In modelautotoepassing is dat een discutabele zaak (al zullen er vast mensen zijn wie het gelukt is) omdat de benodigde brandstof (petroleum) net als benzine een veel hogere vlamtemperatuur kent, voor de werking een veel hogere compressietemperatuur nodig is (gaat de motortemperatuur ook van omhoog) en het trillingsniveau hoger word, waar de meeste motorconstructies niet echt op berekend zijn.

Groet, Bert

Nou, die klepel die hij ergens hoort hangt om de nek van vrouwtje theelepel....

1) Nitro RC motoren zijn ook 4-takt en ook wankel... Kijk eens hoe een 4-takt brandstof is opgebouwd, ook olie, methanol en mogelijk nitro:
4stroke

2) Verklaar de olie in het mengsel in de link van opmerking 1. Bij een normale automotor zit de olie in het ondercarter en wordt via een pomp aan de krukas doorgepompt naar oa. de nokkenas. normale 4-takt modelmotoren zoals de OS FS26c en FS40c (car versies) hebben geen olie in het ondercarter of kan jij mij vertellen wanneer en hoe het ververst moet worden?

3) Had ik al deels in opm. 2 uitgelegd. Ja, bij normale grote 4-takt motoren zal opspattende olie door de zuiger over de cilinderwand uitgestrijkt worden maar middels een pomp zullen ook andere delen zoals de nokkenas en de kleppen gesmeerd worden. Waar is die pomp bij een model 4-takt?

4) Brandstof=brandstof, als het zich door de onsteking op het juiste moment laat ontbranden (en niet ontploffen) zal het werken, overigens ken ik mensen die na een lege tank gewoon op nitro naar huis zijn gereden.

6) had ik al gezegd

7) De moderne 2-takt (scooters) hebben een appart oliereservoir, omdat het een olie is welke door de motor gaat en weer na verbranding uitgespuugd wordt blijft het een mengsmering. Maar ik kan het fout hebben, aan jou om het tegendeel te bewijzen.

1) Er zijn inderdaad ook 4takt nitro rc motoren zijn maar hier ging het om een 2takt.

2) Zoals ik al zei in opmerking 1, het gaat hier om een 2takt rc motor en om geheel eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met dit soort motoren. Daar ben ik ook eerlijk in.

3) Ik wou het vrij simpel illusteren, het is niet nodig (vind ik) om het smeringsproces bij een 4takt modelmotor die geen pomp heeft te beschrijven, velen hebben hier toch geen boodschap aan.

4) Dat is toch net ietsjes te simpel, als brandstof brandstof is, dan zou je aan de pomp niet kunnen kiezen tussen diesel, ongelode 95 of ongelode 98. Integendeel, een verbrandingsmotor wordt precies afgesteld op het soort brandstof waarop ie werkt. Andere brandstof gebruiken zorgt voor schade of kortere levensduur van de motor. ZEKER als de smering van de motor hieronder lijdt.

5) Dit zei brutus al. Kijk maar eens op youtube, cold start diesel, NO working glowplugs, je zult verstelt staan.

6) De manier waarop de brandstof de motor bereikt en hoe de in- en uitlaat werkt (kleppen, carburator, e.d.) heeft absoluut geen effect op de smering.

7) Van scooters weet ik niet zo heel veel, maar dit lijkt mij vrij logisch, de olie en brandstof worden veronderstel ik nadien vermengt voor die in de motor terechtkomen, dit puur omdat je geen 2takt benzine meer kan kopen aan de pomp.

En ombouwen is inderdaad compleet onmogelijk, De compressie nodig in een dieselmotor is gewoonweg onhaalbaar voor een simpele 2takt rc nitro motor. De eerste die hier in staat toe is ga ik persoonlijk feliciteren. Dit was trouwens het punt van mijn hele tekstje, tuurlijk is mijn uitleg niet volledig en correct, je kan boeken schrijven met hoe elk type motor werkt tot in elk detail, maar ik dacht dat een kleine simpele voor iedereen begrijpbare beschrijving voldeed. En modelbouwdiesel is zeker geen gewone diesel, de naam is gewoon nogal ongelukkig gekozen.

Diesels en turbines kunnen zo'n beetje op alles lopen wat energie levert, uranium en briketten lukt ze net niet (poederkool??).

Ik denk dat Bert alles kan vertellen over twee-takt dieseltjes, met injectie.

N**** motoren lopen op methanol. "Methanol-motor" klinkt niet zo cool vet, minder scoren bij de meiden dus, terwijl methanol toch behoorlijk verkoeling (en blindheid) kan geven :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Diesels en turbines kunnen zo'n beetje op alles lopen wat energie levert, uranium en briketten lukt ze net niet (poederkool??).

Ik denk dat Bert alles kan vertellen over twee-takt dieseltjes, met injectie.

N**** motoren lopen op methanol. "Methanol-motor" klinkt niet zo cool vet, minder scoren bij de meiden dus, terwijl methanol toch behoorlijk verkoeling (en blindheid) kan geven :mrgreen:

Taalpurist! :p

Maar Ron, je moet wel een beetje om je reputatie denken hoor! Als jij in deze tijd stug over "methanol" blijft praten terwijl iedere beetje vet gave puber weet dat dat eigenlijks best wel heel erg Nitro heet, weet je....
gaan ze je nooit cool vinden, dude!;)

Groet, Bert

PS: yep, ik heb wel een beetje ervaring met tweeslag diesel (zonder "tjes") met directe injectie.... (poederkool is bij mijn weten mee ge-expirimenteerd, maar gaf toch wel wat probleempjes. Rudolf Diesel zelf heeft zelfs toen het een beetje tegen zat, buskruit geprobeerd, maar dat beviel al helemaal niet...)

Nee, geen taalpurisme, eerder technopurisme om d.m.v. het (hoofd bestanddeel) methanol pars pro toto naar een brandstof te verwijzen. En mijn 'cool' jaren liggen inmiddels al even achter me.

Back