dieseltjesdag

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door PP, 14 okt 2002.

  1. PP

    PP Guest

    Dit lijkt me ook de juiste plek om een 'dieseltjes-dag' tot propageren. Als Bruno een ontheffing kan regelen om op de eerstvolgende LB dag in Almere motoren zonder uitlaat te mogen draaien moeten we nog enkele mensen hebben die hun motorbokje meenemen, enkele mensen die bereid zijn wat brandstof en misschien wat tankjes, brandstofslang en propellors mee te nemen en tenslotte wat mensen die in hun slaap een nukkige diesel kunnen straten, en dan kunnen er heel wat mensen die wel dieseltjes hebben maar er niet mee willen vliegen of die niet weten hoe ze gestart moeten worden of waar je brandstof vandaan haalt en zo, hun juweeltjes toch laten lopen. Ik ben zelf een jaar of 5 met diesels bezig, maar ik heb nog steeds niet alle geheimen ontdekt, en weet vaak nog steeds niet of ze nu te veel compressie hebben of te rijk staan of andersom, en of ik een motor die net heeft gelopen voor het opnieuw starten nu meer of minder compressie moet hebben, dus het zou ook DE plek zijn voor een diesel-professor om daar eens wat theorie en praktijk over te vertellen. Wie doet er mee en wie zou de beste dieselprofessor zijn?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Mijn diesel powered modelletje is een Elder. Een klein modelletje wat een beetje "antiek" aandoet, een jaren 20 model zou je kunnen zeggen. De motor is een Irvine 3,5cc . Een derde gas is voldoende om met een 10x4 APC prop en met een tank van 125cc een half uur in de lucht te blijven. :D Als ik het echt rustig aan doet is zelfs 3 kwartier haalbaar. 8) Slechts één keer heb ik dat gedaan maar ik was het toen wel behoorlijk zat en de afdrukken van de stuurknuppers stonden ook in m'n duimen. :wink:
    Ik weet niet of het voorstel van een dieseltjes dag alleen bedoeld is voor LB maar anders zou ik het ook wel leuk vinden om eens te komen. Kan ik misschien ook nog wat leren! 8)

    Ernst Grundmann
     
  3. PP

    PP Guest

    Nee, ik bedoel het zeker niet alleen voor LB. Ik denk alleen dat, hoe schaars LB ook is, er nog steeds meer LB'ers met dieseltjes bezig zijn dan RC'ers en VV'ers. Van de andere kant zijn er denk ik weer meer 'droogverzamelaars' (mensen die helemaal niet vliegen maar alleen verzamelen) zijn dan in LB actieve dieselaars. Ik doe zelf een heel klein beetje aan RC en ben nog steeds van plan een motorzwevertje met een pruttelend dieseltje te bouwen, en een VV Sportkistje met één of twee miniservootjes om hem op ons veld in de buurt te houden. VV (Vrije vlucht dus) vind ik ook erg interessant, maar dat kun je vrijwel nergens doen, en er zijn nauwelijks mensen die het beoefenen, dus waar je iets van kan leren, want in je eentje aanmodderen gaat meestal niet zo goed. Henk de Jong (onze stuntchamp) is de enige Nederlander die ik ooit met een kistje in Nederland heb zien VV'en. OK, een nieuwe thread! Maar goed, de moraal is dus: de dieseltjesdag moet voor iedereen zijn die dieseltjes heeft en/of leuk vindt. Overigens is de kans heel groot dat je LB zo aanstekelijk vindt dat je het ook gaat doen. Zeker met diesel. Nooit gezeur dat je accu's leeg zijn (daarom vlieg ik zo weinig RC, áls ik er eens tijd voor heb zijn mijn accu's niet vol). Met LB bouw je ook snel kleine leuke toestelletjes, zodat je veel meer motortjes kunt 'uitlaten', dus dan is het ook leuk er meer te hebben. Doen dus!
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ontheffing? Tot 2,5 cc hoeven in Nederland motoren niet gedempt te worden, dus ik zie niet in, waarom daar lokaal een uitzondering op gemaakt zou moeten worden. Ik heb op mijn Oliver Tiger Mk4 nog nooit een demper gehad en die klinkt een stuk vriendelijker dan sommige (gedempte) RC-motoren die je af en toe op de club hoort. Trouwens, ook als je met een dB-meter aan de gang gaat, dan valt dat dieselgeluid best mee. Kijk, we gaan hier niet met moderne teamrace-diesels aan de gang dus het valt echt wel mee....

    Now that's easy: Rob Metkemeijer of Hans Visser . De vraag is alleen of de heren tijd en zin heben...
     

Deel Deze Pagina