Diffs en viscositeiten..

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Powerpete, 22 okt 2003.

  1. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Naar aanleiding van de vraag van Mobfigure, die niet ff een half dagje kon wachten op een echt antwoord, zal ik het proberen uit te leggen.

    Allereerst het verschil tussen de verschillende diffs, Je hebt tandwieldiffs en je hebt kogeldiffs, Kijk maar in je bouwbeschrijving wat voor diff je in jouw auto hebt, Meestal bij de goedkopere auto´s zit er een tandwieldiff in.
    Bij de offroadauto´s is het een ander iets, daar worden tandwieldiffs gebruikt omdat simpelweg een kogeldiff erg slecht tegen zand kan en je er niet idioot grote vermogens op los kan laten.

    Hoe stel je nu een diff af ??, Allereerst is het voor de meeste straatracers helemaal niet van belang hoe hun diffje draait, als het maar soepeltjes draait en er genoeg vet in zit om het blijvend soepel te houden.
    Dit kunnen dus kogel en ook tandwieldiffs zijn, vaak in de duurdere electro´s vind je een kogeldiff, dit omdat je deze van buitenaf strakker of losser kunt zetten.
    Huh ???, strakker en losser ??, wasda ???.....

    Probeer het maar eens, stel je hebt weinig grip, zet je diff wat losser en je zult meer grip in je auto creëren, zet hem strakker zodat ie meer "spert" en je hebt minder grip, in sommige gevallen als de baan veel grip heeft zul je hierdoor harder een bocht door kunnen.

    Hoe doen we dit nu bij een tandwieldiff ??, En jawel, daar komen die viscositeiten om de hoek kijken, hoe dikker de olie, hoe meer moeite de tandwielen hebben om door de olie heen te draaien en hoe meer het diff spert !!!..... Tadaa... hetzelfde effect als bij een kogeldiff.
    Het vervelende is alleen als je wat wilt veranderen je meteen weer het diff uit je auto moet trekken om het vet te veranderen...
    Als het er eenmaal in zit blijft het door de geslotenheid van het diff ook gewoon een hele tijd zitten, wel af en toe controleren, je merkt vanzelf of ie leegloopt, doordat het vet aan alle kanten uit je diffhuis loopt....

    Dus door de verschillende olieën te gebruiken kun je je auto voor en achter verschillende diffwerkingen geven...

    Vragen ???......................Vuurt U maar af..................Peet.................8)
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij een kogeldiff praat men over een speciaal vet die slip verminderd maar tegelijk ook de kogels smeert. Ik heb hier zo'n bakje van Associated....
     
  3. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Bedankt voor de uitleg, heel stuk duidelijker allemaal...

    'k vind mijn diff redelijk zwaar gaan (standaard mugen msx3), in de handleiding staat niet aangegeven dat ik ergens vet tussen moet doen.. dus welke moet ik gebruiken als 'standaard'.. en als ik mijn diff wat soepeler wil laten lopen welke dan?
    in mijn part-list van de msx3 staat alleen 'super grease', verder geen waarde dus 'k heb geen idee wat er standaard in zit....
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kijk dat is nu een duidelijk antwoord ;) Thnx Peet ;)
     
  5. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Om hem voor straatgebruik niet te laten sperren gewoon ordinair vet gebruiken, Tamiya ball diff grease, of teflonvet van robbe werkt al aardig goed..... Asso "stealth" grease voor kogeldiffs (kweenie of ik de naam goed heb) doet het ook heel aardig en geeft een heel klein beetje sper...
    Vuistregel hoe minder grip je hebt hoe minder sper je nodig (wilt) hebben.
    ..........................Peet..........................8)
     
  6. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    kun je uitleggen wat precies sper is?

    meer sper is dat het rechter wiel gemakkelijker stil blijft staan als je een bocht naar rechts neemt? ('soepel' lopen van de diff)
    en minder sper is dat beide wielen zo veel mogelijk hetzelfde blijven draaien (geen soepel diff)
    begrijp ik dat goed?
     
  7. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    helemaal goed !!!
     
  8. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel helder uitgelegd, dank Peet! Rest 1 vraag: Mobfigure heeft volgens mij een Serpent gekocht, daar zou dus een kogeldiff in moeten zitten. Dan heeft hij toch niet zo gek veel met die viscositeit te maken? Of mis ik nu iets?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Er zou wel een kogeldiff in moeten zitten..maar volgens mij is die fout aangeleverd??
     
  10. Qlone

    Qlone Guest

    In een serpent impulse PRO zit *geen* kogeldiff. Er is dan niets fout aangeleverd. In de 705 zit standaard wel een kogeldiff.
     
  11. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    In dat geval is het voor MobFigure misschien eerder handig om te investeren in een kogeldiff dan in andere olie....
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    @Qlone..foutje ..

    @4wd helemaal gelijk ;) Zou ik meteen bij aankoop hebben gedaan 8)
     
  13. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    nog een groot verschil tussen kogel en tandwiel diff is dat als je bij een tandw diff langs de ene kant minder cont&act hebt dan de ander dan gaat dat ene wiel harder draaien en word dit niet efficient overgebracht

    het staat in het tamia radio control guide boek
    ik citeer:
    even when a wheel leaves the ground, because of the friction caused by the pressure to the balls power is transmitted to some extent to the wheel that is in contact with the ground, thus a total lost of the driving force is avoided (baldiff)


    gear diff:
    ..."one shortcoming of the system is that when the wheel of either side loses contact with the ground , the power is onl transmitted to this wheel to rotate it and the wheel keeping contact with the ground will not rotate, thus the car's driving force will be totally lost.


    zo zal je het iets beter snappen dan als ik het zou vertellen :p
     
  14. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Klopt enigzins wel, alleen daarvoor is nu die Dikkere diff olie, door de frictie geeft dit het effect van een Kogeldiff.
    Dus doordat de tandwieltjes wat minder makkelijk door de olie draaien geeft het toch een beetje aandrijving op het wiel wat nog op de grond staat.
    Het kogeldiff in de 705 is voornamelijk bedoeld om op het circuit te rijden, op straat is het beter ivm het vuil aldaar om met geardiffs te rijden........................Peet.................8)
     
  15. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Misschien ook wel handig: in mijn handleiding staat dat je de diff vast moet draaien (niet te strak) en dan een kwart slag terug, vervolgens met een borgschroefje vast zetten.
     
  16. Rick St.

    Rick St. Guest

    Eey om even tereg te komen op deze topic :lol: ik heb er vaa last van dat als ik scherp stuur dat hij heel snel omdraaid omdat het wiel iets omhoog gaat en dan lhoor je de motor eens flink in toeren gaan, heel kort maar tog, Wat kan ik eraan doen ligt dat aan het diff? of aan de vering..


    Rick
     
  17. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    dit ligt meer aan je veren omdat 't wiel los komt....

    als je diff heel strak zet dan zul je merken dat ie niet meer in de toeren schriet maar je rijgedrag wordt ook minder...

    probeer 't eerst op de lossen met vering...
     

Deel Deze Pagina