Digipeak handleiding gevraagd

• Topicstarter Topicstarter Dixie
  • Startdatum Startdatum
D

Dixie

Guest
Hallo,

Ik heb een 2e hands bootje overgenomen maar krijg het laden van de accu niet onder de knie. Ik heb een Digipeak lader erbij gekregen en de verkoper heeft me gezegd de accus aan te sluiten en op de middelste stand te laden (groene led knippert). Ik heb bij de boot een 2700 mah NI-MH bijgekregen, deze kwam als ik hem aansloot meteen na het (een dag) laden op status zette niet boven de 300-400 uit. Na 10 minuten over het water was de accu dan ook echt leeg.

Ik dacht dat de accu gewoon op was dus heb een nieuwe besteld 4350 mah (NI-MH). Vandaag de hele dag aan de lader gehad, zo af en toe eens doorgeschakeld naar status, kwam hij na een 8-9 uur laden net boven de 1000 mah uit. Toen heb ik hem uit het stopcontact gehaald om ergens anders in te pluggen en gaf hij bij status slechts 50 aan.

Dus ik doe iets niet goed... of ik doe iets heel doms.. Daarom zoek ik een handleiding voor de digipeak lader. Afbeelding:
display_v.jpg

Deze heb ik (niet van conrad-merk). Waarschijnlijk piept hij net zo hard... dat is een euvel dat ik nog eens moet verhelpen.

Alle tips zijn welkom!

Laatst bewerkt door een moderator:
bij status
gele led is ontladen
groene led is langzaam laden
rode led is snel laden

schuifschakelaar
mAh capacitijd geladen of onladen
volt (ont)laadspanning
Ampere (ont)laadstroom

draaiknop instellen laadstroom dit kan alleen in de eerste paar seconden na het starten van het laadproces

1xstart is starten laadproces
rood knippert snel instellen laadstroom daarna rood brand continu

2x start is starten ontlaadproces
geel brand continu

3x start ontladen daarna laden
geel brand coninu rood knippert langzaam

2x en 3x start kan ook andersom zijn

dit is wat ik noch weet want, ik heb de lader niet meer in mijn bezit

bij status
gele led is ontladen
groene led is langzaam laden
rode led is snel laden

schuifschakelaar
mAh capacitijd geladen of onladen
volt (ont)laadspanning
Ampere (ont)laadstroom

draaiknop instellen laadstroom dit kan alleen in de eerste paar seconden na het starten van het laadproces

1xstart is starten laadproces
rood knippert snel instellen laadstroom daarna rood brand continu

2x start is starten ontlaadproces
geel brand continu

3x start ontladen daarna laden
geel brand coninu rood knippert langzaam

2x en 3x start kan ook andersom zijn

dit is wat ik noch weet want, ik heb de lader niet meer in mijn bezit
En wat voor accus gebruikte je?:confused::eek:;)

oei, ik bedoelde NI-MH accu's, dacht dat dit een type lipo was, snap zojuist dat lipo lithium-polymeer is en NI-MH Nikkel-Metaal-Hydride...

stomme beginners ook altijd...:oops:

Net het stuk over de nimh accus proberen door te spitten... Valt niet mee, zo laat op de avond...

Wat ik me daardoor afvraag, hoe moet ik het juiste aantal V instellen? En hoe verhoud zich dat in verhouding met de term 'C'???

Je kunt bij deze lader alleen de laadstroom instellen. Bij een 2700 mAh accu kies je dan een waarde tussen 1,35 en 2,7 Ampere (0,5 en 1 x C). Zie ook de faq over delta peak laders.
Daarnaast kun je (zoals hierboven al ergens staat) kiezen tussen snelladen (startknop 1 x drukken), ontladen (2 x) en cyclen (3 x).

Met het schuifschakelaartje kun je niets instellen, alleen kiezen wat er op het display verschijnt. De keuze is laadstroom (A), momentane accuspanning (V) en geladen capaciteit (mAh).

Deze lader wordt/werd ook door BMI models geleverd, misschien dat je daar een manual kunt vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
***LOFTROMPETGESCHAL***

En het is me eindelijk gelukt! Als ik op de knop druk is er een stand waarbij de rode en gele gaan branden, dan neemt hij eerst de status en laad daarna bij (teller loopt lekker op). Zojuist met de 4350 mah accu aan de laad geweest en de A wat lager gezet. Toen liep de mah door tot 3200... en wat een verschil maakt dat op het water :cool:, helaas dat het al laat is en de kou toeslaat, maar morgen na het werk eens kijken hoelang ik kan spelen met een 'volle' accu. Inmiddels ook de handleiding gevonden via de site van hobbyist, waarvoor dank!

Waarschijnlijk stond de A te hoog bij het laden van de andere accu en schakelde hij daarom uit (temp beveiliging?).

Morgen ook nog even de bijgekregen accu opladen en kijken of het nog wat is, zo niet dan kan die weg.. is dat trouwens chemisch afval? :alien:

Een ieder iig bedankt voor de hulp, op naar het volgende project, werkende kraan of een blusmonitor... ik droom rustig verder...:D

De volgende vraag: parralel laden/gebruiken

Inmiddels is het laden van 1 enkele accu geen probleem meer. Ik las her en der op het forum, dat je accu's ook parralel kunt schakelen, zodat je langer kunt varen.

Nu ben ik in het bezit van een 7,2 nimh 4350mah en een oude 7,2 nimh 2700mah (die houd veel minder spanning 'vast' dan 2700. Kan ik deze accus ook parralel laden?
Als de accu's niet beiden 7,2V zijn, maar bijvoorbeeld hogen (zenderaccu) kun je ze dan ook parralel laden?
En kunnen accu's van verschillend mah ook parralel gebruikt worden?

Als laatste vraag wil ik op mijn boot een brandmonitor maken met pomp aangestuurd door een snelheidsregelaar. Kan ik deze regelaar een eigen (de 'kleine') accu geven? of moet dit per se van dezelfde accu komen dan die op de snelheidsregelaar van de motor?

Ik wacht op uw kennis!

Ik las her en der op het forum, dat je accu's ook parralel kunt schakelen, zodat je langer kunt varen.

Nu ben ik in het bezit van een 7,2 nimh 4350mah en een oude 7,2 nimh 2700mah (die houd veel minder spanning 'vast' dan 2700. Kan ik deze accus ook parralel laden?
Als de accu's niet beiden 7,2V zijn, maar bijvoorbeeld hogen (zenderaccu) kun je ze dan ook parralel laden?
En kunnen accu's van verschillend mah ook parralel gebruikt worden?

Als laatste vraag wil ik op mijn boot een brandmonitor maken met pomp aangestuurd door een snelheidsregelaar. Kan ik deze regelaar een eigen (de 'kleine') accu geven? of moet dit per se van dezelfde accu komen dan die op de snelheidsregelaar van de motor?

Ik wacht op uw kennis!
Parallel schakelen kan wel maar moeten van gelijk type gelijke levensduur
en laadconditie zijn.
In dit geval dus niet doen.
Voor parallel laden geldt dat zeker ook.
Niet doen dus tenzij je precies weet waar je mee bezig bent.

Wat je met een brandmonitor wil is mij niet duidelijk maar dat kan aan mij liggen.;)

Is een soort Engels-Nederlans voor brandbluskanon (firemonitor)...:rolleyes:

Back