Digitale / "analoge" tail-servo

• Topicstarter Topicstarter heli-lommel
  • Startdatum Startdatum
Dit verhaaltje verklaart de verschillen t.o.v. een analoge servo heel goed. Intern zorgt een snellere aansturing (PWM-rate) van de motor voor een hogere resolutie mbt positie. Hierdoor kan de electronica ook beter de servopositie vasthouden.

Mbt gyro's, de GY401 heeft hier bijvoorbeeld de DS-mode voor de Digitale servo's. Deze verhoogt de frequentie van uitsturing naar de servo van 50 Hz naar 270 Hz. Dit gecombineerd met de manier van aansturen in een digitale servo resulteerd in het heel snel kunnen regelen van de uitgangspositie. Analoge servo's daarentegen kunnen niet tegen dit snelle update-patroon en de eindtrap hiervan zal dan ook gauw de geest geven.

Wat lastig uit te leggen, hopelijk geeft het een goede indruk :)

Laatst bewerkt:
Dat is specifiek voor het Futaba ontwerp van servo's.. intern kan er ook analoog een preciezere aansturing gemaakt worden. Dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken; digitale servo's zijn op de huidige markt vaak sneller en preciezer, omdat het makkelijker sneller en preciezer te maken is. Het is echter absoluut niet waar dat een digitale servo inherent sneller of preciezer moet te zijn dan een analoge.

JR kan dit ook met de gyro's.

Digitaal of analoog, het wordt nog steeds gewoon door 3 draadjes bestuurd;-)

Het verschil zit em puur in de aansturing, niet in de motor zelf of mechaniek. Juist door het vaker uitsturen van de motor is een hogere precisie mogelijk met een verder gelijke servo. Kleine stappen en een kleine dooie band geven dit juist zijn kracht. De analoge servo's die jij en ik kopen hebben dat niet. Tuurlijk, een analoge variant maken met specificaties van een digitale servo, is zoals je zegt mogelijk, maar alles behalve praktisch (veel meer componenten en duurder). Hier komt ook nog bij de mogelijkheden van digitale servo's veel verder kunnen gaan (firmware updates, programmeren van instellingen etc). Niet dat deze features door de meesten worden gebruikt, maar het is wel iets dat meegenomen dient te worden. Kracht zit tegenwoordig in de software, hardware kan simpel en goedkoop worden gehouden. Met analoog kan je dit gewoon niet meer redelijkerwijs bieden.

Persoonlijk zijn de voornamelijkste redenen om niet alles digitaal te doen de kosten en het hogere stroomverbruik. Buiten dit zie ik alleen maar voordelen. :)

Digitale servo's gebruiken een stappenteller voor het bepalen van de hoornstand, en die is absoluut. Een analoge servo vergelijkt een potmeter met een pulsbreedte, en het ontwerp van een potmeter is inherent onnauwkeurig. Temparatuursverschillen zijn voldoende voor procenten afwijking bij analoge servo's terwijl digitale servo's daar geen last van hebben. Het is waar dat analoge servo's even snel en sterk kunnen zijn, maar ik heb mijn twijfels over het op lange termijn positioneren van de servo's. Het stroomverbruik van digitale servo's is ook overdreven. Door het hogere aanloopkoppel van de gebruikte motoren is de aanloopstroom hoger, maar de wet van energiebehoud leert dat om een object te verplaatsen een bepaalde kracht nodig is en de tijd die dat duurt bepaalt alleen het opgenomen vermogen. Die tijd is echter korter, dus het verbruik zal ongeveer even hoog zijn. Je stroomkring moet dus hogere pieken verwerken maar is niet per definitie sneller door de energievoorraad heen...

Mijn 2 cent ;)

Groetjes,

Ton.

Er zijn ook digitale servo's die gewoon een pot gebruiken hoor..

Steppenteller is in principe minder nauwkeurig, afhankelijk van de stapgrootte. Zuiver theoretisch zou een servo met potmeter nauwkeuriger zijn dan eentje met stappenteller.

Alleen ja.. inderdaad wat je zegt.. toleranties, temperaturen, enz.

hezik schreef

<Er zijn ook digitale servo's die gewoon een pot gebruiken hoor..
Steppenteller is in principe minder nauwkeurig, afhankelijk van de stapgrootte. Zuiver theoretisch zou een servo met potmeter nauwkeuriger zijn dan eentje met stappenteller.
Alleen ja.. inderdaad wat je zegt.. toleranties, temperaturen, enz. >

een steppen teller zit ook (daarom) niet direct op de uitgaande as maar Bijv. direct op de motor ,of een tussen as ,door de vertragingfactor mee te nemen in de berekening is de nauwkeurigheid vele malen beter op de uitgaande as ,mits men de speling tussen de tandwielen weet te minimaalliseren. (En dat lukt ze aardig)
Daardoor wordt de stelnauwkeurigheid / snelheid/houdkracht vele malen beter van een digitalen servo's
misschien toch het overdenken waard????
groeten jan

J.v.d.Wetering jij zit onterecht te redeneren vanuit het idee dat ik niet weet hoe het werkt ;)

Ja natuurlijk zit dat niet op de uitgaande as. Feit blijft nog steeds dat analoog dan theoretisch nauwkeuriger is, omdat je met een stappenteller nog altijd tussen twee stappen in kunt zitten. Je resolutie is gewoon lager.

Ik leer hier aardig bij als niet electro kenner, interresant.
Maar ja techniek blijft techniek uiteraard, ik ben mechanisch/constructief wellicht wat beter.
Misschien wel stomme vragen, maar ik stel ze toch maar:

Die potentiometers, slijten die?
En kunnen ze ook gaan storen net als een knop van je oude radio bijv.?
Werken die digitale servo's / stappentellers met een lichtsensor ofzo?.
Hebben digitale servo's hierdoor een langere levensduur?
En weet iemand misschien hoeveel stappen een digitale servo heeft, mijn zender werkt met 1024 stappen op de knuppel, als de servo net zoveel stappen heeft maakt het toch niet meer uit, of werkt het zo niet? (Tenzij je met de nieuwe 2048 stappen zenders vliegt natuurlijk :))

En wat bepaald nu bij een digitale servo de reactiesnelheid, wat zijn de belangrijkste factoren?

Eric

Een potentiometer slijt inderdaad, net zoals bv. de volumeknop van je oude stereo. Dat kan flutteren tot gevolg hebben.

Een potentiometer zit min of meer zo in elkaar.. je hebt een baan koolstof. Die baan is in z'n geheel een weerstand. Aan de uiteinden kun je dus dingen aansluiten, dan heb je een vaste weerstand. Over die baan koolstof glijdt een sleepcontact, zoals bij je racebaan vroeger. Doordat dat sleepcontact verplaatst, is de afstand tot beide eindpunten wisselend en daarmee ook de weerstand tussen het sleepcontact en de eindpunten.

Die baan kan inslijten, wat 'geen contact' tot gevolg kan hebben, of kan vervuild raken, wat een slecht contact tot gevolg heeft.

Als je wil weten hoe een stappenteller werkt, kun je het best eens een oude computer muis met bal openschroeven. Het idee is dat er om een as een schijf zit met in de rand allemaal kleine gaatjes. Aan de ene kant schijnt daar een lampje door en aan de andere kant zit een lichtsensor die telt. Als de schijf gaat draaien, zal de lichtsensor een knippering meten.

Ik betwijfel eigenlijk of digitale servo's van nu wel met een stappenteller werken, omdat dat zou inhouden dat ze bij opstarten een calibratiestap zouden moeten uitvoeren (eenmalig uitvinden waar ie op dat moment is) en dat zie ik ze niet doen. Ik heb dus sterk de indruk dat de huidige digitale servo's nog gewoon met een potmeter werken.. maar heb er nog geen opengeschroefd.

Dat was wat ik ook dacht.. ;)

Maar ik geloof best dat er ook zijn die met een stappenteller werken. Dat is eenvoudig te herkennen, als je een servo een powercycle geeft (lees: aanzet) zal hij, indien er een stappenteller gebruikt wordt, moeten calibreren. Immers, een stappenteller meet alleen stapjes en geen absolute positie, dit in tegenstelling tot een pot. Een digitale servo met stappenteller zal dus bij aanzetten altijd eerst z'n uiterste posities moeten opzoeken om zo te weten waar de getelde stapjes mee overeenkomen.

Dan nog is een stappenteller een complex iets in een servo, daar deze eigenlijk ook tussentijds zou moeten calibreren.

Daarom leek het mij ook al sterk dat de huidige digitale servo's met stappentellers werken, echter zeker weten doe je het pas als je ze allemaal opgengeschroefd hebt en gekeken hebt..

Maar ken jij dan servo's die bij aanzetten eerst calibreren?
Lijkt me nogal een probleem als je de uitslag op je zender bijvoorbeeld gereduceerd hebt tot 50% of zo omdat een roer anders vastloopt. Gaat ie bij aanzetten mooi tot in de hoeken om te calibreren en trekt je roer stuk!

Wat is uberhaupt de eindpositie van een servo? Volgens mij wordt die normaal door de potmeter bepaald. En als die er niet is .....

Ben.

Eh.. eigenlijk geloof ik niet dat er RC servo's zijn met een stappenteller, maar Skidz en vd. Wetering dachten van wel, dus ik laat het een beetje in het midden.. ik kan alleen maar redeneren hoe en wat.

Voor zover ik weet gebruiken alle huidige digitale servo's gewoon potmeters, maar ik wil stappentellers niet perse uitsluiten, simpelweg omdat ik niet weet wat er allemaal leverbaar is.

Hoe dan ook.. het argument dat een digitale servo nauwkeuriger zou zijn door het gebruik van een stappenteller ipv. een potmeter, lijkt mij dan ook niet terecht. Dat is niet de reden waarom de huidige digitale servo's nauwkeuriger zijn. Althans, volgens mij dan he ;)

Back