Digitale S9254 servo mag geen 6 volt hebben?

Satoer

Forum veteraan
Ik wou een S9254 servo in mijn nieuwe Logo zetten (in combinatie met gy401) Maar ik lees op de site dat de S9254 servo “not recommended” is op 6V
Mijn Bec heeft ook een spanning van 6V. De digitale servo’s (s9650) die ik op de cyclics heb worden zelfs op 6 volt aangeraden.
Hebben jullie ervaring met een S9254 servo op 6volt?

Wat is nog meer een goede servo die ik digitaal kan aansturen met de gy401 en met 6Volt op de staart kan zetten?

Kijk eens bij kopropo ,de servo's van hun zijn wel voor 6v of van hitec die hebben ze ook voor 6v maar die zijn zo snel als die van koprpo op 6v.

vr gr marc
:thumbsup:

Er zijn mensen die deze combo op 6V gebruiken zonder problemen, maar of het aan te raden is... Wat je kunt doen is een diode (of 2) in serie zetten met de servo. Elke diode veroorzaakt een spanningsval van 0,7V.

Die kopropo servo's zijn nog duurder dan de futaba's. (en zijn die ook in digitale mode aanstuurbaar?, volgens Futaba kunnen alleen Futaba digitale servo's digitaal aangestuurd worden door een 401)

@Manusje: Volgens de handleiding is de "Operating voltage" +4 tot 6V.

Tja om er nu diode's tussen te aan zetten vind ik ook zo'n knullige oplossing, Misschien als ik al zo'n servo had, maar aangezien ik nog geen servo heb kan ik beter meteen een servo kopen die wel voor 6V geschikt is.

Volgens mij is het met die bec van jou ook niet zo'n probleem, hij wordt alleen sneller oud.
Het probleem zit hem in echt 5 cellen. Als de accu net geladen is zal de spanning veel hoger zijn dan 6 V.

Bij jou is de spanning gewoon 6 V en zal nooit hoger worden.

Je 401 doet het er toch ook al een tijd op

gr Remco

Als het je om de prijs doet:
http://www.thundertiger-europe.com/servos.html

a721cf6da0.jpg

79,-

het werd mij pas afgeraden.
het geeft te veel problemen met te veel volt op de gyro.
ik wilde een 5 cellen accu gebruiken maar ze raden mijn ten zeerste af.

ja maar 5 cellen is wat anders dat 6 V bec he.

Bij 5 cellen kan je spanning in het begin 7,5 V zijn en dat is te veel. De gyro en servo werken tot max 6V. Een 6 V bec zal nooit meer leveren dan die 6 V

gr Remco

Vlieg nu al 1,5 jaar op 6V zonder enige problemen. Al mijn componenten zijn rated voor 6V dus moet die het kunnen hebben.

Ik zoek nu dus een snelle door de gy401 digitaal aanstuurbare servo met een stelsnelheid vergelijkbaar met die s9254:
0.08sec/60 degrees at no load
28 oz/in. (2.0kg.cm)

Hallo
ik zal me eerst ff voorstellen op dit forum
ik [lennert 28 jaar] ben net begonnen met heli vliegen en vind het erg mooi allemaal maar ik snap er nog niet zo veel van technish. :oops:
ik heb ook lessen genomen maar ga binnenkort alleen vliegen :roll:
ik heb een raptor 30 aangeschaft met dus die combinatie
een s9254 met een gyro 401 en een 6 volt battery op 5 pack
Ik zag dus jou vraag en ik schrok daar eigenlijk wel van
want moet ik nu dan een nieuwe battery kopen of kan ik het zo laten want met de eerste proef vlucht deed die het erg goed.
of moet ik wat anders aanschaffen of veranderen :?:
ik hoor graag van jullie
alvast bedankt :wink:
lennert

wat remco zegt is de clue denk ik.

de 6 volt bec is een gestabiliseerde spanning, altijd 6 volt.
denk dat dat wel gaat dus.

wel wat lennert aangeeft 5 cellen, die zijn vol geladen 7.2 volt, veel te veel.
voor de levensduur van je spullen zou ik dat pakket ook aanpassen naar 4 cellen.

dus het komt er op neer dat als lennert een bec systeem er tussen zet dan kan het wel.( tussen accu en ontvanger).
dus dan je ook met meerdere cellen vliegen met bec systeem er tussen,
dus de vluchten per dag kunnen dan ook meer worden zonder te laden,
en je servo,s zijn sneller en krachtiger bij 6volt.

Nee bec systemen werken vaak vanaf een hogere spanning dan die 6 V. Er is wel een schakelaar met een regelaar er in, die de spanning op 5 of 6 V constant houd. Maar volgens mij is de goedkoopste manier er gewoon een cel af halen.

gr Remco

dus de vluchten per dag kunnen dan ook meer worden zonder te laden,

nee in principe niet, je aantal mah's neemt niet toe met een cel meer in serie, daarvoor moeten ze paralell.

Heren,

Als Futaba digitale servos het predicaat "not recommended for 6Volts" meegeeft dan zeker geen vijfcellen accu gebruiken want vroeg of laat gaan die digi's kapot!! Als je met vijf cellen wil werken in je ontvanger systeem gebruik dan een regelaar die er precies 5 volt van maakt. Gebruik dan een "low drop out" regelaar zodat over het hele gebruiks bereik van de accu de uitgangsspanning betrouwbaar op 5 volt geregeld blijft. De regelaars die hier goed voor zijn zijn de 29502BT van Micrel (goed voor 5 ampere stroom bij voldoende koeling) en de PQ7DV10 (goed voor 10 ampere bij voldoende koeling) van Sharp. Beide componenten hebben een aansluiting die de "aan-uit" toestand regelt zodanig dat stuk gaan van de schakelaar altijd een "aan" situatie veroorzaakt en die daarmee dus veilig is. Beide componenten gebruik ik in mijn eigen regelaars en ik heb daarmee nog nooit een probleem gehad.
Digitale servos die niet bedoeld zijn voor 6 volt kunnen er, in het geval van Futaba< ook niet tegen! Jan van Vliet kwam daar op de harde manier achter en door doorbranden van de electronica van een aileron servo koste hem dat bijna een wedstrijd vliegtuig! In de praktijk betekent een hoger voltage ook altijd een hoger stroomverbruik waardoor de warmte ontwikkeling ook veel sneller gaat (er zijn immers twee factoren die daaraan bijdragen het voltage en de stroom)
Dientengevolge zijn de accus ook eerdere leeg. Dit alles zonder een merkbaar verschil in snelheid. De stelkracht houdt vanzelf een keer op op het moment dat de electronica doorbrandt........
Meer info over dit onderwerp op mijn site.

Hans Delemarre

@Hans, zoals je in het draadje kunt lezen ga ik hem niet op 5 cellen vliegen maar op een 6V Bec.

Mijn keuze was bijna gegaan naar de Airtronics 94758Z, maar ik lees toch wat oververhitting problemen op Runryder als je deze op 5 cellen en DS mode vliegt.

Heb de vraag ook gesteld op runryder:
I know of many 9254s being run at 6 V with no problems. The real problem lies in the use of "6 V" NiCd or NiMh packs which are really much more than 6 V when they are fully charged.

- John
I agree with John.

As long as the voltage doesn't exceed 6v you will be fine. I run mine like that and have for over 2 years with no failures.

TM
Eigenlijk wat Remco al zei.
Dus het zou prima moeten kunnen. Dan ga ik toch voor de 9254 :D

oke dus als ik het goed begrijp dan kan ik het beste een low drop out
regelaar er tussen zetten.
Ik neem aan dat ze die in een modelbouw shop verkopen.
iedergeval bedankt voor de reactie's :wink:
Als ik dan toch bezig ben moet ik nog iets doen als die een tijdje stil staat
of heb stil gestaan :?:
m.v.g. lennert

Back