dikte differentieel olie?

Een kennis heeft onlangs ook een nitro RC gekocht. Gisteren ben ik samen met hem naar een modelbouwzaak geweest omdat we beiden iets nodig hadden.
Hij had differentieel olie nodig maar omdat ik zelf voor en achter met een ball-diff rij wist ik niet welke dikte er moest genomen worden. De winkelier stelde dan maar zelf 2 diktes voor en zei dat de dikste olie vooraan moest.

Dus vandaag samen maar even die diffs proberen te vullen. Na een beetje knoeien ('t was de eerste keer) ontdekte ik dat de olie met het grootste nummer de dunste olie was. Klopt dit of hebben we hier per ongeluk de twee verpakkingen omgewisseld? Op de kartonnen verpakking staat de dikte aangegeven maar niet op de flesjes. Daar hangt geen etiket op (al dan niet vergeten). Bij de schokdemperolie is het toch hoe groter het nummer hoe dikker de olie.

meest gebruikt zijn:

10.000-vloeibaar tot stroperig
30.000-redelijk stroperig
50.000-zeer stroperig

Dus hoe stroperiger de olie, des te hoger het getal.
En zoals de winkelier al zegt, dikste (dus hoogste getal) voorin.

Wat je ook kan doen is even met watervaste filtstift even erop schrijven welke dikte t is.

Dan hebben we de verpakkingen waarschijnlijk per ongeluk omgewisseld (ofwel waren ze verkeerd verpakt). 30000 was nu dikker dan 50000.

psygho zei:
Offroad, 50%.

Dat is toch omdat offroad veel meer wisseling heeft in de drijflijn en dat de diffs ook heel hard draaien (intern) en dat ook meer warmte veroorzaakt dus meer uitzetting?
Ik heb er nu 60-70%vol zitten en ik heb geen problemen

Koken?
Is de vrijving dan zo groot dat het kan gaan koken?
Lijkt mij sterk want volgens mij heeft olie een redelijke kooktemperatuur.

hallo,

ik rij onroad eigenlijk drift ik dus ik moet zo veel mogelijk
sper hebben in mijn diff nu heb ik dik kogellager vet in gedaan
(eigenlijk voor in een auto) maar dat vond ik nog teweinig
(ik had hem 100% gevult) omdat me 1ene band doorslipte in de bocht.

hebben jullie ideeen? voor egt 100% sper?

ik zat al tedenken aan helemaal dicht kitten zonde maar wel
100%sper maar wil eigenlijk niet

patrick

msx3mugen zei:
ik rij onroad eigenlijk drift ik dus ik moet zo veel mogelijk
sper hebben in mijn diff

Driften kan alleen maar als je weinig grip heb, bij weinig grip heb echt geen 100% diff-sper nodig in een diff. HPI verkoopt diffvet tot 100.000 [artikelnr: Z 162] en je hoeft daar echt niet het hele diff mee vol te duwen om het zwaar te laten lopen. Wanneer je daarna toch nog opzoek ben naar 100% diff-sper; opvullen met bijvoorbeeld stukjes stof [kleding], rubber, propjes "uitgeharde" siliconenkit, enz. Met een beetje fantasie kan je toch wel iets bedenken, wat later weer gemakkelijk te verwijderen is.

Driften kan alleen maar als je weinig grip heb

ik drift dus op heel mooi strak asvalt dus heb best veel grip
maar ik wil dus die 100% sper omdat als ik door een bocht ga
1 wieltje op tilt en dan gaat door slippen en dan ben ik mijn snelheid
kwijt en hij vliegt hoog in toeren

patrick

msx3mugen zei:
maar ik wil dus die 100% sper omdat als ik door een bocht ga
1 wieltje op tilt en dan gaat door slippen en dan ben ik mijn snelheid
kwijt en hij vliegt hoog in toeren

Dit gedrag komt doordat je te lichte front veren heb gemonteerd tegen over de rear. Wil je experimenteren met driften en toch voorwaartse grip/tractie behouden: verwijder de schokbreker veren, vervang deze door PVC buisjes zoals die in de electra gebruikt worden, hierdoor behoud je gelijkmatige druk/tractie op alle 4 de banden, daardoor is er niet zoveel sper meer nodig, en is hij gemakkelijker te controleren. Zorg dat de buisjes exact 2 aan 2 gelijk zijn, door verschillende lengtes front/rear te monteren kan je een betere balans zoeken.

Hallo, ik heb nu in mijn voor en achter differentieel 60.000 zitten in mijn Xray NT1. Vind dat ze nu behoorlijk stroef lopen (heb er nog niet mee gereden overigens). Is dit iets wat normaal is of veranderd dit tijdens het rijden een beetje?

Groet,

Lennart

Je mag voor wel wat meer in doen hoor. In mijn Kyosho R4 heb ik er zelfs 300.000 in zitten en achter iets van 50.000.

M.v.g. Mark

Wat noem je stroef lopen? Als je de wielen in tegengestelde richting draait zal het wat stroef lopen dat is normaal.

M.v.g. Mark

Back