Dikte en gewicht van bladen

Hallo, ik heb nu carbonfiber bladen die zwaarder zijn dan dat ik eerst had, 10 gram per blad.
Daarvan word de heli dus 20 gram zwaarder, mijn voorkeur gaat uit naar lichtere bladen.
Of is het een teken van hoge kwalieteit ?, dikkere blades ( zwaarder ) ?

En nog een vraag, als een paar blades een beetje buigbaar zijn, en andere niet.
Gaat de voorkeur dan uit naar de hardere blades, of zou het beter zijn dat ze iets buigbaar zijn?

Ik zou zeggen hard en lichte blades zijn beter,
waavoor die hoge kwalieteit blades zo zwaar zijn is mij een raadsel.
Mischien is er iemand die mij dit uit kan leggen.

rotorbladen

Ik heb geen verstand van Helicopters, wel eens een balsahouten zweefvlieger gebouwd, maar da's dan heel wat anders.
Ik zag laatst een filmpje op ebay.de van iemand die een 1.10 mtr helicopter verkocht met dunne buigbare bladen....hij liet deze langs muren schrapen, knikte ze etc maar de heli vloog gewoon door en de bladen bleven perfect.
Vraag me niet welk materiaal maar ik vond dit wel erg overtuigend....

Bram

Hoe lichter hoe beter inderdaad. Ik vlieg ook heli (mode2) en vliegtuigen (mode1) en single stick (mode?).

De dikte v/d bladen geeft iets meer weerstand, maar het gewicht geeft het meeste weerstand, dus kortere vliegtijd en hetere motor. Lichte bladen accelereren sneller, ook weer een voordeel van lichte bladen.

Laatst bewerkt:
Hoe lichter, hoe wendbaarder.
Hoe zwaarder, hoe stabieler en trager.
Ligt er dus gewoon aan hoe jij wilt dat de heli reageert. Lichte bladen zijn dus eerder geschikt om 3D te vliegen. Zware bladen zijn dan weer beter om F3C te vliegen.

Niet helemaal:

het gewicht van de bladen heeft vrijwel geen invloed op de motorbelasting. Eenmaal op gang merkt de motor niet of hij nu 20 gram of 30 gram rondslingert. Bij het op toeren brengen merk je het wel: zware bladen komen langzamer op toeren, en als je ze snel op toeren brengt, wil de heli om zijn as gaan draaien.
Als je niet met een constant toeretal vliegt, heeft je gyro ook iets meer moeite om de staart rustig te houden (niet veel, de meeste gyro's van tegenwoordig vangen het prima op, oudere gyro's hadden er wel vaak moeite mee)

De heli merkt het wel, qua stabiliteit. Zwaardere bladen levert een wat rustiger reagerende heli op die zich minder van de wijs laat brengen door windvlagen. Meestal rolt hij echter ook wat trager dan met lichte bladen.
Uiteraard is bij autoroteren gewicht weer van voordeel, je kunt langer afvangen voor de snelheid uit de bladen is.

Buigzaamheid van de bladen levert meestal een wat "zachter" (zo je wil: soepeler) reagerende heli op, stugge bladen een wat vinniger en strakker sturende heli.

Hetzelfde geld voor torsiestijve bladen, waarbij bladen met weinig torsie ook nog eens meestal een rustiger draaiende rotor op leveren. Torsiestijf is een van de weinige dingen dat ALTIJD gunstig is

Dikkere bladen zijn meestal wat geschikter voor lagere toerentallen en/of hogere gewichten, dunnere bladen doen het weer net effe wat beter bij hogere rotortoerentallen. Dikkere bladen vragen meestal wel wat meer vermogen dan dunne, vooral bij hogere toerentallen.

Wat beter is of niet, is voor een heel groot deel je persoonlijke voorkeur, en gewoon een kwestie van proberen en kijken hoe het aanvoelt. Wat voor de een een wereld van verschil is, is voor een ander nauwelijks merkbaar, en het hangt ook heel erg af van waar je de heli voor gebruikt.
Gewoon proberen is eigenlijk de enige oplossing, want wat voor mij goed werkt kan voor jou waardeloos zijn en andersom.

Groet, Bert

Ok, dit worden dus mijn "slecht weer" blades.
Net zoals ze banden verwissellen bij een formule 1 race.

Ik heb ze uitgeprobeert in de wind, en ze vliegen zoals voorspeld heel rustig, meer voor F3C stijl.
Niet te dicht bij de grond vliegen, want opstijgen gaat iets minder snel.
Erg tevreden over mijn nieuwe "Slecht weer" blades.
Qua batterij scheelt het niet veel met de lichtere blades, dus alsnog 7 minuten vliegen.

Back