Discus 2B 2,5 m vollGFK van Baudis

jan brilman

Forum veteraan
Ik ben dus begonnen een Discus 2B van Baudis vliegklaar te maken.

Baudismodel - composite model production - Discus 2b

Voor de aanleiding: zie hier, post nr. 24:

west-wings-swallow-2

Terzake.

"Servo's rein: fliegen!", zeiden ze vroerger. :p

Klopt, maar ik ben er toch snel een maandje (doorlooptijd) zoet mee. :yes:

Toch maar een draadje van maken . . . ;)

Om te beginnen de servo's: ik heb dus 3 Hyperion Atlas servo's kunnen scoren. :cool:

RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

De wand is zo dun, dat als je 'm tussen duim en wijsvinger houdt en aan het armpje draait, je de tandwielen maar dan ook heel duidelijk kunt voelen draaien! :shock:

Dat moet dus secuur ingebouwd worden, en daar kom ik op terug.

Over de motorisering denk ik nog.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
En zien de vleugels er precies zo uit als op de foto op de site van baudis? Op youtube heb je een aantal filmpjes van een nederlander met deze kist met meer vlakke vleugeltippen.

Moet ik thuis even bekijken; volgens mij heeft hij inderdaad van die dubbel geknikte tippen . . .

River1950 heeft volgens mij de abachi-styropor (?) uitvoering, met (zo lijkt het) andere vleugeltippen . . .

jan.

Ok, dus als je kiest voor styro vleugels veranderd mogelijk ook de vorm ervan. Ben erg benieuwd naar je bouwverslag en vliegervaring straks. In termen van een mooie en handelbare schaalkist is het bedrag t.z.t. nog wel op te hoesten.

Heb even last van een bouw-dipje . . .

Als er wat meer energie is zal ik ook foto's plaatsen . . . :oops:

En het zit ook niet mee! :nooo:

Had netjes de gaatjes gemaakt in de romp en in de vleugels voor de servokabels van de ailerons, blijkt dus dat je die achter de hoofdligger moet maken! :shock:

Dus overnieuw gedaan. :mad:

(Ik kan daar slecht tegen. :nooo:)

Ben nu bezig met de inbouw van het hoogteroerservo en dat is ook niet zo heeeel eenvoudig.

Heb hem aangesloten op ontvanger en accu, om te voorkomen dat als 'ie er eenmaal echt inzit en je de zender aanzet, hij in een keer 180 graad draait, en de hele handel aan flarden trekt. :cool:

Even mee spelen: hoor ik, behalve het beschaafd 'razen' van de tandwielen, ook een soort electronische piepgeluidjes uit de servo komen. :?

Is dat een bekend fenomeen? :confused:

Het gaat om deze servo: Hyperion Atlas DS09-SCD Servo 9mm/ 7,4 gram

jan.

Als het een digitale servo is kan het kloppen dat ze af en toe pieptonen veroorzaken. Ik weet niet waarom dit is, maar wel dat dit bij veel mensen op de club het geval is en als normaal wordt beschouwd.

Het is inderdaad een digitasle servo.

Hij bewoog/draaide wel mooi, zonder problemen, precies zoals het moet. :cool:

Zal dus wel goed zijn . . . :?

jan.

Maar ik ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen straks. En specifiek de thermiek eigenschappen (ook al is hij hier niet perse voor gemaakt) van deze zwever :yes:.

Ik heb dus twee van deze dingen: 1. een voll-GFK, en de andere 2. met 'gewone' styropor/abachi vleugels.

Een van beide wil ik motoriseren, de andere om te slepen.

Wat is handiger: 1. motor en 2. slepen, of andersom?

De GFK is waarschijnlijk iets zwaarder dan de andere . . .

jan.

Jan,

Voll-GFK motoriseren. Iets meer gewicht zal geen kwaad kunnen, je kan deze wat meer op snelheid (en snelheid-rententie) gaan vliegen ==> meer acro.

Styropor-abachi om te slepen. Bij een sleepfoutje is s-a wat makkelijker te repareren.

Ik heb meer met thermiekvliegen dan met acro, maar dit terzijde: wat is snelheid retentie? (rententie?) :confused:

jan.

Bij topmodelcz.cz zijn er 2 keuzes met een motor met langere gelagerde as in de Xpower serie. Loopt netjes en met de zeer kleine prophouder die je makkelijk kunt verwijderen hoef je de neus er niet af te zagen. Kun je slepen of op de prop omhoog. Bij de <3m scale modellen de Fox te zien. Heb hem in een Dg600 zitten en die heeft een heel klein neusje. Daar dan wel de cabine kap iets aangepast. De discus heeft een ruimere neus.

Ik ben inderdaad een Topmodel Fox aan het bouwen met deze motor
Ik heb hem besteld bij Rctechnics, die kan al het topmodel spul met NL garantie leveren na een mailtje.
Qua motor en inbouw is het perfect in de Fox. je kan de mooie neus intact houden en als je schaal wilt doen haal je alleen het middenstuk met prop eraf en noem je de as een Pitot buis. :p:p:D

Back