Discus 2C motor inbouwen

Beste allemaal,
heb hier een discus 2C 1:4 schaal
4,5m 5,5 kg (van Topmodel)
Deze prachtige kist heeft echter nog nooit gevlogen en dit omdat ik in de buurt geen enkele club vind waar regelmatig trekkisten te vinden zijn.
Maar om het kort te houden heb ik (met pijn in t'hart) besloten om er een electro motor in te bouwen, dus neus eraf...
Daar dit (nog niet) helemaal mijn ding is had ik graag wat raad gekregen ivm welke motor, schroefmaat,lippo's enz. Dus liefst een komplete electro uitrusting. Vergeef me aub dat ik in deze electro materie echt niet helemaal thuis ben.
Bedankt voor eventuele reacties :D

mag ik nog enkele vraagjes stellen aub ?:rolleyes:

Wat hiervan te denken ,zou deze volstaan ?

RPM/Volt (Umdrehungen/Min.): 366kv
Batterie: 5-8S Lipo
Betriebsstrom: 18-40A
Spitzenstrom: 60A (15 sec.)
Gewicht: 399gGröße: 49,1mm x 66mm
Motorwelle: 6,0mm x 20mm
Prop: 5S=18x10, 6S=16x10, 7S=14x10

Ik zoek geen absoluut snelle klimmer, een beetje schaalgevoel niet te snel klimmend.
wat kan ik eigenlijk afleiden van 366kv (KV ?)
ok met een 18x10 klapschroef ?

Welke snelheidsregelaar volstaat hiervoor ?

5-8s lipo wl dat 5-8 cellen in serie zeggen ?

bedankt !!!!:-D

Kv = 366toeren/volt. Motor zal per volt 366toeren meer gaan draaien, onbelast. Op 10 volt zal deze motor 3660omw/min draaien.
De 's' in 5s staat inderdaad voor serie. Wat een 'p' betekent mag je zelf verzinnen :)

Hier kun je spelen met LiPo accupakket configuraties:
http://scriptasylum.com/rc_speed/_lipo.html

For a rainy day.

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
www.rcaircrafters.org/The Electric Show.pdf

* General Electric Discussions - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
-> Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* Motor_internals_101
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

Laatst bewerkt:
heel bedankt Ron en PH AJH ,ga dit eens rustig uitpluizen zie.
Kom er nog op terug als ik wat meer geleerd heb....

@mcenet, hou de neus er nog even op, en zak op 20-21 juni af naar het sleeptreffen te Pottes in de buurt van Kortrijk. Er zullen wel slepers genoeg zijn die je zwever omhoog kunnen brengen. Daarna kan je nog een beslissing nemen...

@mcenet, hou de neus er nog even op, en zak op 20-21 juni af naar het sleeptreffen te Pottes in de buurt van Kortrijk. Er zullen wel slepers genoeg zijn die je zwever omhoog kunnen brengen. Daarna kan je nog een beslissing nemen...

Bedankt,maar ik heb hier wel goed over nagedacht hoor.
Ten eerste naar Kortrijk is niet bij de deur ,ten tweede moet het nog goed weer zijn, ten derde heb ik dan misschien met veel geluk eens kunnen vliegen maar wat daarna ?
Als het aan mij lag bleef de neus er zeker wel op maar om deze prachtige kist daarna in de kelder te steken heeft ook niet veel zin. Met motor erin kan ik tenminste gaan vliegen wanneer ik wil.
Wel een toffe reactie hoor,:-D

Nog een vraagje voor de kenners, hoe bepaal ik het best de doorsnede waar de neus eraf wordt gezaagd ? Dit ook ivm de domping.
Is hier een speciale werkwijze voor ofzo ?

Eerst kijken welke spinner/prop/motorcombinatie je gaat gebruiken. Motor bepaalt minimaal benodigde doorsnede, spinner moet goed aansluiten dus moet de doorsnede hebben van ongeveer je motorspant afhankelijk van de materiaaldikte. De exacete uitlijning van het motorschot ivm domping en dergelijken kun je doen door het schot olp een stuk draadeind te monteren.

Je moet er echt zeker van zijn dat je de juiste motor/prop combi hebt!! Post deze voor de zekerheid even hier. Er zijn al heel wat mensen die eerst besteld hebben om er vervolgens achter te komen dat eea niet bruikbaar is voor hun toepassing. De door jouw genoemde motor lijkt mij bijvoorbeeld een erg lage kv-waarde te hebben, hierdoor moet je fors investeren in lipo's om het spul op een goed toerental te krijgen en de motor voldoende stroom te laten trekken.

Zals je zegt is die eerste inderdaad niet zo geschikt.

Zou deze beter zijn, ook het gewicht 290g en diameter van 42mm lijkt me wel wat.
Heb ook gezien dat de zwaardere types een "shaft" diam van 8mm hebben, deze eerste heeft 5mm wat ik ook meer terugvond bij de spinners en dacht dat 5 meer standaard is.

Turnigy

deze heeft mijn voorkeur ivm shaft van 5mm (meer standaard ?)

TURNIGY AerodriveXp SK Series Model: SK42-60 500
Kv: 500rpm/v
Turns: 5
Resistance: 19m-Ohm
Idle Current: 1.6
Shaft: 5mm
Weight: 290g
Rated Power: 1475W
ESC: 45A+
Cell count: 4-7
Suggested Prop: 15x8~16x10

hieronder bvb een zwaardere maar is dat wel nodig?
Model: SK50-55-580
Dimension: 54x50,76mm (incl. shaft)

Kv: 580rpm/v
Turns: 5
Resistance: 16
Idle Current: 1.5A
Shaft: 8mm
Weight: 329g
Rated Power: 1580w
ESC: 80A
Cell count: 4~8 Lipoly
Suggested Prop: 12*6, 13*8, 14*7, 15*9
Power equivalent : .61+ glow engine

en dan had ik deze ook nog

TR50-55B 600kv Brushless Outrunner (Eq.4020)
Spec.
TR50-55B
Working Voltage: 8~30
Kv: 600
Weight: 300g
Dimensions: Length: 55mm
Thrust: 2200 ~ 4600g
Stator Size (AXi Measurement): 40-20
Recomended ESC: 80A
Suggested Prop: 5cell:14x9 / 6cell: 14x8
Power equivalent : .40 to .60 glow engine

Hoi,
Ik zou je echt willen aanraden de database eens goed te bestuderen en bijvoorbeeld mijn bouwdraadje van de ASW20 helemaal door te nemen. Alle vragen die jij stelt komen daarin aan de orde. Hoe bepaal je welke motor, maar ook hoe je het zagen van de neus kunt bepalen. Je moet inderdaad rekening houden met de diameter van de spinner (die bepaald hoeveel je van de neus afzaagt) maar ook met de hoek waaronder je zaagt. Dat alles heb ik in mijn bouwdraadje beschreven met plaatjes en uitleg er bij. Ook hebben andere forumleden daar een berg aan uitleg en informatie gegeven.

Succes!

En neem de databasen aub alleen maar als een hele grove richt lijn.
Ik zag een 4 meter asw staan die als ik het even uitreken 1800 toeren draait met een 14 x 8 prop en 160 gram trekkracht zou hebben op de grond.
Dus kloppen doet dat niet erg lijkt mij.
Wacht even...dat is mijn ASW. Wat er in de database staat aan gegevens klopt, op de filmpjes kun je zien dat het prima omhoog gaat. Wat klopt er nou niet; jouw rekenprogramma wat uitrekent dat ik slechts 160 gram trekkracht zou hebben of de gegevens in de database...:confused:

Bijna niemand weet wat je tijdens het vliegen aan ampere trekt.

Bijna niemand maar ik wel. Die van mij trekt 36A onder vollast. Hoe uitgerekend? Timer op 4 minuten, stijgvluchten maken tot de timer afloopt en daarna met de acculader bepalen wat er bij gaat. Doe dat meer dan 100 keer en neem het gemiddelde. Ik kom áltijd op ongeveer 36A uit.

Goed lezen...de motor weegt 5,3% van het totale vlieggewicht. Er zit geen vertraging op :-)

En over het laden....door alle verliezen zal het werkelijke stroomverbruik iets minder zijn dan wat ik berekend heb. In ieder geval zit ik rond de 500W, ofwel iets meer dan 100W per kg vlieggewicht. En die vuistregel blijkt voor grotere zwevers prima te werken. Dat vermogen haal je (mits met de juiste prop) door een motor te nemen die ongeveer 5,5% weegt van het totale vlieggewicht.
Dit soort conclusies kun je heel makkelijk teruvinden in de database en voor alle motoren is aangegeven welke accu en prop mensen gebruiken - je hebt dus zonder ook maar iets uit te hoeven rekenen direct een aardig idee.

Laatst bewerkt:
Klopt, jouw gegevens waren destijds in mijn bouwdraadje ook heel handig bij de keuze.

Back :ontopic:

Back