discussie flybar/flybarless

Had het wel goed gelezen maar zie verder zelf niet echt het nut om een x aantal seconden hands-off maar dat terzijde.

Een discussie als dit, hier of ergens anders, is meestal wel een welles-nietes discussie en daar kun je pagina's lang over doorgaan. Maar mooi dat nu wat duidelijker geworden is.

haha dan heb je het toch niet helemaal goed gelezen !
het gaat/ging niet om hoe LANG handsoff je kunt hoveren met een flybar heli maar het uberhaubt kunnen hoveren van een flybar heli zonder stick input.
maar ik ga niet weer een discussie starten;)
slotje erop en klaar is kees !

andre

Deze bewereing:
het gaat/ging niet om hoe LANG handsoff je kunt hoveren met een flybar heli maar het uberhaubt kunnen hoveren van een flybar heli zonder stick input.
is net zo onzinnig als zeggen dat je met een heading lock gyro volgas achteruit kan vliegen en met een heli zonder gyro dit nog geen 30 meter lukt.
Hier wordt dus, reeds gezegd, appels met peren vergeleken.

Frans.

Het gaat er niet om of de heli op zijn plaats blijft met een FBL unit, maar of het na het loslaten van de sticks de grond ingaat. Mijn ervaring is dat je rustig je sticks kan loslaten en de heli gewoon in een hover blijft. Wel zou de heli met een FBL unit wat wegdrijven, maar niet na 5 seconden al de grond ingaan.

Beste Helixer, zet jij maar eens alle gains van jou fbl controller op NUL en breng dan maar eens je heli in de hover. Je DURFT niet eens je stick los te laten!!!

Je DURFT niet eens je stick los te laten!!!

:p ikke wel hoor...:p

Ergens vlak voor de 2:30 geloof ik....
Gains staan niet op nul, er zitten geen gains IN, want geen FBL....

Aan het eind zie je de windzak, en die staat pas helemaal strak bij 3Bft of hoger.

Het eerste hupsje stond zelfs de gyro uit, en aanvankelijk had ik dat niet eens in de gaten.... Pas toen ik weg wilde vliegen voelde ik nattigheid....

Laatst bewerkt:
Ik weet wel zeker dat ik het durf, vind het ook wel een interessant experiment, daar sta ik wel voor open. Maar daar ging dit draadje niet over. Bovendien heeft Andre(fussuno) aangegeven dat hij de discussie wil staken.

Ik vind het prima zo.

Vriendelijke groet Helixer

beste frans en andere mensen die hierop willen reageren !!
LEES EERST HET HELE VERHAAL voordat je opmerkingen maakt die noch kant noch wal raakt !!
als je dan zonodig een opmerking maakt lees dan het hele topic vanaf het begin en niet de laatste 2 berichten zodat je in ieder geval weet waar het overgaat !!!
aan onzinnige en domme opmerkingen hebben we er al genoeg van gehad......
het valt niet mee om goed te lezen schijnbaar !

Het topicje is nog steeds niet op slot.

Hier wordt dus, reeds gezegd, appels met peren vergeleken.
Deze vergelijking is door Bert op de eerste pagina gemaakt, ook jou citaat komt van een andere pagina, ik heb dus wel degelijk alles gelezen.

Ja, het is wel degelijk mogelijk om te hoveren zonder stick input met een FB heli.
Als ik de heli uitvoer met een lange paddle-as, deze voorzie van 120 gram paddles (per stuk) en 250GR rotor bladen monteer, kan ik gaan koffie drinken.

Gr Frans.

Laatst bewerkt:
topic is niet op slot, omdat we op mbf alleen een topic op slot gooien wanneer deze ontspoort, of gaat ontsporen.

en er zijn verbazingwekkend veel mensen die denken dat een gebrek aan electronica meteen een extreem slecht vliegend toestel oplevert.
in dat opzicht is dit gewoon een geldige discussie.. die voldoende inhoudelijke kennis op kan leveren..

moeten de gebruikers alleen wel toe spitsen op de techniek, niet op de mensen..

Nou.. dan gaan we ff verder.

Tuurlijk lees ik eerst n topic door voor ik reageer.. duh.
Ik ben begonnen met flybar en als je de tijd spendeert in een goed afgestelde kop blijft ie net zo mooi op z'n plaats als welke FBL unit vandaag de dag. Ze reageren onderling alleen anders op invloeden van buitenaf met name wind.

De elektronika vandaag de dag maakt het wel allemaal een heel stuk makkelijker om het zo maar te noemen.

De Topicstarter heeft inmiddels veel geschreven.
Niet alleen hier maar ook op het Forum waar hij flink aktief is.
Niets mis mee, maar de discussie liep behoorlijk uit de hand.
Het gaat voornamelijk om deze tekst hieronder, en dan citeer ik een tekst van dat andere Forum:

Vliegen met een flybar is toch echt heel anders dan FBL. Er zijn zat mensen die prima FBL kunnen vliegen, maar het met een flybar niets van bakken. Dat komt omdat een FBL systeem zelf ligt corrigerend is naar zijn middelpunt, een flybar heli neigt ten alle tijden één kant op, hoe goed ook getrimd. Dat vraagt veel meer van een piloot.
Kortom: En FBL toestel is vele malen stabieler dan een toestel met flybar.

De Topic starter zegt dus ook: een flybar heli neigt ten alle tijden één kant op, hoe goed ook getrimd.

En DAT vind ik dus complete onzin.
Ik heb veel met Fly Bar helikopters gevlogen vroeger.
Nam er de tijd voor om ze netjes uit te trimmen / af te stellen en dan waren ze absoluut stabiel in hover met een paar tellen de handen los van de sticks en bij windstil weer. (lichtjes wegdrijven doet elke Heli, fly bar of fly bar less)
Dus ik begrijp er totaal niets van hoe de Topicstarter erbij kwam dat dat niet zo is.
Ik hoop dat zijn stelling en mening niets te maken hebben met zijn onervarenheid in het vliegen met rc helikopters, want anders zou het wel heel vreemd zijn.
Heb de meneer ook nimmer zien vliegen met een Helikopter dus kan vanaf deze plek niet vertellen wat zijn Heli vliegskills zijn, maar geloof niet dat hij rond kan vliegen met een Helikopter alsdat hij doet met zijn vliegtuigen.
Nou heeft zijn vliegervaring weinig te maken met zijn stelling en mening, maar ik geloof dat als iemand flink bedreven is in het vliegen met Helikopters die mening niet op voorhand zou ventileren maar wel beter zou weten.
Blijf het dus vreemd vinden waar hij die wijsheid vandaan haalt.
Wat ik me wel kan indenken is dat de meneer zijn Fly Bar helikopters dus nimmer goed afstelde en indien hij de sticks van de zender losliet de Heli plots en prompt de grond in wilde duiken.
Tja..........dan mag hij de schuld zekers bij zichzelf neerleggen, alhoewel denkend dat hij zijn Heli toch netjes en goed had afgesteld.
Vr Gr E

Laatst bewerkt:
Het gaat voornamelijk om deze tekst hieronder, en dan citeer ik een tekst van dat andere Forum:

Vliegen met een flybar is toch echt heel anders dan FBL. Er zijn zat mensen die prima FBL kunnen vliegen, maar het met een flybar niets van bakken. Dat komt omdat een FBL systeem zelf ligt corrigerend is naar zijn middelpunt, een flybar heli neigt ten alle tijden één kant op, hoe goed ook getrimd. Dat vraagt veel meer van een piloot.

De Topic starter zegt dus ook: een flybar heli neigt ten alle tijden één kant op, hoe goed ook getrimd.

Nam er de tijd voor om ze netjes uit te trimmen / af te stellen en dan waren ze absoluut stabiel in hover met een paar tellen de handen los van de sticks en bij windstil weer. (lichtjes wegdrijven doet elke Heli, fly bar of fly bar less)
Dus ik begrijp er totaal niets van hoe de Topicstarter erbij kwam dat dat niet zo is.
Ik hoop dat zijn stelling en mening niets te maken hebben met zijn onervarenheid in het vliegen met rc helikopters, want anders zou het wel heel vreemd zijn.
Heb de meneer ook nimmer zien vliegen met een Helikopter dus kan vanaf deze plek niet vertellen wat zijn Heli vliegskills zijn, maar geloof niet dat hij rond kan vliegen met een Helikopter alsdat hij doet met zijn vliegtuigen.
Nou heeft zijn vliegervaring weinig te maken met zijn stelling en mening, maar ik geloof dat als iemand flink bedreven is in het vliegen met Helikopters die mening niet op voorhand zou ventileren maar wel beter zou weten.
Wat ik me wel kan indenken is dat de meneer zijn Fly Bar helikopters dus nimmer goed afstelde en indien hij de sticks van de zender losliet de Heli plots en prompt de grond in wilde duiken.
Tja..........dan mag hij de schuld zekers bij zichzelf neerleggen, alhoewel denkend dat hij zijn Heli toch netjes en goed had afgesteld.
Vr Gr E
ik denk dat je met deze tekst de nagel exact op de kop slaat.. ik heb nog een fb hirobo shuttle gehad.. even maar, heb hem weg gedaan.. en weet je waarom.. omdat die TE stabiel was voor mij, op het saaie af op den duur.
dus een fb kan super stabiel zijn en gaat zeker niet uit zichzelf overtuigend een kant opgaan.

geef mij maar iets lekker nerveus en krachtig :) en gaan dan!

Laatst bewerkt:

Vr Gr E

+1

Goh wat kunnen jullie slap ouwehoeren zeg ... Sticks los met FBL heli? Kan het met beide heli's doen ..als je mechanische afstelling juist is [emoji108]

Kan het met beide heli's doen ..als je mechanische afstelling juist is
emoji108.png

:D Ik geloof dat dat nu de hele kern van de discussie is.... Jantje zegt van niet, Pietje zegt van wel.... Pietje vind Jantje dom, Jantje word boos op Pietje...

Of zoiets....

ok, maar als ik bij jullie "patat" bestel, krijg ik niet overal frites :D

dat is ook een leuk iets van communicatie via een scherm tekst..
veel communicatie gaat via de onbewuste weg, hoe iemand iets zegt, de toon, gezicht, houding etc
op een forum heb je alleen tekst.. dus worden dingen nogal eens scheef geinterpreteerd ;-)

maar, voor de discussie..
als je de heli correct hebt leren afstellen, is overal erg goed mee te leren vliegen.
zelfs mensen gehoord die 3d doen, en zonder stabilisatie fbl vliegen.
heb mensen gehoord die met een niet afgestelde fbl unit geweldige dingen lieten zien.
tot een normale sterveling de heli vloog, meteen crash.

zelfs gehoord van wedstrijdvliegers die de electronica van hun geliefde controller in de behuizing van het sponsormerk stoppen..
lijkt het merk a.. maar is eigenlijk merk c..

Ha geweldig!

Bij ons hier zeggen ze Janneke en Mieke!
ok, maar als ik bij jullie "patat" bestel, krijg ik niet overal frites :D

Heb een keer met een Belgische (Vlaamse, niet Wallonische) Chef Mecanicien gewerkt, ging niet zo heel goed, erg veel wederzijds onbegrip (hoofdzakelijk door de tamelijk veel Franse technische termen waar ik geen brood van kon maken)...

Dat heeft er een keer toe geleid, dat hij me verwijtend toebeet iets in de trant van: "Verstaat U mij? Ik spreek toch Nederlands, he?" (verduidelijking: De man bedoelde blijkbaar met "verstaan" wat wij met "begrijpen" bedoelen, beetje zoals het duitse "Verstehen").
Mijn antwoord "Chef, ik versta U wel, maar ik begrijp U niet.... IK spreek namelijk Nederlands, maar U spreekt Vlaams" heeft de werkrelatie tot beneden het vriespunt bekoeld, en het is dan ook maar een contract geweest, daarna was ik weg....

Laatst bewerkt:
Back