Discussie-onderwerp: Vliegt een helicopter?

Een helicopter of een raket, vliegen die?

• Total voters
    71
Mijn mening is: een helicopter vliegt, een raket niet

Uitleg: een helikopter maakt gebruik van vleugels die stuwkracht opwekken, een raket gebruikt enkel vleugels voor de stabilisatie, de voortstuwing is enkel een kwestie van met veeel brandstof veeel druk opwekken denk ik, hier komt, naar mij weten geen aerodynamica aan te pas. (het gaat dan natuurlijk over een ruimteraket of middenlange afstandsraketten, ik bedoel dus -voor alle duidelijkheid- geen straaljager!)

Maar dit is natuurlijk gewoon mijn mening..... 8)

Niels

Sorry hoor, maar persoonlijk vind ik dit van die zinloze discussies.
Net zoiets als "wat komt eerst; de kip of het ei?" :roll:

Wat is vliegen???, vliegt een ballon? als alles dat op eigenkracht los van het aardoppervlak zich voort beweegt, vliegen is, vliegt een raket en een heli natuurlijk ook.

alles wat door de lucht gaat vliegt maakt niet uit hoe met stuwkracht of met wegwerp vliegtuigje. Een boot die los van het water komt vliegt over het water maar ik geef toe dat heel discusie nergens overgaat maar ik verveel me :oops:

gelukkig ik doe aan model vliegen :music:

Volgen het groot woordenboek der Nederlandse taal

I {onov.ww.}
1 zich door de lucht voortbewegen
2 (van tijd) snel voorbijgaan
3 zich zeer snel voortbewegen, verwijderen => snellen
4 (van zaken die aan één einde vastzitten) wapperen
5 [bouwk.] vooroverhellen (van gebouwen)
II {ov.ww.}
1 (personen of zaken) door de lucht vervoeren, per vliegtuig brengen
2 [ook abs.] (een vliegtuig) besturen
3 door 'vliegen' in zekere toestand brengen

Let vooral op punt 1.

Een raket vliegt dus, een kogel ook.

Er kan van alles om je oren vliegen. aerodynamica heeft hier niets mee van doen.

Johan

hmm...

Dit is een leuke stelling om tijdens de jaarwisseling eens op tafel te gooien...

Heb ik er nog een.... een parachute, vliegt ie??? mede gezien punt 1 van bovenstaande posting :lol: :lol: :lol:

Als ik met mijn SAAB (Svenska Aeroplan Action Bolaget (zeg maar Zweedse vliegtuigen N.V.)) over de weg vlieg blijf ik toch op de grond....

P.S. ik heb nog een echte, niet zoon GM ding...

J. de Beer zei:
Dus... als ik een mooie duik maak van mijn keukentrapje, vlieg ik dan ook? :wink:

Ja, dat is ook vliegen. De landing die volgt op deze vlucht, dat is misschien ook een aardige om eens de discusseren, analyseren, evalueren...

:proost:

Cropduster zei:
J. de Beer zei:
Dus... als ik een mooie duik maak van mijn keukentrapje, vlieg ik dan ook? :wink:

Ja, dat is ook vliegen. De landing die volgt op deze vlucht, dat is misschien ook een aardige om eens de discusseren, analyseren, evalueren...

:proost:

Evenals de kans op een geslaagde touch-and-go; grondlooping enzovoorts.

Serieus: Ik denk dat we het hier hebben over twee verschillende dingen: taalkundig vliegen; (zie de post van J O H A N) en aerodynamisch vliegen.

In de laatste zin van het woord vliegt een heli aerodynamisch en een raket, kogel enzovoorts niet;
Om de taal puristen tevreden te houden: dergelijken voorwerpen vliegen ballistisch..

evenals, volgens eigen zeggen, Jeroen de Beer :wink:

Hmmm net in de aero journaal gezien..... Ballonnen en luchtschepen, varen of vliegen...... enne boten wat doet nu een Hydroplane ??? vliegen of varen....

Jawel komt U maar !!!!................... :twisted: :twisted: Peet...............8)

Back