Discussie over veiligheid

@ U 4eake

trillingen zijn er niet, niet waar het KUNNEN hoogfrequent trillingen zijn die de turbine afgeeft wat je niet merkt of voelt.
Vind je electronica niet lekker.

Gerald rutten heeft dat in de vroegere ervaring ondervonden.

lucht min 30 min. testen . je zou maarin de rij staan bij een meeting die langer duurd dan 10 min.

4 keer in uit , waarom , omdat als hij bv een keer blijft hangen heb je een aantal keer om het te proberen in uit.

stekker verbindingen geborgd met plakband , okee waar de vleugels op de romp komen bv.
een stekker verbinding is NOOIT zo goed als 1 draad , blijft een verbinding.
het is maar een pinnetje in een buisje wat maar net goed moet klemmen
dus waar niet nodig nee dus.

jou servo's veel en veel te licht in die combinatie.(met p160)
mijn mening onverandwoord.

trillingen zijn er niet, niet waar het KUNNEN hoogfrequent trillingen zijn die de turbine afgeeft wat je niet merkt of voelt.
Vind je electronica niet lekker.

Nu ben ik geen expert op gebied van trillingen enzo, maar ik kan me voorstellen dat electronica eerder defect raakt door hoogfrequente trillingen, dan door de grovere trillingen van een zuigermotor....

Na het lezen van 5 bladzijdes, mijn op en aanmerkingen. ;-)

-De aanbeveling aan Maikel om de alu servo hoorn te gebruiken op zijn rudder kwam van mij. Er zijn namelijk een aantal gevallen bekend bij de SC Hawk die zijn gecrashed door rudder flutter. Krachten die ontstaan door flutter zijn vele vele malen hogen dan bij normale flightload.

-Een rudder is wel degelijk een onderdeel van de "primairy Flight controls" en kunnen een vliegtuig wel degelijk laten crashen, zowel in de echte luchtvaart als modelvliegen.
Denk aan afgebroken kielvlakken door flutter of als een stuurkabel breekt van het rudder waarbij het rudder gaat oscilleren en zodoende de snelheid uit de kist haalt.

-Het is bewezen en ook onderzocht dat redundante systemen vele malen veiliger zijn dan enkele systemen!. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die met een 1 motorige kist en 1 hydraulisch systeem op de flight controls ff de Atlantische oceaan durft over te gaan.

-Bespaar niet op essentiele onderdelen en maak geen concessies zodat je toch kan vliegen.
Helaas komt dit nog steeds voor.......

-Gebruik checklisten en laat je niet afleiden door anderen.
Mijn eigen kop is soms wel eens een vergiet en dmv checklisten gaat het eigelijk nooit fout.
Hier een voorbeeld van 1 van mijn checklisten:
"before start checklist" vlak voor ik de turbine start:
*brandstof tanks vol.
*kogelkraan UAT dicht
*Lucht

-Zo zijn er nog wel meer punten om te verzinnen, etc
Oja Maikel. Nog een goede voor je lijstje: Gebruik een timer op je zender om zodoende deadstick landingen te voorkomen.

TIp:

tank setup

als je een uat gebruikt is het noncence om nog een viltclunk in je hoofdtank te gebruiken.
de filter in de uat filtert tot 100 x beter dan elke viltclunck

viltclunck=weerstand

motorzaag clunks :Orbit , Stihl, husqvarna.

niet goed zijn perfect voor benzine motoren omdat ze gemiddelt maar een liter per uur doorlaten.
wij slurpen er gemiddeld 12 liter per uur door , bij stihl geven ze aan 100 uur vervangen.
dus reken maar uit wanneer ze bij jets ongeveer dicht zitten.
het membraam oppervlak is te klein voor jets.

goede setup:

6mm festo pun slang TOT achter
zware messing clunck , met op het einde een klein sleufje zodat hij zich niet tegen een oppervlak kan vast zuigen of een tijdelijk vacuum kan trekken.

bij de connectie van de clunk rvs veiligheidsdraad gebruiken .

slang met clunck tot ongeveer 1cm voor het einde van de tank laten stoppen
GEEN tygon gebruiken , dit kan alleen maar zorgen voor knikken.
de chinese tygon is wel goed die word na een week zo stijf dat het net messing is ;-)
bij het vliegen blijft je clunk en kero achterinzitten.
bij een eventuele wing over op stall speed loopt je motor toch stationair en de kans op luchbellen is bijna nihil te noemen.

deze setup gebruiken we al jaren en heeft feilloos gewerkt.
--------------------------------------------------------

stroom voorziening

Emcotec bic

in mijn ogen HET failsafe product

de nieuwe kunnen constant 15 ampere leveren en 20 piek.
Geen voorschakelaars nodig!
laden via bijgesoldeerde kabel direct op de accu (nimh/lipo/life)
altijd in een opslag je spanningsverbruik.
je ampere gebruik momentaal
max gebruik
totaal gebruik.

nadeel : je kunt maar een accu tegelijk laden , daar de massa,s aan elkaar liggen.
als je dan nimh,s zou laden doet de delta peak rare dingen en kan je bic slopen.

voordelen :
zoals ik voorheen al beschreef , vorige week had ik mijn 100 euro al terug verdiend doordat een lipo 2200 mah in elkaar storte zonder enige waarschuwing.,
deze was voor de vlucht geladen en was perfect.
nadat de emcotec mij wakker piepte , even geladen en er ging maar 200 mah bij.
bij thuiskomst uitgebouwt en er was niets aan te zien dat d elipo defect was.
niet opgeblazen niets.

voordeel 2:
momentaal amp gebruik
je kan direkt zien als je servo aanloopt of zwaar loopt , verkeerd gebruik van de flap instelling.

totale vluchtijd en gebruik van je accu,s.

nadeel : Grote kisten met 8911 rondom jammer maar niet doen

mijn flash heeft 8 digitale 8411,s en max gebruik tijdens vliegen is ongeveer 2 ampere.
de "zware" hawk die ik had
met 2 x 8911 6 x 8411 daar in tegen gebruikte al 7 ampere (voornamelijk hoogte roer)

moraal van het BIC

perfect voor kisten tot 2,60 meter
met niet meer dan 5-8 ampere gebruikt 2 x 8911 / 6x 8411

dus denk aan Harpoon,s rookies boomerangs , flash , kleine hawks (2meter)
bandit,s etc.
--------------------------------------------------------------

bij de connectie van de clunk rvs veiligheidsdraad gebruiken .

Die kan weer insnijden in de slang (heb het een paar keer gehad) Sindsdien gebruik ik gewoon het kleinste model ty-rap, werkt perfect, ook binnenin de tank.

Die kan weer insnijden in de slang (heb het een paar keer gehad) Sindsdien gebruik ik gewoon het kleinste model ty-rap, werkt perfect, ook binnenin de tank.

nee hoor snijd niet in , 2 x lus maken

wij maken zo ongeveer 1000-1500 uat,s per jaar en het is ons nog niet gelukt om in festo in te snijden..
ty wrap is nooit dicht , of je moet er 2 in verschillende positie,s maken.
met benzine mischien werkt dit
maar niet met 500ml per minuut

Back