Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 19 apr 2021.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Laatst bewerkt: 5 okt 2021
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Welkom allemaal.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer dat het zover weg is.

    [​IMG]
     
    wie1963 en Peter Den vinden dit leuk.
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    De sub250 beweging blijkt meer en meer substantie en relevantie te krijgen!
    (en ik vind het persoonlijk ook steeds leuker)
     
    Rick NL en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Er is hier al een tijdje weinig activiteit geweest, dus laat ik jullie weer even aanmoedigen om door te bouwen en discussiƫren!

    Dit is mijn persoonlijke soort van "heilige graal" build, een sub 250 micro mig-27, met werkende swing wings!

    62 cm lang, 150-160g gewicht met 3s 450-550mah accu , rcinpower 1207 7500kv motor met teruggesneden 2" prop. Twee hobbyking 2g servos voor de tailerons en een 4.5g Servo voor de swing wing (eigenlijk een beetje te klein die Servo)


    Heb het een paar jaar geleden een keer geprobeerd maar dat was een drama met een vierkante romp, veels te instabiel.


    Nu met betere bouwkunsten en een mooie gevormde depron romp (en balsa swing wing mechanisme), vliegt hij goed!
    De eerste vlucht eindigde overigens in een vreselijke crash vanwege een defecte ontvanger, maar na wat reparaties en een nieuwe ontvanger vloog hij prima. Helaas geen mogelijkheid gehad om een vlucht te filmen, maar ik moet ook nog even wat dingetjes stellen.
    Hij is al wel geverfd ziet er goed uit! Misschien moet ik nog wat bommen ofzo gaan maken.

    Ik heb niet zo veel foto's genomen tijdens de bouw omdat dit project over een hele lange tijd verspreid was door mijn drukke schema, maar als jullie vragen hebben over details stel ze maar! IMG_20220621_223232817.jpg IMG_20220621_223221593.jpg IMG_20220621_223213412.jpg IMG_20220621_223112054.jpg IMG_20220621_223104402.jpg IMG_20220621_223040759.jpg IMG_20220621_222804861.jpg IMG_20220617_201446164.jpg IMG_20220621_223232817.jpg [ IMG_20220618_214539125.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2022
    lecraM, Ton van Munsteren, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Nou ik vind hem geweldig uitzien en ook het vleugelmechanisme vind ik cool. Merk je het met vliegen, vleugel naar voor of achter?
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Puik stukje werk!

    Swing wings gaan traploos, of . . . ?


    jan.
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Videoooo
     
  10. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Je merkt het zeker of de vleugels naar voren of naar achteren staan, als de vleugels naar voor staan voel je een stuk meer lift, is het vliegtuig een stuk gevoeliger op de stamp-as en hij wilt niet heel hard rollen.
    Met de vleugels naar achteren rolt hij als een malle, maar omdat het center of pressure naar achteren schuift en je ook lift verliest, is het vliegtuig een stuk minder responsief op de stamp-as, je verliest ook veel meer snelheid als je een bocht maakt.

    Precies daarom heb ik de vleugels op een driestandenschakelaar staan met een vertraging erop, die schakelaar wisselt meteen de flight mode op mijn zender, zodat ik meer pitch en minder roll uitslag heb zodra de vleugels naar achteren gaan. Bovendien wordt er een beetje hoogteroer bijgemixt.

    Vleugels naar voren is mooi voor opstijgen landen en rustig rondvliegen, naar achteren voor snel rollen en wellicht ook voor high-alpha onzin, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  11. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Supervet. Mooi mechanisme en mooi afgewerkt. Ben ook benieuwd naar een video :).

    Freek
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Heel gaaf project!! :thumbsup:

    Idem!
    Happy landings,

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Hier is de video!
    Ik had hiervoor al even op dezelfde accu gevlogen en ik heb nog steeds geen goed idee van hoe lang de batterij mee gaat, dus de vlucht is vrij kort.

    Ik wil graag een metal Gear servo installeren voor het swing wing mechanisme, want ik vind het toch een beetje link met deze kleine plastic Servo. Wanneer de servos eindelijk geleverd worden ga ik hem omzetten.

    In deze video heb ik alle vleugelstanden gebruikt. Het is niet een heel makkelijk vliegtuig om te vliegen, maar het gaat prima. Met de lage zon ben je hem ook snel kwijt, wat ik eigenlijk het lastigste vind na een tijdje niet heel veel vliegen.

    Het is wel een bak herrie met dat kleine propje trouwens!
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zeer gaaf! :thumbsup:
    Happy landings,

    Groeten, Ramses
    .
     
  15. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk man, moet veel voldoening geven lijkt me. Heb je al een nieuw project op het oog ? Wel even meteen een bouwverslagje he .

    Freek
     
  16. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Veghel
    Prachtig gebouwd en met veel details. Respect.
    En het vliegt ook nog prima.
     
  17. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik ben er erg blij mee, met wat goed weer ga ik zeker een hoop mee vliegen, hij ziet er fantastisch uit als ie langs vliegt.
    Wat het volgende project wordt, weet ik nog niet helemaal zeker, ik denk na over een van deze modellen, voel je vrij om een suggestie te doen of te zien wat jouw favoriet is:
    -Sukhoi su-15
    -Dassault mirage F-1
    -Northrop A-5 Vigilante
    -Shenyang j-8b
    -Mig-21MF
    -Sukhoi su-17 (eigenlijk een swing wing versie van de su-7 die ik al heb)
    -Nanchang Q-5
    -Mig-17F
    Lange lijst, maar ik ga er maar eentje van bouwen en het duurt nog wel even voordat ik begin. Maar een bouwverslag komt er zeker!
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2022
    Ton van Munsteren en freekt vinden dit leuk.
  18. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk! Ik vind zelf de mig 21 en mig 17 interessant, maar doe vooral wat je zelf mooi vindt natuurlijk.
     
  19. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Na op reis het boek "the miles M.52 gateway to supersonic flight" gelezen te hebben (aanrader) heb ik natuurlijk besloten om een kleine M.52 te bouwen.

    Bijna vergeten om foto's van de bouw te maken maar hier is het dan:
    Het model heeft een spanwijdte van 43cm en lengte van 47cm, alles is op schaal met de originele blauwdrukken.

    Omdat dit vliegtuig zo'n beetje een grote motor/buis is met een cockpit voorin, was het goed genoeg om gewoon wat depron buizen en kegels te rollen en die aan elkaar te lijmen IMG_20220716_205452655.jpg

    De vleugels heb ik gewoon direct overgenomen van de blauwdruk en uitgesneden in 6mm depron. Vervolgens heb ik er een 2mm carbon buisje ingelijmd ter versteviging en zelf een semi-symmetrisch vleugelprofiel ingeschuurd. De tips hebben was washout om tipstalls te voorkomen. De vleugel heeft ook een paar graden dihedral.

    De cockpit zit vast met magneten op een 6mm depron plaat binnen in de romp, die heb ik erin gelijmd voordat het voorste kegelelement op de inlaat werd gelijmd. binnenin het cockpit gedeelte zit een gebogen ring van 3mm depron ter extra versteviging. Het geheel is enorm sterk, maar toch flexibel, wat hielp in de stomme crash later. IMG_20220717_230344191.jpg

    Achterin zit de full-flying tail, deze bestaat uit een 2mm carbon staaf die door de romp loopt en vastgehouden wordt met twee stukjes creditcard met 2mm gaten erin geboord. Binnen in de romp zit een 1.9g Servo die de control Horn op de carbon buis aan de binnenkant van de romp beweegt.
    IMG_20220717_202906265.jpg
    De stabilos zijn simpelweg op de carbon buis gelijmd aan de buitenkant en zijn 3mm depron.

    Ik heb op basis van de blauwdruk gewoon een 6mm sleuf aan beide kanten van de romp uitgesneden waar de vleugel moet.
    De vleugelservos zijn twee 1.7g servos die op afzonderlijke kanalen zitten zodat ik flaperons kan gebruiken. Vervolgens heb ik alle elektronica bovenop de vleugel gelijmd (omdat die iets onder het midden van de romp ligt) en erin geschoven. Het geheel werd met hete lijm vastgezet.
    IMG_20220717_230238054.jpg
    IMG_20220717_230249613.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2022
  20. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Vervolgens heb ik het model geverfd en een raampje uitgesneden voorin, het glas is een stuk doorzichtige plastic verpakking wat voorgebogen is en met UHU por is vastgelijmd.
    IMG_20220718_155307907.jpg IMG_20220718_155314684_HDR.jpg IMG_20220718_215045171.jpg

    Ik heb een 2s power setup gekozen en een 1103 8000kv motor met 2540 quad prop gemonteerd, maar je kan echt met veel minder toe. Met twee 1s 300mah accu's weegt het model ongeveer 83g. Een mogelijke opvolger zou lichter gebouwd kunnen worden en een stuk lichtere motor en accu kunnen gebruiken, er is echt een overvloed aan vermogen aan boord en het vliegtuig is enorm stevig.

    De voorkant van het model kan losgemaakt worden om de accu's voorin te stoppen, en vervolgens klikt het met de magneten gewoon weer vast, werkt prima.
    IMG_20220718_155330130_HDR.jpg

    En dan nu het verassendste voor mij:
    Vanavond in de hitte heb ik even een testvlucht gemaakt, accu's helemaal voorin, bijna volle uitslagen en wat expo en het model vloog zo weg! Had een paar klikjes trim nodig en dat was alles, het is een van de makkelijkst te vliegen modellen die ik heb gemaakt, door het beetje dihedral ligt hij goed op de rolas en door de vrij grote staart (vanwege verwachte mogelijke stabiliteitsproblemen in het transsonische regime) is het model ook erg stabiel op de andere assen. De full flying tail werkt fantastisch om het model de hoek om te gooien en als je te hard optrekt wiebelt het model een beetje maar dat is het wel.

    Opstijgen is makkelijk, gewoon een beetje tegen rollen, dat is alles. In de lucht kun je met een vinger vliegen, rollen gaat door de differential aileron setting die ik geprogrammeerd heb enorm makkelijk en een loop maken kost nul moeite. Inverted moet ik nog proberen.
    Ook is er verassend weinig gas nodig om het model in de lucht te houden, je kan gewoon heel rustig op 20-25% throttle rondvliegen. Ik heb de rolroeren heel groot gemaakt en heb hoge uitslagen op alle stuurvlakken omdat ik dat leuk vind, maar als je normalere uitslagen gebruikt moet dit model echt heel eenvoudig te vliegen te zijn.

    Ik werd zelfs een beetje overmoedig en probeerde het model zelf te filmen. Klinkt leuk, maar dan moet je bij het opstijgen wel ervoor zorgen dat je je had op de rechter stick hebt IPV de linker, anders kun je natuurlijk niet sturen.... (Dat was de domme crash, het model was niet beschadigd)

    Al met al was dit een snel klein project wat makkelijk te bouwen was en enorm goed uitpakte, ik denk erover om nog een groter M.52 model te maken. Ik ga ook nog even wat roundels erop verven.
    Als er interesse is kan ik proberen om in 2D CAD mijn bouwplannen uit te tekenen, zodat anderen dit model ook kunnen proberen. De romp is gewoon op een papieren modelletje en de vleugel heb ik gewoon geprint van de blauwdruk.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2022
    lecraM, FStrating, Peter Den en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina