Diverse maten en waardes servo's/motors

heb al het één en ander zitten lezen over opwaarderen van de servo's en de motoren van rc heli's. Maar er is een onnoembaar aantal verschil in kracht en waardes van die dingen, hoe bepaal je welke servo's en motoren bv geschikt zijn voor een 450, een 600 ....

Beetje kijken wat de "normale" kwaliteitsmerken, dus align en veel hoger, in de standaard kits stoppen.
Ook raden deze mensen vaak iets aan.

Dus als je een servo pakt die qua specs even goed is, of beter kan het niet echt misgaan.

qua motor, ook daar hebben ze vaak een advies voor
kijk naar het voltage wat hij aankan, en naar hoeveel Watt hij aankan.
Aantal kv's is ook erg belangrijk.

wel even de specs nazoeken op de site van de fabrikant als je serieus gaat worden qua type etc..
Kwam laatst een paar servo's tegen waar de Hv data niet bij stonden..

Deze vraag is er gekomen omdat ik veel lees dat men de standaard servo's vervangt door betere exemplaren en idem dito met de motor, bij mij gaat het nu om een blade 450 3D, ik heb even gekeken en de originele 3800kv motor kost een goeie 25 euro, was wel verbaasd motoren tegen te komen van +200 euro :schrik:
Vraag me wel af waar degelijk prijsverschil dan zit, kwaliteit, levensduur, gebruikte materialen... ?

Ga eerst even zoeken wat de 3800kv waarde betekend en hoever men daar mag/kan van afwijken bij vervanging van de motor.

Is het eigenlijk aan te raden de servo's te vervangen bij een heli die tot hiertoe enkel gehooverd heeft? Zijn de blade originele servo's dan zo'n rommel?

Ze zijn niet top, maar echt slecht is ook een brug te ver.
Ligt er een beetje aan wat je gaat doen. Ga je raggen, zou ik wel ff kijken voor een goede set servo's

Die 3800 is toeren per volt.
Dus als de motor 1 volt krijgt, loopt hij 3800 toeren. Geef je hem 12 volt, gaat hij 12 keer zo hard.
Daar mag je van af wijken. Maar je zult wel even moeten berekenen wat dan je toerental wordt.

Tandjes groot tandwiel delen door tandjes klein tandwiel, dan weet je hoe vaak de motor rond moet om het hoofdtandwiel 1 keer rond te krijgen.
En dan net zo lang vogelen met je motortandwiel en motorkv tot je het toerental hebt wat je wilt

Makkelijkste is trouwens om ong 100 kv rond die originele motor te gaan zitten..

Deze vraag is er gekomen omdat ik veel lees dat men de standaard servo's vervangt door betere exemplaren en idem dito met de motor, bij mij gaat het nu om een blade 450 3D, ik heb even gekeken en de originele 3800kv motor kost een goeie 25 euro, was wel verbaasd motoren tegen te komen van +200 euro :schrik:
Vraag me wel af waar degelijk prijsverschil dan zit, kwaliteit, levensduur, gebruikte materialen... ?
[..]
Die dure motoren die je vond zullen wel voor de grotere modellen zijn.
Kleine motoren hebben vaak een hogere kv rating dan de grotere. Dat zal ook te maken hebben met de elektrische spanning (volt) die wordt gebruikt.
Een voorbeeld van mijn heli's:
formaat - kv rating - lipo cellen
450 - 3595kv - 3s
500 - 1050kv - 6s
600 - 540kv -12s (twee 6s lipo's)

Voor een 450 zijn bv de Scorpion HKII-2221-8 en Scorpion HKII-2221-6 wel goede motoren en kosten ~60,- maar zo lang de motor nog goed is hoef je die niet per se te vervangen, idem voor de servo's.
Uiteraard kan het beter maar wat ik mezelf met upgrades afvraag is of de heli voor mij dan ook beter gaat vliegen; oftewel wat is de beperkende factor: het materiaal of de piloot :)

Is niet zozeer om "beter" te vliegen, maar om te voorkomen dat een servo het tijdens een vlucht of zo opgeeft, want dat resulteert denk ik wel in een crash... wordt dat eigenlijk gedaan, om de x aantal vluchten de servo's preventief vervangen? Of hoe gaat dat eigenlijk?

op een gegeven moment ga je merken dat er speling op komt.
of je merkt dat de heli niet meer zo vlot afremt als vroegah. iig, niet lekker reageert in een manouvre die veel van servo's vraagt.

Wil niet meteen zeggen dat het uit de servo's komt, kan ook de stroomvoorziening zijn..

maar als die goed is, en de stabilisatie niet veranderd, kan het alleen de servo zijn.

... Ga eerst even zoeken wat de 3800Kv waarde betekend
...
... Kleine motoren hebben vaak een hogere Kv rating dan de grotere. ...
De Kv constante van een motor is geen rating Chris, Kv geeft niet hoeveel een motor van 'iets' kan verdragen. Net zoals mijn gewicht geen rating is, ik ben 108kg, hoef er niets voor te doen. Een fabrikant/motorwikkellaar kan motor zo'n beetje elke Kv geven die je wilt, het is slechts een kwestie van meer wikkelingen, voor lagere Kv constante, of minder wikkelingen, voor hogere Kv constante.
Zie bijvoorbeeld
Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :) doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante (1/Kv is de generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental). Een motor heeft maar één Kv waarde.

De waarde van de Kv constante, uitgedrukt/gemeten in rpm/volt, zegt niets over vermogen, stroom, kwaliteit, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de motor moet draaien.
Een motor van 10Watt, een motor van 100kWatt (denk 1:1 automotor) en een 1megaWatt motor (denk 1:1 trein) kunnen alledrie dezelfde Kv motorconstante hebben.

Zoals gezegd, een motor heeft slechts één Kv en die Kv constante zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen meet-eenheid (zoals meter, seconde, ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstante) = 1000rpm/volt.

Ook het nodige te vinden in deze e-vlieg inleiding. Bespaart crashes, kapotte regelaar, motor en accu.
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics
and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)

Back