Diverse projectjes Peerke

HOI
mijn projecten gaan over het algemeen niet heel snel. maar ik heb ook een paar projecten die voor mij zelfs langzaam gaan.
Ik denk dat het handiger is als ik deze projectjes gewoon bij elkaar ga zetten.
het eerste zijn de daf busjes.
lekker oud beginnen met een A10
A10.jpg


en 2x de 400
de dubbele cabine moet een autoambulance gaan worden
400doca1.jpg

400doca2.jpg


de lange en hoge bus
400hola.jpg

zal waarschijnlijk een servicebus gaan worden.

een siloafzetter
siloafzetter.jpg


ook nog een daf 85, of ik moet eigenlijk zeggen De 85. de laatste van mijn vader voor zijn pensioen
85 met oplegger.jpg


85 met kleur.jpg


dan heb ik nog een colani. millenium truck. ja het origineel is op basis van een 95XF
colani.jpg


en een CF met neus. ik noem het gekke ding Faru
faru85.JPG


al jaren aan het ploeteren om er een goede smoel te geven. nu met een construction bumper lukt het om er een stoere truck van te maken.

als een van deze projectjes wat vooruitgang krijgt zal ik het hier weer bij plaatsen

groete Peter
 
na bedacht te hebben dat daf motoren niet alleen in vrachtwagens liggen zijn er een paar projectjes op de lijst bij gekomen.
eentje heb ik nog geen foto's van. alleen een schets. maar ik was een bruder "fiat" shofel aan het verbouwen. en daar een aantal onderdelen voor geregeld.
nu is een werklust shofel van een gelijke omvang als die bruder, zeer regelmatig uitgevoerd met een DAF- blok. dus de fiat wordt een werklust. of als de verbouwing te groot is. zal mogelijk vanaf niets de shofel opgebouwd gaan worden.

Ook schepen zijn af en toe voorzien van een DAF blok.
en dan is dit het grootste wat ik mee wil nemen
http://www.modelbouwforum.nl/threads/vrachtschip-1-15.258167/

zo is ook dit draadje weer bij
 
daf motor lag ook in de amsterdamse bussen,waren platte motoren dacht 6 cilinders en zo eentje heeft mn vader toen in n zelfgebouwde ierse kotter 12 meter gebouwt
tja motoren heb je in alle vormen en maten en passen bijna overal in
 
ja een bus kan ook. ik heb nog ergens een schetsje van een gelede bus liggen. misschien dat die ook ooit nog wel komt. een bova futura heb ik ook aan zitten denken. maar die is nog niet op de projectenlijst terecht gekomen.
ik kan met bussen niet zoveel. de enigste bus die ik in mijn projectenlijst heb staan is een verhuisbus. die bij een "nostalgische" draaimolen mag gaan horen.
 
nou deze week was er dan truck nieuws dat mij een beetje verraste een volledig electrische LF van DAF.
nu zit ik met het 1:15 bouwterrein te rommelen wat de transportbewegingen allemaal kunnen zijn.
en ik zit al een tijdje tegen een portaalsysteem aan te hikken. keuze 1 was een 2300 met chineese 6. een 2e keuze was een 18T LF.
daar was de keuze nog niet in gevallen.
nu heb ik dan enige tijd geleden het portaalsysteem van leimbach gezien. en in de praktijk mogen bekijken.
een mooi systeem, maar wat is dat bakje klein. en ik durf niet naar de prijs te kijken.
Maar toevallig voor het afval in de hobbyhoek een 6kuub portaalbak gemaakt. en zat ik deze week het verhaaltje over de electrische LF te lezen. dus. de voorlopige keuze is gemaakt. de portaalarm komt op een electrische LF te staan.
wel ga ik verder borduren op het basis plan wat is ontstaan bij de 3600.
alleen krijgt deze ook nog naafmotoren. en wordt dat mijn alternatieve aandrijflijn.
want elektrisch rijden we al jaren. ;-)
foto's als ze zover zijn.
 
en paar foto's van de LF

het ding ging redelijk vlot. maar het model was ooit al eens uitgetekend. alleen met de euro 5 uitvoering.
ik moet nu natuurlijk wek de nieuwste versie maken.

LF1.jpg
LF2.jpg


in het schuurtje ook nog een stukje kokerprofiel gevonden van 60x25. daar heb ik op de plaats van de cabine al een hap afgehaald. zodat of de cabine niet te hoog zal komen en er zal nog een stukje in de lengte vanaf moeten. maar dat heb ik nog niet gedaan. het moet eerst gemeten worden.
was ooit het dummy chassis met bruderwielen voor de tamiya cabine's
ik zit alleen te twijfelen aan het raam in de deur dat de truck op de IAA heeft. dat gaat natuurlijk een extra vraag op het interieur leggen.

en ik moet nog gaan uitzoeken. of de aanhanger die ik in het euro5 ontwerp had zitten. met dit model nog kan.
dus of het origineel een aanhanger mag trekken.

allemaal nog voor de uitzoek.
 
een truck die na een zolderopruiming weer boven water is gekomen.
3300.jpg


was in 2005 begonnen als CF85 met een natuurgetrouw chassis.
met een moderne kieper erachter.
de kieper had eerst een spindel met een te zwakke en trage motor.
voor een bak zand. was die spindel niet voldoende. en is er wedico hydrauliek in gekomen.
dat werkte wel. alleen was het chassis van de daf niet sterk genoeg.
als gevolg daarvan is het chassis vervangen. en de CF cabine er weer op.
maar het werkt niet voor mij.
toen de 3300 erop.
alleen is in de tijd een ontvanger, regelaar en stuurservo geleend voor een ander model.
nu na bijna 10 jaar onder het stof. een paar verse onderdelen bij ali vandaan. een nieuwe bak op de oplegger die bij de cabine past. en dankzij lekkage bij het wedicosysteem.
toch maar weer een spindel eronder.
 
de jaren op de plank voor de 3300 heeft ook op een bepaalde plaats zijn sporen achtergelaten.
de vooras is een giethars kopie van de oude wedico vooras. deze heeft te lijden gehad van het stilstaan en is deels doorgezakt.
die is niet te merken als de truck stilstaat. daar kom je achter als de truck rijd. want rijden heeft hij gisteren wel gedaan.
maar met een zware cabine op een matig presterende vooras. en totaal geen gewicht op de achteras. nouja 't rijd.
volgende klus aan deze truck. alu vooras maken. en gewicht op de kont.
 
even een vraag wat jullie gedachten zijn.
ik zit jaren tegen een zwaartransporttrekker aan te hikken.
en ik heb straks ook nog een boot op het droge. die qua afmetingen en gewicht eventueel op weg transport kan. het origineel heeft een lengte van 32m breedte van 5,5m en een gewicht van ca 80 ton.
ja geen klein object. maar er zijn grotere en zwaardere dingen over de weg vervoerd.
en als daf-bouwer. kan er natuurlijk maar naar 1 merk gekeken worden. en met de XF in zwaartransport uitvoering valt het gewicht nog binnen de mogelijkheden.

SPECIAAL TRANSPORT STANDAARD.jpg


hiermee zou ik een mooie en strakke zwaartransport truck kunnen bouwen. maar "standaard"
ergens in mijn projectgeschiedenis. heb ik ook nog een boorpalenmachine staan, tenminste als lading.
SPECIAAL TRANSPORT ZZ.jpg

hiermee een dubbel verlaagde cabine, kan er een mooi stukje over de cabine geladen worden. bij de boorpaalmachine misschien nodig.
maar een technisch wat uitdagender model. wat al wat exotischer is.
zou nog een ginaf genoemd kunnen worden.

SPECIAAL TRANSPORT COLANI.jpg


en iets eerder in dit topic heb ik een colani cabine staan. deze is wel bedacht als 2 assige trekker. maar een zwaartransport trekker zou ook kunnen.

welke zouden jullie doen?
 
de colani valt in in ieder geval af. de beste man ( Colani) niet het ding bedacht heeft in de jaren 70 is volgens internet nog niet eens zo heel lang geleden overleden. en die gaat als 2 assige trekker opgebouwd worden als een echte "millennium truck"

ik zit alleen nog even met de asconfiguratie te rommelen.
de lading 2,65m lang, origineel 80 ton.
met de 4 assige daf. en de site van broshuis een 6-2 semi dieplader zou het kunnen passen.
maar met een bassastbak en een module aanhanger gaat het ook lukken

Met de ZZ-top kan ook als 4 asser. maar een ballastbak is niet waar de truck voor gemaakt wordt.
als 5 of 6 asser zou dan in principe het een 6 assige semi ook moeten lukken.
en anders een interdolly dus 5 assen aan de truck. 2 voor een interdolly, en 5 van de oplegger. of 6 aan de truck en 6 aan de oplegger
 
het gaat er op lijken dat de truck de verlaagde gaat worden. inderdaad omdat het kan.
3 assige dolly en een 7 assige oplegger. bij "kandt" gekeken wat voor combinaties ze hebben.
maar goed. de cabine gisteren begonnen.
 
even een paar uurtjes zitten prutsen.
en een paar pauze's aan de koplampen besteed

XFZZtop best.jpg


XFZZtopbij.jpg


XFZZtop koplamp.jpg


natuurlijk is door het verlagen van de cabine het een en ander veranderd aan het uiterlijk.
door het verplaatsen van de cabine is het mogelijk geworden dat de cabine geen kantelcabine meer is.
waardoor de bumper kan doorlopen in de grill
de grill met de "snor" heeft een gegeven breedte.
het grill gedeelte in de bumper is breder dan origineel. en het randje tussen de grill en de koplamp is bijna weg
om de koplampen goed te krijgen en links en rechts gelijk te krijgen. heb ik maar een poging gedaan om deze uit de 3d printer te laten rollen.
voorlopig ben ik tevreden.
ik heb voor de dagrijlampen 4 gaatjes in de reflector gemaakt. ik hoop dat het gaat lijken op de dagrijlampen uit 4 lampjes bestaat.
het chassis blijft nog even een vraagteken
 
Back
Top