Dixie van Ir. Theo van Harpen

Hallo,

Ik ben op zoek naar bouwtekeningen van het zeilbootje genaamd de Dixie. Deze werd ooit door Ir. Harpen gebouwd en staat afgebeeld in het boek 'Ontwerp en bouw van zeilende schaalmodellen'.

Het lijkt mij, in al zijn eenvoud een mooi en goed zeilend 'retro' jacht, welke ik graag zou willen gaan bouwen.

Mogelijk zijn er geen tekeningen van.......als dit wel het geval is, dan zou ik graag in contact komen met een eigenaar.......of tips mbt waar te verkrijgen.

Groeten
JP

Bladzijde 55, afbeelding 50 van het betreffende boek staat een complete lijnentekening.

Ja inderdaad, daar heb ik overheen gelezen, bedankt. Met kopieëren en vergroten moet ik nu een eind komen. Maar dan kom ik toch wel de nodige probleempjes tegen. Het bouwen van het model gaat lukken, maar wat betreft de hoeveelheid lood en waar exact te plaatsen en het ontwerp van het gehele tuigage.......daar heb ik niet genoeg verstand van.

Zou een volledig plan nergens verkrijgbaar zijn!?

Of een vergelijkbaar goed zeilend, eenvoudig zeilschip, met een ouderwetse (in de positieve zin) uitstraling, van circa een meter lang????

Groet
JP

maar wat betreft de hoeveelheid lood en waar exact te plaatsen en het ontwerp van het gehele tuigage.......daar heb ik niet genoeg verstand van.

Ik weet niet wat je vaardigheden zijn, maar ik hoor goed ervaringen met de gratis Delftship software, die waterverplaatsing en dat soor dingen voor je bepaalt als je een spanten- en lijnenplan hebt.
Als je meer wilt weten daarover moet je even contact opnemen met forumlid ISOLA2, die is een enthousiast gebruiker van Delftship.

Groet,

Ad Bakker

Met het boek moet het toch allemaal prima lukken? ;) positie en masthoogte moeten wel van de afbeeldingen die door het boek verspreid staan lukken. daar kun je misschien ook het zeiloppervlak grotendeels uit afleiden. Zo licht mogelijk bouwen, en als alles bekend is lood toevoegen tot de boot op de waterlijn ligt.

Back