DIY Balanceerbank

Het is al best een aardige tijd geleden dat ik actief was met turbines, mede vanwege mijn studie. Maar nu ik net ben afgestudeerd, hoop ik weer meer tijd vrij te kunnen maken om te knutselen.

Het eerste wat ik heb opgepakt is de balanceerbank. Ik heb een nieuwe versie gemaakt (V4 inmiddels) waarbij ik nu gebruik maak van een zelf gebakken printje en wat computer software die ik geschreven heb in Matlab.

Wat ooit begon als een simpele toerenteller met wat (regelbare) laag doorlaat filters (zie ouder topic) is nu enigszins geupgrade naar een tool waarbij met een druk op de knop de onbalans wordt uitgerekend. Wat ik tot dusver klaar heb is het volgende:
Op het printje zitten in principe 2 connectoren, een voor de puls, de andere voor de 2 piezo sensoren. De piezo signalen gaan door een digitale versterker, laagdoorlaat filter, en vervolgens worden ze door een dsPIC gesampled en via de seriele poort op usb doorgestuurd naar de PC.

53.jpg

54.jpg

55.jpg

Op de PC worden de samples verwerkt, en kan met kleinste kwadraten methode een sinus gefit worden, waarna de fase en grootte van de onbalans bepaald kan worden tov het eerste sample. Later wil ik misschien ook een Fast Fourrier Transform gebruiken, er zijn meerdere wegen naar Rome..
De hardware heb ik nu eerst getest door de sensoren tegen een tondeuse te houden. Het idee is om straks de balanceerbank te ijken door het toevoegen van een bekend gewicht op de nul positie van de as. zodoende kan de software naderhand bepalen wat waar afgehaald moet worden.

56.png

komend weekend ga ik proberen eens verder te gaan aan de mechanische hardware.

Ziet er erg professioneel uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Mocht je nog wat hulp kunnen gebruiken met matlab dan moet het maar zeggen.

Back