diy milli-ohm meter

Simpel gezegd: Het is een afstelbare stroombron waarmee je de spannings val over de motor meet met een voltmeter. Leuk idee..
 
Waarom zou je dat willen meten? De weerstand van de motor in werking wordt grotendeels door de tegen EKM bepaald en niet door de weerstand van de draad. Als je de weerstand van de draad meet kun je dus uitrekenen welke stroom er door de motor gaat lopen als je hem tegenhoudt. Meer niet.
 
... De weerstand van de motor in werking wordt grotendeels door de tegen EKM bepaald ...
Jij bedoelt de impedantie van de motor, niet de koperweerstand van de wikkelingen.

Weerstandsmeting is ook handig om te weten of je evenveel wikkelingen spoel of fase hebt zitten. Je kunt wel eens de tel kwijtraken. (Wikkelen met drie identieke draadlengtes is natuurlijk ook een optie, je moet voor alle fases evenveel overhouden)

Ow. Is dat goed te doen, zelf een motor maken?
Van 10 wat tot 10kW. Helemaal zelf bouwen of een kit kopen en wikkelen. Zoek maar eens op discussies hier op MBF met 'lrk', 'cd-rom' of 'wikkelen' in de titel, met mij als gebruiker. Een zelfgewikkelde kit-motor is beter dan zijn fabrieks-matig gewikkelde tweeling-broer: hoger rendement en hogere specifiek vermogen doordat de ruimte in de sleuven beter gevuld wordt met dikker koperdraad.

Veel discussie in het 'Electric Motor Design and Construction' subforum van RCG, 'mijn' eigen LRK-torquemax groep is wat rustiger.

Motor (re)winding 101, a must read:
GB | Home
-> knowledige base
-> basic overview (1-5)
 
Laatst bewerkt:
Ow. Is dat goed te doen, zelf een motor maken?
Voor DIY borsteloze buitenlopers is veel te koop, op zich goed te doen, alleen wordt het wel steeds minder lonen door de "Chineesjes" met hun "low-cost" motore'kes waartegen je niet/nauwelijks zelf kunt bouwen ... alleen als je iets speciaals met kwaliteit wilt loont DIY'en ...
 
Toch is het wel erg leuk om te vliegen met een eigen gebouwde motor ;) Vooral de cd-rom ombouw projecten zijn niet te moeilijk en leveren een werkende motor op. Je moet het niet doen om geld te besparen maar puur om de fun.
 
Eenvoudiger methode. Spanning altijd direct op de motor-aansluitingen meten, anders krijg je meetfouten.
Measuring Brushless Motor Resistance (Two Digital Meter Method) - WF Forums

Je ook hebt echt twee meters nodig, het is niet mogelijk om met één meter eerst stroom en vervolgens spanning te meten omdat de inwendige weerstand van de (stroom)meter dezelfde orde van grote heeft als de weerstand van de motor. Je zou eerst stroom meten, vervolgens meter uit de leiding halen en als voltmeter over de motor plaatsen. Maar daardat de weerstand van stroommeter
is verdwenen is je stroom niet meer de gemeten stroom.

Een multimeter in stroom stand heeft een zeer lage weerstand (hoe lager hoe beter), in spanning stand is de weerstand van de meter zeer hoog (hoe hoger hoe beter).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top