Dizzy Bird 1.20 electro mechanische v-mix

- Begin bouw, draadje wordt naarmate bouw vordert aangepast -

Winterseizoen dus bouwseizoen!

Ik ben voornemens een Gemotoriseerde Dizzy Bird 1,20 meter te bouwen uit depron en Balsa.

Setup:
Alpha AL28-760M
Alpha Contol Pro 18A
Graupner LiPo 1500

opzetje schets van de romp:
schetsdizzyelectro.jpg

Mechanische mixer:
mechanischemixer.jpg

en waarvoor dient die mechanische mixer??? wat doet t ? welke functie in je zender neemt t over?

en waarvoor dient die mechanische mixer??? wat doet t ? welke functie in je zender neemt t over?
Hij mixt hoogteroer en ailerons, voor een vliegende vleugel dus.

HobbyCity heeft een electronische voor 3 dollar:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY V-Tail Mixer. Ultra-small $2.95
Volgens de beschrijving geschikt voor elevon én V-tail mix.

Ik heb ooit in de jaren 70 een Robbe Nova gehad met V-tail en mechanische mixer. Ik moet zeggen dat het perfekt werkte, maar ja we zijn 30 jaar verder en ik zou er nu niet meer over piekeren om het mechanisch te doen (en zeker niet op een relatief kleine en lichte zwever).
Maar de mixer zit nu ook gewoon in mijn zender.

kheb een futaba zender van 20j oud en kan perfect met vleugels gemixt er in zetten.
ik vlieg gewoon met een Vstaart instelling.... en dan gemixt met ailerons.
dus ik kan zowel op 1 stick alles besturen, als men ailerons stick gebruiken.
ik vlieg staart normaal op 1 stick en de gas en ailerons op de andere.
maar bij mij gaat da dus prima. heb ik gezien bij de dizzy bird.

ik vlieg gewoon met een Vstaart instelling.... en dan gemixt met ailerons.
Volgens mij maak je de zaken dan nodeloos ingewikkeld.
V-staart mixing is niet hetzelfde als elevons mixing, en een DizzyBird vliegen met V-staart mixing zal wel kunnen maar om dat nou "gewoon" te noemen...
Als je zender V-staart mode heeft, heeft-ie vast ook wel elevons mode.

Mt2a - heb je die mixer zelf gemaakt? Best wel ingenieus...
Toch zou ik een electronische prefereren, zeker op een licht model...

Laatst bewerkt:
neej je snapt t niet denk ik ;)
ik kan zowel op 1 stick als 2 sticks de dizzy vliegen, kheb die zo ingesteld dat met de Vtail instellingen zowel kan rollen als up en down.... en je kan toch zo in de zender je rudder meemixen op je ailerons... ook dat heb ik gedaan dus kan ik ook met de andere stick rollen...

dus als resultaat... ik kan met rechtse stick rollen, en met linkse hoogte en rollen... gewoon eens leuk om op 1 stick te leren vliegen, aangezien ik altijd anders vlieg.

maar als je koude hande krijgt is 1 stick wel leuk vliegen :p kan je de andere in je zak steken.

Achja, wel weer eens leuk om het te zien, werkt natuurlijk best wel, als je het een beetje spelings-vrij krijgt. Altijd leuk om iemand te zien knutselen, da's toch ook wat waard. Have fun...

Ik heb de mechanische mixer gemaakt omdat een Jamara electronische v-mixer, vorige week gekocht bij een modelbouwzaak ,niet werkt op mijn ontvanger. Robbe XS-4 zenderset. Ik krijg nl of alleen de ailerons ,of alleen up en down functie op de servo's, maar niet de mixfunctie, ik weet niet of dit een euvel is van de mixer zelf of van mijn zenderset.

Ontwerp bijgesteld

Het uiteindelijke tuig wordt toch iets anders.
Ik wilde de Bird motoriseren, maar dit gaat niet door. Reden hiervoor is dat de zwever waar ik haar uiteindelijk voor wil gaan gebruiken met mijn set up te zwaar wordt, en ik mijn set up nu in de bandit heb zitten en hier ook nog graag mee wil vliegen.

Ook komt de romp te vervallen, mischien bouw ik als ze vliegt er nog een rompje omheen.

De zwever is uiteindelijk 1,40 meter geworden met een ( kleine dingen, roerstangen van carbon etc moet nog worden opgebouwd) eindgewicht van +/- 220 gram. Hierbij een foto:

dizzy140.jpg

De fractals zijn in photoshop gemaakt, het wordt wel zoiets.

Laatst bewerkt:
mooi... wat is dat int midden??? een appart stukje depron??? je stuurt em met 1 servo??? das al direct ook wat lichter eh ;)

ook had ik een probleem met t bouwen... de platen waren niet breed genoeg om zowel onder als bovenkant in 1 geheel uit te snijden... aan de voorkant waar je normaal met je CD plooit, heb ik dus moeten snijden;) dus ook direct een ander profiel...
morgen of overmorgen ga ik een nieuwe dizzy maken. en hopelijk is deze dan veel lichter en beter. kga t balsa liggertje inkorten, en ook die extra depron flap ga ik kleiner maken en gaten in maken, dat is toch uiteindelijk even sterk...

en zoveel kracht komt er niet op.

als je zelf een batterij setje maakt van AAA batterijtjes van 1000mAh. hoeveel cellen moet je dan minimaal gebruiken??? mij hebben ze gezegd 4.

ook dit zijn de enige batterijtjes die ik kan gebruiken. dus moet het daarmee doen.

Firefox, theoretisch kan je misschien een vliegtuig (heel onbeholpen) sturen met 1 servo... maar een vliegende vleugel zeker niet.
4xAAA is prima; maar wat voor een lichte zwever ook heel goed kan is een lipo van 1 cel, dat had ik in mijn 1-meter DizzyBird.

kheb nog een zagi gesneden liggen op de kast, maar de beplanking die er op moet, moet in een S vorm op de vleugel, en als deze niet juist is dan is je heel profiel anders. en vliegt de S vorm profiel nietmeer...

dus ja ;)

en een dizzy was rap af ;) en leuk om zo rond je kop te vliegen.

hoi Firefox,

In het midden heb ik een overlapping geplakt van 4 cm depron. Ik stuur de zwever aan met 2 servo's. 1 servo duwdt de richtingsservo of naar voren of naar achter, zo omzeil ik de elektronische v-mix.

Voor de power gebruik ik nu 4 cellen AAA, wordt vervangen door een lipo.

Voor de neuslijst heb ik ook de cd rol toegepast, maar ik had boven en onder ook los kunnen snijden en dan weer aan elkaar kunnen plakken met een brede tessa plakband.

Maakt niet zo veel uit hoor, hoe de neuslijst er bij dit soort modelletjes uitziet, als deze maar enigzins gelijk van vorm is, als je de delen lossnijd heb je een iets scherpere neuslijst, dus de lucht wordt scherper aangesneden, waardoor je model iets sneller wordt.
Het gaat pas spelen als je echt een topmodel wilt maken voor wedstrijden etc. Zorg wel dat beide vleugelhelften een gelijk profiel en vorm van wortel tot tip hebben, anders moet je dit tijdens de vlucht compenseren met je trim, of bij tipverdraaing kan je model wegvallen over een vleugeldeel.

Laatst bewerkt:
Het Stall moment zal dan ook wel wat eerder zijn, qua snelheid, maar of dit wezenlijk effect heeft met dezelfde profieldikte durf ik niet te zeggen.

Het Stall moment zal dan ook wel wat eerder zijn, qua snelheid, maar of dit wezenlijk effect heeft met dezelfde profieldikte durf ik niet te zeggen.
Een scherpe profielneus verkleint de marge waarin de lucht kan aanstromen zonder overtrek. Om een extreem voorbeeld te geven: Dat is wat een profielvleugel onderscheidt van een vlakke (plaat)vleugel.

En ze vliegt!

Vanmiddag in waddinxveen op de dijk een aantal rondjes gevlogen, nouja..rondjes..
meer gooien en 1 a 2 bochten, het was windstil hier. Bij een worp van 3 a 4 meter hoogte vliegt ze onder een hele geringe glijhoek 10 tallen meters ver, wat ik wel een nadeel vind is dat ze bij bochten draaien veel hoogte verliest. ben beniewud hoe het bochtenwerk is met wat wind.

De Dizzy Bird is uiteindelijk 1,40 meter lang geworden met een gewicht van 300 gram.
Dit mede daar mijn ontvangeraccupakketje van 4 cellen 850 MaH.
Die weegt op zich al 90 gram. Binnenkort maar een LiPo cel halen daarvoor.

De mechanische V-mixer werkt naar behoren, maar is toch niet ideaal, de ruders links worden op deze wijze vlakbij het begin van op de ruders gemaakt wat ten koste gaat van de werking van de ruders. (slap/ teveel torsie, ondanks de verstevigingsbalk van 2 mm carbon strip)

Ook zijn er een aantal punten die ik achteraf anders had willen maken, met name de hoofdligger ( dikkere balsa plank) en de verstevigingsplaat uit depron had ik liever uit balsa gemaakt, en de ruders ook uit 3 of 6 mm balsa, en dan met het profiel meegeschuurd en echte scharniertjes in plaats van een hele strook tessa plakband.

Depron is leuk en snel te bewerken, in een no-time heb je een vliegtuig klaar, maar ik denk erover om toch de vleugel in conventionele houtbouw over te gaan maken met deze spanwijdte.

Back