DJI F550 bouwverslag fotoblog

Ik soldeer altijd rechtstreeks. Ik draai 2 draden om als de motoren verkeerde kant op draaien.
Die solderingen hierboven zien er echt bedroevend uit. Een echt voorbeeld van een koude soldering!
 
Dat hoeft nog niet persee. je hebt loodvrij soldeer dat niet glimmend "opdoogt"
Maar goed om dat nu te gokken ging mij ook te-ver...
 
Dat hoeft nog niet persee. je hebt loodvrij soldeer dat niet glimmend "opdoogt"
Maar goed om dat nu te gokken ging mij ook te-ver...
Heb jarenlang in een electronica bedrijf gewerkt en dit wordt echt wel afgekeurd! Bij loodvrij moet de temperatuur omhoog. ISO normen voor productie vereisten afhankelijk van welke klasse product het is minimaal 75% rondom gevloeide soldering. Dit is natuurlijk niet voor niks.
 
Zo, dat klusje zit er op. (saai werk 18 connectoren opnieuw solderen) Ik heb na uitvoerig beraad (met mezelf) toch besloten om de connectoren te behouden maar ze wel allemaal opnieuw te solderen. Dus alle oude soldeer verwijderen, de draadeinden opnieuw te vertinnen en de tin tot in de mantel te laten vloeien. Daarna de connectoren weer erop te solderen met uiteraard nieuwe soldeer tin. ;-)

hieronder een paar (wazige) foto's (sluitertijd van 13 sec.) van de nieuwe soldering :-)

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ESC's hebben intussen ook een lange broek aan gekregen.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleine aanpassing aan de bodemplaat, een 12 tal gaatjes van 2.5mm voor een trekbandje waarmee ik dan weer de draden van de ESC's kan borgen als een soort trekontlasting.









Nou dat was het voor vandaag...
 
Een arm met motor en ESC geplaatst, tis allemaal nog even wennen en de juiste weg zoeken maar dat komt goed...











De soldeer punten voorzien van bescherming middels hete lijm, even met een hetelucht pistool na verwarmen en het word dan een mooi bolletje.



 
Ziet er netjes uit! Alleen niet bang dat de esc's hun warmte goed goed meer kwijt kunnen?
Ik gebruik om de solderingen af te dekken gewoon goede isolerende tape. Heb voorheen ook wel eens lijm gebruikt, maar je krijgt het er maar slecht af als je er eens andere esc's op wilt zetten..
 
Tnx allemaal voor de complimentjes...

Hier zitten alle armen op zijn plaats en gaan we verder met het plaatsen van de electronica.



V-Sen voorzien van een 3/4 broekje...



Naza en ontvanger geplaatst en alle kabels zo veel mogelijk gebundeld en vast gezet met een trekbandje.



De accu plug met de draden voorzien van een jasje... (TIP: voor het verwarmen van de krimpkous een klein beetje lijm op de connector dan blijf de kous later goed zitten.)



V-Sen en accu draden aangesloten, contacten nog niet geïsoleerd omdat er misschien nog draden bij moeten voor LED's o.i.d.



Bovenplaat gemonteerd... morgen verder...

 
Zo weer een stukje verder gekomen. Het liefst zou ik de LiPo tussen de boven en onderplaat van het frame geplaatst hebben, maar aangezien de kabels van de V-Sen niet lang genoeg waren moest ik een andere oplossing zoeken.

Dus de LiPo boven op de bovenplaat, maar ik wil ook de GPS exact in het center van de copter. Dan zit er niets anders op dan een etage erbij maken.

Ik had nog een carbon plaatje liggen van 1,5mm dik. Daar een CDtje van uitgezaagd. (24gr.)







Een paar afstand houdertjes gemaakt. Onder de carbon plaat heb ik een foam van 5mm geplakt zodat de LiPo redelijk vast ligt.



Ik wil ook graag een dome op mijn copter. Ik had er nog een liggen, ooit gekocht in een hobby zaak voor € 4,50 per 2 stuks. ondersteund door 6mm foam en kan er lucht onder door stromen.





De GPS exact in het midden door middel van een lange liniaal over het hart van de motoren 3X en je hebt een center punt.



Kleine modificatie aan de dome voor een vrij uitzicht voor de GPS.



Uit frezen met een Dremel.



en nu heeft de GPS een vrij uitzicht maar steekt toch niet uit...



Zo morgen verder...
 
Het lijkt net alsof die dome en de GPS unit voor elkaar gemaakt zijn haha! Wat een perfecte pasvorm, alsof het ervoor is ontworpen :)
 
Het lijkt net alsof die dome en de GPS unit voor elkaar gemaakt zijn haha! Wat een perfecte pasvorm, alsof het ervoor is ontworpen :)

Ja, grappig he, toevallig is de ronding van de GPS hetzelfde als de ronding van de dome.

Ik ga de dome nog wit spuiten aan de binnenkant, dan valt de GPS nog minder op.
 
Ja, grappig he, toevallig is de ronding van de GPS hetzelfde als de ronding van de dome.

Ik ga de dome nog wit spuiten aan de binnenkant, dan valt de GPS nog minder op.

Wit spuiten?
Zou ik niet doen.
Zonde om al die mooie techniek uit het zicht te houden.

Maar dat is mijn mening.
Verders erg mooie uitsnede gemaakt.
 
Ik ben het zeker met Avpk eens! Ik zou het zo laten. Dat carbon plaatje maakt het heerlijk industrieel, echt een machine :)
 
Back
Top