DLA 56 start niet (eerste benzine motor, wat doe ik fout :))

Tadango

Forum veteraan
Ik heb een toestel gekocht op de markt in harsewinkel met een DLA 56. Alles heeft 3 keer gevlogen dus het werkt alleen ik krijg hem niet gestart. Nu vlieg ik verder alleen electro en turbine dus benzine motoren zijn nieuw voor me.

Ontsteking heb ik gecontroleerd, werkt prima. Mooie vonk. Accu is ook opgeladen en lijkt in goede conditie. Accu is een 2000mAh 4.8V graupner pakket. Motor en accu zijn er niet uit of los geweest, zou dus nog moeten werken.

Ik heb geprobeerd te starten met de prop horizontaal en verticaal tegen de compressie. Choken helpt ook niet. Bougie is nat dus hij krijgt zeker brandstof. Ik heb ook alle gas standen van bijna dicht tot 1/4 geprobeerd.

Motor is hangend gemonteerd, carb zit achterop in de romp dus ik kan helaas niet zien bij welke stand hij net een beetje openstaat. Hoeveel tov dicht is ongeveer idle? Verder nog tips?
 
zover ik weet zat je het contakt aan shoke dicht dan motor aanslaan tot dat hij wil aanslaan (maar gaat weer uit) dat is goed.
Dan de shoke er af en dan weer aanslaan en dan zou de motor moeten gaan lopen
laat de motor dan wat warm worden.
Dan zou hij moeten blijven lopen.
 
Hey Herman,

check het ontstekingstijdstip (zuiger bijna bovenaan en de magneet is bij de sensor). Is dat goed, en is de bougie nat, knijp dan de benzineslang even dicht (of dubbel). Gas vol open, en doorslaan/draaien tot hij wat zegt (zet de kist wel goed vast).
 
choke dicht contakt aan
dan net zo lang aanslaan tot hij wil gaan lopen
Maar hij gaat weer uit
Dan choke er af en dan weer het zelfde herhalen met aanslaan
Als het goet is moet hij dan gaan lopen.
Gas gewoon dicht houden
 
okee, dus niet choken voor het aanslaan.

En hoever is ongeveer stationair? Ik kan niet in de carb kijken :( Net iets meer dan de aanslag voor gas dicht? Of redelijk wat meer?
 
ik zou de naalden L & H even helemaal dichtdraaien , en dan het aantal slagen open draaien wat in het boekje staat .
als je geen boekje hebt kun je het vast van internet af plukken .
de fabrieksafstelling is dan ok en hij zou in principe moeten starten.

uiteraard zoals eerder gezegd moet de hal sensor ook in de goede positie moeten staan .

tankontluchting nakijken als je geen brandstof krijgt bij de motor .

anders even ontluchting dichthouden en iemand anders vragen in de tank te knijpen tijdens het starten .

je kan trouwens choken met of zonder het gas helemaal open , kwestie van proberen .

suc6

volgorde is :

zender en ontvanger aan
choke dicht zetten
vol gas of gas 20 % open
aanslaan tot de motor start en gelijk afslaat
choke open zetten
gas dicht met goede stationair afstelling op de zender
aanslaan tot hij loopt
 
Ik zit alleen nog steeds met die "gas dicht met goede stationair afstelling op de zender". Hoeveel is juist? Komen we proefondervindelijk wel achter :) Aanslaan met choke moet dus met aardig wat gas, heb ik nog niet gedaan.

Tank edg zit ook ingebouwd, kom ik ook niet bij.

Morgen op de club weer eens proberen, de buren vinden het nu niet meer zo leuk als het wel lukt ;)
 
Kan je de hevel niet even los maken van het gasservo ?

Dan weet je wanneer hij dicht of open is , dit moet je ook in je zender progammeren , of zat de zender er bij.

En een heel klein beetje gas bij het aanwerpen met choke dicht is voldoende .
Ook de gasklep regelt alleen de lucht toevoer (en zuigt daarbij de benzine uit de kanalen)

Ook de stand van de prop is van betekenis , ik heb die op 1 uur staan als hij tegen de compressie staat .

Heb je niemand op de club met benziner kisten ?

Is vaak makkelijker om het even voor te laten doen.

Mvg Johan
 
benzinemotor starten

Beste tadango
voor men begint moet men eerst het toestel goed zekeren dat hij niet zomaar naar voren kan komen
Blijf astublief van elke stelschroefvoor je zeker weet waar je mee bezig bent.
Het starten van een benzinemotor gaat als volgt.
Zet de onsteking aan zet de shoke erop Controleer even als het kan of hij goed sluit.
zet het gas op de zender eenderde open en probeer de motor te laten lopen door de proppeler rond te slaan als het mee zit zal hij naar 5 keer aanstalten maken om te gaan lopen maar slaat dan meteen af.
Op dat moment haal je de shoke er af en sla je de motor opnieuw aan de motor zal snel aanslaan als de motor loopt moet men hem ongeveer 15sec zo laten lopen voor men wat met de gas hendel doet.Nadat de motor even heeft gelopen en men zet de motor uit mag men de shoke niet meer gebruiken .
veel succes katana
 
zet het gas op de zender eenderde open en probeer de motor te laten lopen door de proppeler rond te slaan als het mee zit zal hij naar 5 keer aanstalten maken om te gaan lopen maar slaat dan meteen af.
Op dat moment haal je de shoke er af en sla je de motor opnieuw aan de motor zal snel aanslaan als de motor loopt moet men hem ongeveer 15sec zo laten lopen voor men wat met de gas hendel doet.

Een benziner starten met 1/3 gas is in mijn ogen levensgevaarlijk .
Ik heb al eens iemand in het ziekenhuis gebracht die dat ook altijd gedaan heeft .

Mvg Johan
 
Aanslaan met choke moet dus met aardig wat gas, heb ik nog niet gedaan.
Voor iedereen die roept dat je het gas open moet zetten bij choken: Dat ligt heel erg aan de motor. Mijn motoren starten altijd prima bij stationair gas. Eerst even choken (stationair!). 3x slaan tot ie *PLOF* zegt en de prop 2x ronddraait. Dan choke uit, gas stationair. Weer slaan en dan loopt ie na een slag of 3.

Aangezien jij wel brandstof in je cylinder krijgt, denk ik dat je hem continue verzuipt (dus veel te veel gas!).
Dus: bougie eruit en droogmaken. Gas dicht! Prop een paar keer ronddraaien met de bougie eruit tot er geen benzine meer uit de motor loopt en dan bovenstaande procedure proberen. Verzuip je hem dan weer (natte bougie), dan weer schoon en droog maken, geen choke meer gebruiken en met gas stationair gewoon slaan.

Als ie helemaal niets doet (geen plofje of niets) na een keer of 10-20 slaan.. Dan is er waarschijnlijk ergens iets mis. Doorslaan tot je een ons weegt heeft helemaal geen zin.

gas stationair is de gasklep een HAARTJE open. echt bijna niet zichtbaar.

Let ook op wat Johan hieronder al aangeeft. Met gas stationair is zo'n benzinemotor al gevaarlijk genoeg. Met gas open wordt het echt levensgevaarlijk. Letterlijk levensgevaarlijk!
Een benziner starten met 1/3 gas is in mijn ogen levensgevaarlijk .
Ik heb al eens iemand in het ziekenhuis gebracht die dat ook altijd gedaan heeft .

Mvg Johan

Zoals Johan al zegt, PAS OP!

Laat dan in ieder geval iemand voor het stabilo gaan staan. Niet alleen iemand met een hand het kielvlak laten vasthouden zoals met kleine methanol kistjes. Zo'n brandstofkist heeft zoveel trekkracht, die trekt zichzelf meteen los! En als je er dan voor zit op je knieen, kom je nooit op tijd weg. (En ja, helaas is dat al wel eens ernstig mis gegaan bij collega-vliegers :X) Dus je hebt iemand nodig die voor het stabilo staat! Of twee mensen voor de hoofd-vleugel!

Daarnaast, (en dit is heel belangrijk!) gebruik een las-handschoen of een andere versterkte leren handschoen bij het aanslaan van de kist. Ik gebruik tegenwoordig een leren handschoen IN een lashandschoen nadat mijn prop een keer doorsloeg op de nagel van mijn pink terwijl ik alleen een lashandschoen aan had. Mijn nagel was een uurtje later ZWART! Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik die handschoen niet aan had toen. En dat was zeg maar een halve slag van de motor. Ik vlieg met carbonfiber props en die zijn zo scherp als een mes. Ik heb ook wel eens houten props gebruikt (Menz) en ik heb zelfs een keer een houten prop kapot geslagen op mijn (dubbele) handschoen. Die was overlangs gespleten. Ja, je voelt het wel met zo'n dikke handschoen, maar het is beter dan zonder. Oh en. Als je je hand (met handschoen) in een lopende prop steekt (ook al draait ie stationair).. Veel succes! Dan doet zo'n handschoen ook niets meer.

Je moet het zo zien.. Zo'n vliegtuig is eigenlijk hetzelfde als een benzine grasmaaier die je op zijn kant legt. En dan ga je met je hand aan het snijblad van de grasmaaier zitten draaien om zo de grasmaaier te starten.. Eigenlijk is het helemaal gestoord! Maar wij doen dat meerdere keren per week!

Daarnaast springt zo'n motor altijd aan op het moment dat je het niet verwacht. En gaat ie dan om onverklaarbare reden ook veel harder lopen dan gebruikelijk :X

Nogmaals, doe ontzettend voorzichtig met die kist. Zet hem goed vast en doe geen domme dingen. Ook niet proberen af te stellen als de prop draait (zoals bij methanol gebruikelijk!). Hou dat plaatje in je hoofd van die benzine grasmaaier die op zijn kant ligt!


Wat ik doe als ik mijn kist start: Het liefst vraag ik een helper om voor het stabilo te gaan staan. Als er geen helper is heb ik een dik touw rond het kielvlak en onder het stabilo door en dan zit dat touw vast aan twee lange haringen die ik in de grond sla. Dat is niet 100% idiot proof (ik heb wel eens gehad dat mijn kist spontaan onverklaarbaar half-gas ging lopen na het starten. Terwijl op de zender het gas stationair stond.) Maar het is beter dan niets!

Als ik gevlogen heb doe ik uit automatisme onmiddelijk na de vlucht twee dingen: De kist meteen weer vastleggen en tanken! Twee dingen die ik nooit wil vergeten. Dus ook al denk ik dat het mijn laatste vlucht is. Ik leg hem toch vast en tank hem toch vol.

Hier op de voorgrond (die felgroene Extra met dat witte touw om zijn staart!) is te zien hoe ik mijn kist vast zet.
img_8182.jpg


Mijn advies: Zoek iemand op die al jaren met grote brandstofmodellen vliegt. Leer van die persoon! Niet alleen starten/afstellen maar ook veiligheid met grote modellen!

Ik vlieg nog maar een paar jaar met grote modellen en in die tijd heb ik al flink wat horror-verhalen gehoord van collega-vliegers waarbij het flink fout gegaan is. En nog zie ik af en toe mensen zonder handschoen een kist starten die niet vast staat. En als je er dan naar vraagt of dat wel zo'n goed idee is zeggen ze allemaal. Nee, MAAR! het gaat al 10 jaar goed zo! En inderdaad, ik zou hem vast moeten zetten, maar dat is zoveel moeite.
 
Laatst bewerkt:
Veiligheid is geen probleem, leren handschoen gebruik ik. Toestel wordt ook goed vastgehouden en is nog extra gezekerd. Die kan geen kant op :) Op het veld ook 2 mensen erbij. Ik weet alleen niet of er mensen met benzine ervaring zijn vanavond, vandaar de vragen even hier. Ik heb ook nog nooit een benzine motor gestart zelf en heb alleen wat gelezen over verschillende manieren maar ook verschillende type motoren. Ik heb hem continu verzopen denk ik, dat verklaart het wel.

Ik ga stationair zo instellen dat het net niet meer dicht zit (aanslag). Dat zal een goed begin punt zijn.

En dat starten zag ik zondag op de markt in harsewinkel ook. Even een demo hoe de motor starte van een 2e hands kist. Ontsteking aan, kisten even vasthouden en 2 tikken zonder handschoen oid. Daarna even de carb een paar keer open en uit maar weer........ tja, de motor starte wel snel ;)
 
En hij loopt. Helaas niet zo super nog. Hij loopt enorm vet en bokt gigantisch. Na wat afstellen werd het beter maar oppakken en snel terug naar stationair is nog niet 100%. Ook met de kap erop houd hij enorm in, varieert enorm in toeren. Zonder kap liep hij niet zo gek maar met kap kan ik niet vliegen. Ik heb 1:40 gesmeerd met vol synthetische olie van shell, voor scooters edg, geschikt voor mengsmering. Lijkt me geen probleem toch? Ik denk zelf een tank probleem (alles gaat eruit om te controleren) of een zwakke onsteking (5 cellen beter??)

Starten ging best aardig. Na een paar slagen sloeg hij terug. Choke eraf en hij start naar 5 slagen. Na een paar min lopen uitgezet en getankt. Daarna met 1 slag starten. Later ging het iets minder snel maar het was te doen.
 
De motor niet vet laten lopen , bij volgas de H-naald dicht draaien tot je hoort dat hij in toeren terug gaat dan weer 1/8 slag terug open .

De L-naald in tikjes verder open of dicht draaien tot je een optimale gasanname hebt.

Moet je veel draaien aan de L-naald dan de procedure van de H-naald herhalen omdat bijde naalden benzine doorlaten bij volgas.

Als hij minder loopt met de kap op moet je een nippel op het referentie gaatje solderen en dan met een slangetje de referentie druk uit je romp halen.

Of zuig je de lucht al uit de romp .

Paar foto,s plaatsen van je opstelling is makkelijker raad geven. :yes:

Mvg Johan
 
Zo hebben we de motor ook afgesteld. Iets armer onderin en hij neigt naar afslaan bij gasgeven, houdt iets in. Iets rijker onderin en hij zakt wat ver door bij gas dicht. Staat nu er tussenin. Bovenin is volgas afgesteld, ook tussen de 2 punten waar hij in gaat houden. Motor draait volgas 7000 toeren met een 21x10 menz hout.

Motor temp na de eerste vlucht met de kap was 65 graden op de meeste punten en bovenop de kop 74.

Motor zuigt lucht uit de romp, carb zit achter de motor in het motor schot. Foto zonder kap heb ik nog niet, maak ik vanavond even.

2011-06-14%2020.01.57_jpg.jpg
 
Ik dacht dat 7000 niet zo'n probleem was, overal lees je 7300 toeren met een 22x8 en 22x10 edg. Grotere prop moet ook echt niet, hij is nu met stationair al haast niet te landen ;) Is ook een wat grote motor voor de kist... wellicht deze verkopen en een kleinere erop zetten.
 
Back
Top