Aanslaan met choke moet dus met aardig wat gas, heb ik nog niet gedaan.
Voor iedereen die roept dat je het gas open moet zetten bij choken: Dat ligt heel erg aan de motor. Mijn motoren starten altijd prima bij stationair gas. Eerst even choken (stationair!). 3x slaan tot ie *PLOF* zegt en de prop 2x ronddraait. Dan choke uit, gas stationair. Weer slaan en dan loopt ie na een slag of 3.
Aangezien jij wel brandstof in je cylinder krijgt, denk ik dat je hem continue verzuipt (dus veel te veel gas!).
Dus: bougie eruit en droogmaken. Gas dicht! Prop een paar keer ronddraaien met de bougie eruit tot er geen benzine meer uit de motor loopt en dan bovenstaande procedure proberen. Verzuip je hem dan weer (natte bougie), dan weer schoon en droog maken, geen choke meer gebruiken en met gas stationair gewoon slaan.
Als ie helemaal niets doet (geen plofje of niets) na een keer of 10-20 slaan.. Dan is er waarschijnlijk ergens iets mis. Doorslaan tot je een ons weegt heeft helemaal geen zin.
gas stationair is de gasklep een HAARTJE open. echt bijna niet zichtbaar.
Let ook op wat Johan hieronder al aangeeft. Met gas stationair is zo'n benzinemotor al gevaarlijk genoeg. Met gas open wordt het echt levensgevaarlijk. Letterlijk levensgevaarlijk!
Een benziner starten met 1/3 gas is in mijn ogen levensgevaarlijk .
Ik heb al eens iemand in het ziekenhuis gebracht die dat ook altijd gedaan heeft .
Mvg Johan
Zoals Johan al zegt, PAS OP!
Laat dan in ieder geval iemand voor het stabilo gaan staan. Niet alleen iemand met een hand het kielvlak laten vasthouden zoals met kleine methanol kistjes. Zo'n brandstofkist heeft zoveel trekkracht, die trekt zichzelf meteen los! En als je er dan voor zit op je knieen, kom je nooit op tijd weg. (En ja, helaas is dat al wel eens ernstig mis gegaan bij collega-vliegers :X) Dus je hebt iemand nodig die voor het stabilo staat! Of twee mensen voor de hoofd-vleugel!
Daarnaast, (en dit is heel belangrijk!) gebruik een las-handschoen of een andere versterkte leren handschoen bij het aanslaan van de kist. Ik gebruik tegenwoordig een leren handschoen IN een lashandschoen nadat mijn prop een keer doorsloeg op de nagel van mijn pink terwijl ik alleen een lashandschoen aan had. Mijn nagel was een uurtje later ZWART! Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik die handschoen niet aan had toen. En dat was zeg maar een halve slag van de motor. Ik vlieg met carbonfiber props en die zijn zo scherp als een mes. Ik heb ook wel eens houten props gebruikt (Menz) en ik heb zelfs een keer een houten prop kapot geslagen op mijn (dubbele) handschoen. Die was overlangs gespleten. Ja, je voelt het wel met zo'n dikke handschoen, maar het is beter dan zonder. Oh en. Als je je hand (met handschoen) in een lopende prop steekt (ook al draait ie stationair).. Veel succes! Dan doet zo'n handschoen ook niets meer.
Je moet het zo zien.. Zo'n vliegtuig is eigenlijk hetzelfde als een benzine grasmaaier die je op zijn kant legt. En dan ga je met je hand aan het snijblad van de grasmaaier zitten draaien om zo de grasmaaier te starten.. Eigenlijk is het helemaal gestoord! Maar wij doen dat meerdere keren per week!
Daarnaast springt zo'n motor altijd aan op het moment dat je het niet verwacht. En gaat ie dan om onverklaarbare reden ook veel harder lopen dan gebruikelijk :X
Nogmaals, doe ontzettend voorzichtig met die kist. Zet hem goed vast en doe geen domme dingen. Ook niet proberen af te stellen als de prop draait (zoals bij methanol gebruikelijk!). Hou dat plaatje in je hoofd van die benzine grasmaaier die op zijn kant ligt!
Wat ik doe als ik mijn kist start: Het liefst vraag ik een helper om voor het stabilo te gaan staan. Als er geen helper is heb ik een dik touw rond het kielvlak en onder het stabilo door en dan zit dat touw vast aan twee lange haringen die ik in de grond sla. Dat is niet 100% idiot proof (ik heb wel eens gehad dat mijn kist spontaan onverklaarbaar half-gas ging lopen na het starten. Terwijl op de zender het gas stationair stond.) Maar het is beter dan niets!
Als ik gevlogen heb doe ik uit automatisme onmiddelijk na de vlucht twee dingen: De kist meteen weer vastleggen en tanken! Twee dingen die ik nooit wil vergeten. Dus ook al denk ik dat het mijn laatste vlucht is. Ik leg hem toch vast en tank hem toch vol.
Hier op de voorgrond (die felgroene Extra met dat witte touw om zijn staart!) is te zien hoe ik mijn kist vast zet.
Mijn advies: Zoek iemand op die al jaren met grote brandstofmodellen vliegt. Leer van die persoon! Niet alleen starten/afstellen maar ook veiligheid met grote modellen!
Ik vlieg nog maar een paar jaar met grote modellen en in die tijd heb ik al flink wat horror-verhalen gehoord van collega-vliegers waarbij het flink fout gegaan is. En nog zie ik af en toe mensen zonder handschoen een kist starten die niet vast staat. En als je er dan naar vraagt of dat wel zo'n goed idee is zeggen ze allemaal. Nee, MAAR! het gaat al 10 jaar goed zo! En inderdaad, ik zou hem vast moeten zetten, maar dat is zoveel moeite.