En hij loopt. Helaas niet zo super nog. Hij loopt enorm vet en bokt gigantisch. Na wat afstellen werd het beter maar oppakken en snel terug naar stationair is nog niet 100%. Ook met de kap erop houd hij enorm in, varieert enorm in toeren. Zonder kap liep hij niet zo gek maar met kap kan ik niet vliegen. Ik heb 1:40 gesmeerd met vol synthetische olie van shell, voor scooters edg, geschikt voor mengsmering. Lijkt me geen probleem toch? Ik denk zelf een tank probleem (alles gaat eruit om te controleren) of een zwakke onsteking (5 cellen beter??)
Starten ging best aardig. Na een paar slagen sloeg hij terug. Choke eraf en hij start naar 5 slagen. Na een paar min lopen uitgezet en getankt. Daarna met 1 slag starten. Later ging het iets minder snel maar het was te doen.
smering van 1:40 lijkt me goed. Ikzelf zit met nieuwe motoren op 1:30 (iets meer olie dus), maar 1:40 zal ook wel werken (wat zegt de handleiding?). Zwakke ontsteking? Tja dat zou kunnen. Ook hier.. wat zegt de handleiding? Als je ontsteking voor 4.8 volt is.. zou ie prima moeten werken! Geen accu's met hogere spanning gebruiken dan in de handleiding staat, want je blaas gegarandeerd je ontsteking op.
Als er in de aanzuigleiding van de tank naar de motor geen luchtbelletjes zitten, dan zou ik mooi van de tank afblijven. Dat is het probleem dan niet.
Als ie zonder kap wel goed loopt, maar met kap niet, dan gok ik op een probleem met je referentiedruk. Bovenop de carburateur zit een klein gaatje. Daardoor 'ziet' de carburateur de luchtdruk van de buitenlucht. Aangezien je motor in de kap zit krijg je (meestal pas tijdens de vlucht en niet op de grond van propellor) allerlei rare wervelingen in je motorkap. Deze wervelingen zorgen voor drukverschil waardoor de carburateur het mengsel gaat veranderen en je motor raar gaat lopen.
Op mijn kisten heb ik een pijpje gesoldeerd op dat gat en een slang getrokken die tot halverwege de romp komt.

De romp is bij mij afgesloten van de motorruimte en de uitlaattunnel, dus in theorie zijn daar minder wervelingen. Deze truuk werkt bij mij goed, maar ik weet ook hele volksstammen waarbij dat niet werkt. Dan zijn er nog 10 andere truukjes (een 'static port', een doosje van een fotorolletje met een gat erin, een balsa doosje, etc)
Maar nogmaals, ik heb op de grond nooit last gehad van het verschijnsel wat jij meld. In de lucht wel.
Lees ook dit eens rustig door: http://prme.nl/forum/viewtopic.php?t=205
Laatst bewerkt: