DLA 56 start niet (eerste benzine motor, wat doe ik fout :))

En hij loopt. Helaas niet zo super nog. Hij loopt enorm vet en bokt gigantisch. Na wat afstellen werd het beter maar oppakken en snel terug naar stationair is nog niet 100%. Ook met de kap erop houd hij enorm in, varieert enorm in toeren. Zonder kap liep hij niet zo gek maar met kap kan ik niet vliegen. Ik heb 1:40 gesmeerd met vol synthetische olie van shell, voor scooters edg, geschikt voor mengsmering. Lijkt me geen probleem toch? Ik denk zelf een tank probleem (alles gaat eruit om te controleren) of een zwakke onsteking (5 cellen beter??)

Starten ging best aardig. Na een paar slagen sloeg hij terug. Choke eraf en hij start naar 5 slagen. Na een paar min lopen uitgezet en getankt. Daarna met 1 slag starten. Later ging het iets minder snel maar het was te doen.

smering van 1:40 lijkt me goed. Ikzelf zit met nieuwe motoren op 1:30 (iets meer olie dus), maar 1:40 zal ook wel werken (wat zegt de handleiding?). Zwakke ontsteking? Tja dat zou kunnen. Ook hier.. wat zegt de handleiding? Als je ontsteking voor 4.8 volt is.. zou ie prima moeten werken! Geen accu's met hogere spanning gebruiken dan in de handleiding staat, want je blaas gegarandeerd je ontsteking op.

Als er in de aanzuigleiding van de tank naar de motor geen luchtbelletjes zitten, dan zou ik mooi van de tank afblijven. Dat is het probleem dan niet.

Als ie zonder kap wel goed loopt, maar met kap niet, dan gok ik op een probleem met je referentiedruk. Bovenop de carburateur zit een klein gaatje. Daardoor 'ziet' de carburateur de luchtdruk van de buitenlucht. Aangezien je motor in de kap zit krijg je (meestal pas tijdens de vlucht en niet op de grond van propellor) allerlei rare wervelingen in je motorkap. Deze wervelingen zorgen voor drukverschil waardoor de carburateur het mengsel gaat veranderen en je motor raar gaat lopen.

Op mijn kisten heb ik een pijpje gesoldeerd op dat gat en een slang getrokken die tot halverwege de romp komt.

IMG_4242.jpg

De romp is bij mij afgesloten van de motorruimte en de uitlaattunnel, dus in theorie zijn daar minder wervelingen. Deze truuk werkt bij mij goed, maar ik weet ook hele volksstammen waarbij dat niet werkt. Dan zijn er nog 10 andere truukjes (een 'static port', een doosje van een fotorolletje met een gat erin, een balsa doosje, etc)

Maar nogmaals, ik heb op de grond nooit last gehad van het verschijnsel wat jij meld. In de lucht wel.

Lees ook dit eens rustig door: http://prme.nl/forum/viewtopic.php?t=205

Laatst bewerkt:
Op de grond loopt hij ook prima. Ik zal eens kijken of ik dat gaatje kan vinden, dan maak ik er een aansluiting op. Hij leek bij 1/3 gas er ook net geen last van te hebben maar iets meer gas en hij begon enorm te varieren in toeren. Gas er iets af en hij liep weer een stuk rustiger.

Slangen zijn zwart, zie je weinig aan. Doorzichtige slang van carb naar motor (oid) liet geen bellen zien op de grond. Toch was het in de vlucht pas bij een 1/2 lege tank, niet direct maar dat kan ook komen omdat ik pas later iets meer gas gaf.

Grotere prop moet ook echt niet, hij is nu met stationair al haast niet te landen ;)

Een grotere prop is zwaarder dus een langsamere stationaire loop in te stellen.

En de spoed bij 8" houden , dan remt ook een grotere prop nog meer .

En je bent nog niet aan de kist gewent , na 25 vluchten denk je vast anders. :yes:

Mvg Johan

Daar zit wat in. Kist vliegt ander als een eitje (grote calmato :)). 22x8 zal ik dan eens opzoeken (ik heb nog wel een 22x10 liggen). Zonder flaps blijft hij vliegen, met flaps land hij mooi maar blijft doorrijden als de motor ook maar iets te snel stationair loopt. (2200 toeren of minder is nodig). Grotere prop lost een hoop op, eens zoeken.

Op de grond loopt hij ook prima. Ik zal eens kijken of ik dat gaatje kan vinden, dan maak ik er een aansluiting op. Hij leek bij 1/3 gas er ook net geen last van te hebben maar iets meer gas en hij begon enorm te varieren in toeren. Gas er iets af en hij liep weer een stuk rustiger.
Lijkt me (zoals gezegd) de referentiedruk.

Slangen zijn zwart, zie je weinig aan. Doorzichtige slang van carb naar motor (oid) liet geen bellen zien op de grond. Toch was het in de vlucht pas bij een 1/2 lege tank, niet direct maar dat kan ook komen omdat ik pas later iets meer gas gaf.

Nogmaals.. Ik zou de tank niet zomaar uit elkaar gaan trekken als daar geen hele duidelijke aanleiding voor is. Als de leiding van de carburateur naar de tank luchtdicht is en als er een viltklunk in de tank zit dan slurpt die viltklunk de laatste druppel uit de tank voordat er ook maar 1 luchtbelletje in zit. Je tank kan aan alle kanten open zijn en lekken als een mandje, zolang de leiding van de viltklunk naar de carburateur maar luchtdicht is. Desnoods een paar extra tyrips op de nippels.

Ik heb geen idee wat er in de tank zit, kan er niet bij en ook slecht zien. Tank laat ik dan eerst even. Ik ga een slang op de druk opening monteren en dan zien we wel weer.

Mijn vader had ook het voorstel om een 5 cellen onstekings accu te gebruiken (4.8 tot 6V staat erop) zodat de vonk nog wat feller is, hij zal dan beter aan slaan. Bougi ook iets meer open zetten zodat de vonk wat langer is. Wat vinden jullie daarvan? Ik denk van zo latern...

Mijn vader had ook het voorstel om een 5 cellen onstekings accu te gebruiken (4.8 tot 6V staat erop)
Alleen doen als de ontsteking geschikt is voor 6 volt. Anders sloop je hem echt!

zodat de vonk nog wat feller is, hij zal dan beter aan slaan. Bougi ook iets meer open zetten zodat de vonk wat langer is. Wat vinden jullie daarvan? Ik denk van zo latern...
De bougie moet een bepaalde electrode afstand hebben. Op zich kan het geen kwaad die even op te meten. Volgens mij is het 0,4mm. Te meten met een voelermaat (te koop in je lokale automaterialen zaak). Groter of kleiner is geen goed plan!

Laatst bewerkt:
Een net geladen 4.8v pakket is ook 5.5 dus een 5 cellen kan teveel zijn. Laat ik dat zo mooi. Op de grond liep het ook perfect eigenlijk dus de ontsteking moet geen enkel probleem zijn.

Ik heb al van meer problemen met de DLA motoren gehoord
ze zijn kwalitatief vergelijkbaar met de sv motoren
En niet te vergelijken met de DLE motoren

Ik heb al van meer problemen met de DLA motoren gehoord
ze zijn kwalitatief vergelijkbaar met de sv motoren
En niet te vergelijken met de DLE motoren

Sorry? Wat heeft afstelling van een nieuwe motor te maken met de kwaliteit van de motor?

Elke motor met een carburateur moet afgesteld worden. Dat is merk onafhankelijk.
Of komt jou DLA, DLE, DA, SW of 3W motor, of weet ik wat jij persoonlijk 'de beste motor' vindt, perfect afgesteld uit de doos? Dat is gewoon onmogelijk? Of ontzettend veel mazzel.

We proberen hier iemand die nieuw is met brandstofmotoren verder te helpen met tips en opbouwende kritiek. Maar ongefundeerd roepen dat hij in jou ogen een kwalitatief mindere motor heeft gekocht omdat jij "van meer problemen hebt gehoord" draagt niet bij aan dit topic. Of verwacht je dat hij roept "goh, laat ik maar een nieuwe motor kopen van een ander merk.". Waarbij ik kan garanderen dat hij met elke andere motor exact hetzelfde moet doen om de motor goed lopend te krijgen.

Ik kan van letterlijk elk motor merk zeggen dat ik wel eens van problemen gehoord heb. Moet ik maar helemaal geen brandstofmotor meer kopen?

In alle posts lees ik nergens een aanwijziging dat er iets mis is met deze motor.

Laatst bewerkt:
Dle reclame hoort hier niet. Er zijn genoeg berichten van mensen die de motor hebben opengemaakt en de kwaliteit goed bekeken hebben. Deze was zeer goed en vergelijkbaar met dle. En ik ken ook dle's die kapot geleverd waren dus dle is zeker niet beter! SV is wel echt minder, heb ik zelf gezien.

Ik ga denk ik een 23x8 bestellen, loopt hij vast mooier mee. Ik twijfel nog een beetje want de 4 kamer demper vreet wel wat vermogen........ 22x8 beter? Vermogen hoeft er niet eens uit te komen, zit op een +/- 7kg schaalkist :) 1/2 ging die al als een raket. Ik wil wel graag dat hij goed afremt voor de landing, dus zo langzaam mogelijk stationair zonder dat de boel uitelkaar trilt.

En er is zeker niets mis met deze motor, op de grond loopt hij best netjes, zelfs met een wat kleine prop. Ik wist gewoon niet hoe hij gestart moest worden, en nu gaat dat prima. Nu een kwestie van de juiste afstelling in de kist zoeken en de optimale prop.

Laatst bewerkt:
Foto van de motor inbouw (let niet op de ophanging, heb ik niet gemaakt! Wordt nog aangepast ;))
2011-06-17%2016.39.07_jpg.jpg

Aansluiting gemaakt op de membraam deksel en via een slang verlengd naar in de romp. Komt boven de vleugel uit net voor de cockpit opening.

2011-06-17%2016.39.26_jpg.jpg

Heb je de bougie al vervangen voor een echte ngk cm6
Wat DLE betreft
op dit ogenblik maken zij er ook een zootje van
Niet van de motoren maar wel van de manier van verkoop
en de verkoop punten
Waarbij ze totaal geen rekening houden met wie dan ook

Het DLA blok ziet er met zen gevreesde carter wel meer uit als een DA
en smeren 1/50 is zat met cinteet

Laatst bewerkt:
NGK Bougie wordt geregeld als het mee zit. Wat er nu in zit weet ik niet, staat niets op dus ik vermoed originele. Op de grond loopt het goed, 6900 toeren met 4kamer demper en 21x10. Gisteren de 23x8 menz geboord en gebalanceerd........ wat een onbalans zat daarin. De 21x10 viel mee, had maar een klein beetje nodig.

Wow 6900 toeren op de grond
Ik mik altijd op 6500 toeren
dat word in de lucht namelijk al gouw een stuk meer
op de 56 een 21/10 is aan de kleine kant
Hij zou een 22/12 of zelfs een 23/10 moeten kunnen hebben
Daar loopt mijn 55 perfect op

Als er niks op de bougie staat is het een imitatie
en die gooi ik ook altijd weg

Er zijn ook iridium bougies te verkrijgen
die zijn ook erg goed
En voral niet onbelangerijk best nog goedkoop ook

Ik heb van aldert ook NGK-CMR6A bougies gekregen :) Deze passen maar de dop moet vervangen. Voordeel van deze bougies is dat ze ontstoort zijn en veel beter tegen trilling kunnen. Zondag eens kijken hoe dit loopt met de 23x8. Timing is ook nog een tikje aangepast, iets later. Hij zou nu mooi rustig stationair moeten lopen.

Motor liep vandaag helemaal niet gek. Afstelling begint te kloppen en met de timing iets aangepast en de grotere prop loopt hij stationair niet slecht. Carb. aansturing klopt nog niet helemaal want beneden de 2000 toeren krijg ik hem niet stabiel, hij zakt dan van 1800 opeens onder de 1500 en valt dan uit. Aansturing is nu een staaldraadje aan de servo hevel. Stang moet beter gaan.

Helaas niet kunnen vliegen want de solderingen inde kist begaven het allemaal, 2e hands is niet altijd goed als het er netjes uitziet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back