DLE-55 Prop maat

op mijn 3w70 van mijn extra had ik eerst een mezlic 27*12 2-blad en deze maakte toch zeker wel meer herrie dan een 25*12 3-blad van elster.
als je gewoon normaal vliegt zonder veel harriers of torguerolls en hoovers dan zal het weinig uitmaken welke prop je kiest voor de vlieg eigenschappen , maar als je full 3d wil knallen moet je gewoon een 2 blads nemen daar deze veel meer trekkracht geeft .
maar we hebben het hier over geluid en dan is een 3-blad naar mijn idee een betere keuze.

cheers !

2 of 3 blad en geluid is ook afhangkelijk van het type. en merk,

ik had een super silent 2 blad's en deze was stiller dan een fuchs 3 blad..
maar waneer je boven de 6K kwam, ging dat ding een herrie maken,

ik ben het met je eens dat een 2 blad door de bank genomen stiller is, maar gezien het toerental wat hij draait, denk ik dat er het meest gewonnen kan worden door onder de 6ooo grens te blijven.

en een 55cc is natuurlijk al een stuk minder grote herrie schopper dan een 70cc of daarboven.

immers grotere motor
is grotere prop, is grotere tip snelheid, is meer kabaal.

daar heb je zeker gelijk in , mijn 3w 75 ( dus geen 70 volgens mijn eerdere post ) draaide de 25*12 met 5800 tpm en dat haalde ik niet met de 27*12 2 blad , deze zat geloof ik op 6500tpm uit mijn hoofd.
kortom het blijft een kwestie van proberen en hopen dat je de juiste combinatie treft .
suc6 .
ps razor ik moet morgen of overmorgen even de extra spuiten en dan gaat de rc er weer in :banana:

sorry hoor effe off topic.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Ultimate off topic, succes, ik had het al gelezen, in je eigen draadje... die van mij is nog steeds maagdelijk wit, ik heb eerste pitts gereed gebracht..
en moet een nieuwe motor aanschaffen...

@Eric; een 3W75 (reso) met 27*10 Mejzlik (die jij hebt) doet +/- 6100rpm, de 25*12 drieblad die we hebben geprobeerd heb ik toen gemeten op 5700, maar was eigenlijk net aan. Qua geluid wel een enorme verbetering.

Een DLE55 zou ik met een 21*12 of 22*12 dieblad doen, is een beetje merkfhankelijk welke de juiste is qua toerental, kwestie van proberen.....

oke dan zat ik er toch effe mooi 500 toeren en een reso`tje naast , excuus voor de ietwat foutieve info .

Die schijnen erg goed te zijn al kan ik daar zelf niet over oordelen
Wil je zekerhijd neem je een wat bekender merk

Dat licht weer aan het model
De dle 55 trekt een 22/12 2blads hout
heb jij een airobatic zou ik eerder voor een kleinere spoed met een groter blad gaan
Vegeet niet dat je model niet voortgetrokken word door het blad van de prop maar door de hele cirkol
Een 23/8 of 24/8 is op een model wat niet echt hard gaat beter
Het is een kwestie van proberen
maar dan is hout goedkoper om te testen

Waar je naar moert kijken is
Loopt de motor het gewenste toerental op de grond
Heb je de trekkracht die je wilt
En zeker niet onbelangerijk
versneld het model over het hele gebied van stationair naar volgas

merk je dat het model bv vanaf 3/4é gas niet meer versneld maar aleen meer geluid produceert dan heb je een te kleine prop met een te grote spoed
neem je dan 1 diametermaat groter met een kleinere spoed dan vergroot je het kopol
maar verminderd de luchtstroomsnelheid
Maar dat kopol kwam je nou net te kort

Ik zag dat je een exstra hebd
Dees zijn vaak wat sneller dan bv een yak of een sukhoi
Dit door een betere stroomlijn
De 23/10 zou bij jou wel is goed kunner werken
of een 24/8

Laatst bewerkt:
@j.weel:

Ik vlieg met een yak 54...
Nu vlieg ik dus met een 23x8 xoar. En hiermee hover ik op 1/8 gas.
Dus power heb ik wel genoeg. Nu wil ik hem stiller krijgen:
-gasservo juist onder 80db instellen
-benzineslang tussen koelribben cilinder
-tunnel uit depron rond de tuned pipe
-carbon 3 of 2 blads. Misschien een biela 22x10 3blads omdat deze goedkoper, stiller en in carbon zijn.

Ik vlieg mijn Extra met DLE-55 2 blads Mejzlik 22X10. Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt, interessant draadje!

Standaart is dat de voorgeschreven prop maar dan draait i meer als 6500 toeren
22/12 dan draait i op de grond 6500 toeren
maar voor een exstra is dat niet de juiste prop
23/10 zou wat minder toeren draaien dan jouw huidige prop
Maar wel stiller en power zat
Het blijft een kwestie van proberen

Back