DLE 55 trilt

Hallo,

ik heb een DLE 55 met veel trillingen. Hij trilt zo fel dat het servo kastje v/d servo op het gas los trilt.
De prop is in balans, heb ik al tot 3 maal toe controleerd.
De motor staat op alu. afstandhouders.
Kan het zijn dat de trillingen door de ontsteking veroorzaakt worden?
Ik bedoel daarmee te veel of te weinig voor ontstekking.
Ik weet het even niet meer.

Greetz Kris

Maar ook een gebalanceerde prop kan de oorzaak zijn als het gewicht in de prop verkeerd verdeelt is .

Andere prop in iedergeval ook proberen.

Als de prop niet is verdenk ik eerder de opbouw met de afstandhouders .

Zitten die op een hardhouten motorspant. ?

Trillingen door de ontsteking denk ik eerder niet , deze zou dan defekt moeten zijn en dan zou je de motor ook niet aankrijgen.

Mvg Johan

Past daar geen M6 doorheen ?

Ik zet deze grote altijd met M6 vast en met een stopmoer er op zodat ik die kan nadraaien met een pijpsleutel

Zeker de normale (4.8 ) draadstangen worden uitgerekt met de tijd.;)

DA-50 heeft orginaal M5 imbus 8.8 die in de aluhouders worden geschroeft en vast gezet met loctite , daar kan niks uitrekken.

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Voila se, niet over na gedacht door mij.
het is geen 8.8 maar het zijn gewoon standaard draadstangen.
Ik ga deze vervangen door M6 8.8 of mischien wel 12.9.
Bedankt Kris

ik hebruik gewoon M 5 inbusbouten
een inslagmoer aan de achterkant
Maar daarna monteer ik daarachter ook nog is een nyloc moer zodat de boel niet los kan komen

mijn vraag is wat heb jij aan de binenkant van je schot zitten

Er zat gewoon een inslagmoer M5.
Ik heb het aangepast naar M6, met carrosserie rondellen voor en achter het spant.
Met stop moeren (gebruik ik altijd)
Ik ga hem zondag testten, en hopen dat hij niet meer trilt.

Wat ik gezien had tijdens het demonteren is dat de moeren van de M5 draadstangen los waren. ik kon elke moer 2 toeren bij draaien.
Vandaag de M6 8.8 draadstangen geplaatst.
De motor trilt veel minder, met dezelfde prop (gebalanceerd)
Toerental is 6450 tr/min.

Gewone (bouwmarkt) draadstangen rekken uit .

Daarom zet ik altijd een stopmoer aan de motorkant , is dan altijd te kontroleren en na te draaien zonder dat er iets uit elkaar moet .

En zoals vermeld altijd de vleugels er aan bij testlopen.

Mvg Johan

Draadstangen?
De motor zit van voren op de steunen met een bout, en de steunen zitten van achter vast met een bout.
Totaal dus 8 bouten, nog nooit problemen mee gehad.

Het zal je 10 vluchten kosten voordat alles wat los komt niet meer los komt na de nodige verbeteringen.
Een DLE55 doet een grondige "shake-down" met je kist :-)

6450 toeren op de grond worden er minstens 8500 in de lucht, dat zullen je buren niet leuk vinden met de standaard pot.
Heb die data gemeten met telemetrie, geen schatting dus.

Lees even hier dit draadje. De mijne trilt ook behoorlijk vond ik.
Ik was ook maar een 38cc zenoah gewoon. Dus die dle 55 zal wel iets meer trillen.
Mn test was zonder vleugels en was dus fout.
Dus volgende keren was het met vleugels gemonteerd en de trillingen waren veel minder dan zonder.
En ik draai op een mijne een biela 23x8.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Gezien de acro kist zou ik naar 22x10 gaan, Als je dat niet kwijt kunt naar 21x12.
Met Menz 21x12 draait mijn DLE55 op de grond 6300 tpm.

Die draadeinden los door de afstandbussen is geen goed idee, daardoor kan de motor extra schudden en uiteindelijk de draad doorslijten.
Ik zou dat vervangen door de normale situatie met bouten aan weerszijde van de afstandbus.

Kijkeven op pagina 2 van dit draadje en zoek de grafiek die relatie tussen toeren en snelheid laat zien.
Dit is een DLE55 met 21x12 op een Mustang.
Snelheid bepaald toerental, en dat blijkt volledige met de theorie te kloppen.

rcexl-ontsteking-eigenschappen-2

Laatst bewerkt door een moderator:
Back