DLE of RCGF twin of echte boxer?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door GJVO, 23 jun 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even een vraagje aan mensen die er 1 hebben.
    Ik heb een 30-40cc boxer nodig.
    Nu zie ik een DLE 40 en RCGF 40 maar dat zijn twins.
    Of zijn het toch echte boxers?
    En wie heeft er eventueel een suggestie voor een andere compacte boxer.
    Wel benzine.

    GJ
     
  2. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK Hans, bedankt voor de link.
    Waarom ze hem dan Twin noemen is me een raadsel.

    GJ
     
  4. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Twin, het is een tweecylinder onafhankelijk van de opstelling v.d. Cylinders.

    Trouwens klein zij sprongetje: een 180gr V met een gedeeld carter is natuurlijk niet mogelijk.
    Krijg je geen onder/over druk in carter.

    Groet. Hans
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb altijd begrepen dat bij een Twin de cilinders gelijk naar 1 kant bewegen.
    Dus als de ene onderin staat dan staat de andere bovenin.
    Saito had dat.
    Bij een boxer bewegen de cilinders tegengesteld van elkaar, dat geeft minder trillingen (en een mooier geluid).
    En ik ga natuurlijk wel voor het mooie geluid.
    Het gaat in een grotere Renoracer.
    Ik heb dit model al eerder gehad, toen had ik er een Roto 50cc boxer ingelepeld maar die is net even iets te groot, dus vandaar de 40cc DLE.

    GJ
     
  6. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Saito is viertakt, dus niet afhankelijk van carterdruk, zoals een tweetakt
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Overgens, ik vind een tweetakt tweecylinder boxer niet echt mooier klinken als een ééncylinder, ze ontsteken allebei tegelijk, dus klinkt niet veel anders als een ééncylinder.
    Wel zijn de trillingen minder, door een betere balans.
    Een tweecylinder lijn echter, klinkt wel veel mooier.
     
  9. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    (Tweecylinder) lijn motor in vliegtuig plaatsen kan maar dan ontkom je niet aan vloeistof koeling.

    In lengterichting plaatsen krijgt alleen voorste cylinder voldoende luchtkoeling, dus vloeistof nodig.
    Dwars plaatsen zoals in motorfiets geeft voldoende luchtkoeling, echter kom je voor een aardige uitdaging te staan om propellor as aan te drijven.

    Groet. Hans

    p.s. Ik weet wel dat er best wat model motoren zijn waarbij de cylinders in lengterichting achter elkaar staan, na verloop van tijd zie je dat de achterste cylinders het eerste versleten zijn.
    De stermotor is niet zomaar uitgevonden.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... je haalt wat dingen door elkaar in de terminologie...
    Twin wordt gebruikt voor IEDERE tweecylinder.
    Dan kun je dat weer onderverdelen in staande twin (die afhankelijk van de inbouw in het voertuig ook wel twin genoemd wordt), een V-twin en een "flat twin".
    En dan kun je die laatste dus weer onderverdelen in "odd-firing" en "even-firing", waarbij dat vaak ook wel "opposed twin" en "boxer" genoemd word.

    De staande twin kan parallel zijn (beide zuigers bewegen tegelijk op en neer) en opposed (zuigers bewegen tegen elkaar in). Dat laatste zie je weinig want dat trilt als een bezetene en is erg moeilijk weg te balanceren.

    Nee hoor... maar je hebt wel goede baffling nodig. In echte vliegtuigen ook zat voorbeelden van luchtgekoelde cylinders in lijn-opstelling (een platte 6 cylinder boxer heeft precies hetzelfde probleem en die zijn er genoeg in luchtgekoelde uitvoering).
     
  12. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Tijdens schrijven p.s. al twee reacties, dat is snel.

    Nico, Het kan, er zijn genoeg merken die dit toepassen, blijft echter thermische problemen opleveren.

    Brutus: Heel wat jaartjes terug enkele malen bij Pé Reivers geweest.
    Hij was druk met baffles aan het experimenteren met een twee cylinder lijn, hij wou van dat merk ook verdeler worden.
    Achterste cylinder bleef toch warmer te lopen dan voorste, met als gevolg hogere slijtage.
    Hij is daarom toendertijd ook niet met dit merk doorgegaan.

    Hans
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou toch zweren dat Saito toch wel het verschil maakt.
    Dat was ook het verkooparguent destijds van Jan van Beek.
    Dat een boxer minder trilt en een twin meer.
    Omdat bij een boxer de ontploffing en massa elkaar opheffen.
    Maar OK, ik heb een flat twin nodig die tegelijk ontsteken.
    Zoal de Roto 50, alleen kleiner.
    Ik heb DLE even een mailtje gestuurd om zeker te weten dat ik geen 450 Euro voor Jan met de korte achternaam uitgeef.
    De RCGM 30cc twin is echt een twin zoals ik het dan zie, beide cilinders zitten op 1 krukastap, dus dat valt af.
    En een 4takt past er echt niet in, helaas, heb ik ook al eens geprobeerd met mijn Valach 85.

    GJ
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Van de 3W site;
    Thanks to the low cylinder temperatures of the 3W 70 R2, no air ducting in the engine hood is necessary.
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zie anders toch 2 krukas tapjes zitten.
    Meer informatie over dit soort motortjes en de reserve onderdeeltjes is o.a. hier te verkrijgen https://www.kpo-flugmodellbau.net


    explorcgf30twin.jpg
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik ben me ook aan het oriënteren op een 40cc twin. RCGF heeft onlangs veel modellen nieuw op de markt gebracht.

    Ze voeren nu ook een andere naam te weten Stinger. De nieuwe 40cc boxer die hun leveren is denk ik 1 van de meest compacte motoren op de markt als je de afmeting van bougiedop tot bougiedop meet. Dat is het gevolg van onder een hoek gemonteerde bougies in combinatie met kleine 1/4-32 bougies.

    De DLE 40 Twin gebruikt volgens mij CM6 bougies die recht in de cilinderkop staan.[​IMG]
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan net zo makkelijk met de mengselverdeling te maken hebben als met de baffling... Saito Radial Triples hebben gegarandeerd 100% gelijke koeling op iedere cylinder, en die cylinders lopen ook niet gelijk.
    Beetje apart dat Pe daar destijds niet dieper in gedoken is, want Pe was een scherpe vent.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Deden ze ook. De Boxers hadden als typeaanduiding TS, en de Opposed Twins alleen een T (vraag me niet waar die "S" voor staat/stond, dat weet ik niet).
    En inderdaad trillen de Saito T motoren meer dan de TS motoren, maar er kwam bij mijn weten wel iets meer vermogen uit ook.
    Nee... Bij een Boxer balanceren de zuigers elkaar, en kan de krukas symetrisch zijn (zonder balansgewicht, bedoel ik).
    Bij de opposed twin moet het balansgewicht van de krukas de zuigers balanceren, en dat levert een probleempje op met dat de zuigers heen en weer gaan, en het balansgewicht ronddraait. M.a.w: een opposed twin schudt geloof het of niet, harder op en neer dan heen en weer. Net zoals een (rechtopstaande) eencylinder om dezelfde reden harder zijdelings schudt dan verticaal.
    Heeft niks met de verbrandingskrachten te maken.
    Dat mailtje was overbodig geweest, want die DLE is een tweetakt (DLE bouwt geen viertakten voor zover ik weet) en een 2-takt opposed twin is technisch min of meer onmogelijk. Of beter gezegd, het is wel mogelijk met een externe spoelpomp maar uitermate onwaarschijnlijk dat iemand dat zou bouwen, want groot, lomp, zwaar en weinig vermogen.
     
  19. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem

    Goed lezen wat er staat Nico: dankzij de lage cylinder temperaturen is er geen baffling nodig.
    Let op: temperatures is meervoud, omdat simpelweg de achterste cylinder temperatuur hoger is, anders had er temperature gestaan (enkelvoud).
    Zij (3W) vinden dat dit geen probleem hoeft te zijn. Of dit een wij van wc-eend uitspraak is moet ieder voor zich uitmaken.

    Groet. Hans[/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
  20. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem


    Als ik me niet vergis was dit de Hongaarse Moki 2cylinder lijnmotor.
    Temperatuur verschil had hij er in zijn test opstelling behoorlijk uitgekregen.
    Echter een plug and play oplossing welke bij verschillende opstellingen voldeed (niet elke vliegtuig/ inbouw mogelijkheid is gelijk) had hij niet.
    En verwachtte hier te veel problemen mee.

    Groet. Hans
     

Deel Deze Pagina