dlg afstel clinic

Ik heb nu sinds een week een DLG, het wachten is op een laatste servo en dan "even" afstellen. vooral dat gedeelte lijkt me interessant.
 
Oesje... dat had ik wel graag willen aanschouwen om dat dan in het Belgenland ook eens te organiseren. Maar op die dag heb ik al andere katjes (kindjes) te geselen met programmeer opdrachten...

Super mooi initiatief! Geniet er van.

Cheers,
Johan
 
Beste dlg-ers,

7 Februarie is alweer snel. Hier nog even de details vd clinic op een rijtje;

Locatie: Zweefvliegveld Terlet, Apeldoornseweg 203 Arnhem.

Verzamelen om 9.45 voor de Thermiekbel.

Begin clinic rond 10.15.

Pauze rond 12.30.

Vrij vliegen.

De volgende afstelpunten worden behandeld.

- Het zwaartepunt afstellen, met uitleg en vliegdemo. De duiktest zal ook aan bod komen.

-Diff. op je ailerons. Hoeveel en waarom.

-Vluchtfasen, start, cruise en thermiek. Spreekt voor zich dat elke fase een eigen optimale afstelling heeft.

-snap flap. Hoeveel en waarom.

-max.roeruitslagen. Wat is het meest efficient voor jouw vliegstijl.

-Afstellingen met veel of juist weinig wind.

Bovenstaande punten worden door Peter Aanen en ondergetekende op het veld doorgenomen en gedemonstreerd. Het zal allemaal niet heel lang duren dit stukje theorie, maar genoeg vragen gaan opleveren. Uiteraard is er gelegenheid om die vragen te stellen.

Na het stukje theorie is het de bedoeling om je dlg proberen te verbeteren qua afstellingen. Natuurlijk zijn we bereid om ook even individueel een kist te beoordelen en tips te geven om uit te proberen. Gezien het mooie aantal deelnemers is het het handigst als we met groepjes werken voor deze aanpak.

Zo ongeveer tussen de middag is er pauze en kan er heerlijk worden opgewarmd in de thermiekbel onder het genot van een hapje en drankje.

Hierna is er gelegenheid om lekker vrij te vliegen, all uppen, na te kletsen en natuurlijk de kofferbakverkoop.

Ik hoop dat het een gezellige en leerzame dag gaat worden, tot dan!

Vincent Merlijn, Nijmeegse Luchtvaart Club
 
Ik kijk er erg naar uit Vincent!!!!
Ff een vraagje
Ik heb om mijn zwaarte punt goed te krijgen een klomp lood in de neus zitten, daar kan ik natuurlijk een stukje van af knippen als het zwaartepunt naar achter kan, maar dat betekend kapje open, accu er uit, stukje lood afknippen, accu er weer in, kapje er op, etc etc dan is het snel lunch pauze ;-)
Zijn er slimmere trucks om makkelijk het zwaarte punt te schuiven bij het afstellen?

Met andere woorden, is er nog huiswerk voor zaterdag ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weinig lood er in doen en de rest tijdelijk stevig vastzetten met tape? (En als je het cg goed hebt het lood dat op de neus zat in de romp maken)?
 
Simpel: 1 gram lood halverwege de staartboom en daarmee schuiven tot het zwpt goed ligt.
Later thuis de overeenkomstige grammen uit de neus halen (en lood van de staartboom verwijderen).
 
Of moertjes van M4, of 1 cent-muntjes uit je portemonnee en een rolletje tape om ze bij je richtingsroer te plakken...
 
precies! Kunst is om goed op te meten waar je cg ligt na al het afstelwerk, thuis kan je dan lood van de pook en daarna uit de neus halen totdat je cg weer op het gemeten punt ligt.
 
Epoxy is aan het uitharden, ik hoop op een mooie maiden morgen van een T8-EVO/ Supreme-romp/ Kristof-Staart!
En lekker vliegen met de andere kisten en piloten op een prachtveld.
 
Back
Top