dlg beginnen

hallo,

ik bekijk dit forum(hlg/dlg nu al enige tijd.
en moet zeggen het begint aardig te kriebellen.
nu zou ik graag een dlg kopen als artf of als bouwpakket.
omdat ik bijna geen ervaring heb met vliegen zit ik te denken aan een dlg met een hoogte roer en een richtingsroer 2 kanaals dus.
wat zouden jullie zoal aanraden/afraden om te beginnen?
heb de FFB bonsai gezien en vond die erg leuk enkel of duur te krijgen of is niet in voorraad.

hoor graag wat tips.

gr marco

de mimi is ook erg leuk en had ik ook gezien. enkel kan je daar een plan opvragen en er zijn geen kits voor zover ik gezien heb. aangezien dit mijn eerste vliegtuig is dat ik ga bouwen vond ik het beginnen met blanko balsa een erg grootte stap naar mijn idee.

of zie ik dit fout?

ik sluit mij volledig aan bij het advies van de mimi
geen bouwervaring?? geen probleem. gewoon veel foto's kijken in het miim draadje. mijn eerste toestel was ook een dlg net zoals de mimi. je ziet de eerste keer wel verbeterpunten natuurlijk maar het volgende model wordt dan natuurlijk weer stukken beter!

of een manta?
misschien wat minder bekend, maar een spanwijdte van 150cm, helemaal met ribbenconstructie en niet zo moeilijk te maken
vliegt ook heel goed en rustig
ik kan je het plan wel sturen als je wil

grt

ok ok , ik wil nu wel de mimi gaan bouwen. heb zojuist de tekeningen aangevraagd.
nu moet ik nog even gaan kijken waar en hoeveel balsa ik moet gaan halen CA lijm ed..

hebben jullie een idee voor een setup voor de mimi?

het liefst hou ik het zo simpel/goedkoop mogelijk houden.

zag laatst ook een 2,4ghz zender bij hobbycity voor een dollar of 40 is dit te gebruiken hiervoor?

die zender van hobbycity zou ik even links laten liggen. de ontvanger is voor de mimi veel te groot. ook kun je verder niets instellen zoals bijvoorbeeld een startstand. een goede optie als je een nieuwe zender moet hebben is de mx12 van graupner. wordt tegenwoordig regelmatig aangeboden.

servo's. het beste is natuurlijk de diamond d47 (20 euro perstuk). heb je iets minder te besteden, dan gewoon een hxt500 oftewel een towerpro sg50 kopen. beide servo;s zijn indertiek en bij hobbycity kost een hxt500 rond de 3.50 dollar. ontvangeraccu gewoon een 1s lipo gebruiken of 4.8 volt nimh van een gesloopte 9 volt batterij

Inderdaad, die zender van HC is niks voor een mimi.
Wat je ook kunt doen is Loet even een PM sturen, volgens mij heeft hij nog een FFB bonsai EN een MX12 zender liggen, had hij in ieder geval laatst bij zich.

Wie weet heeft hij die nog, volgens mij wilde hij daar 100 euro voor hebben (écht een koopje!)

wat voor lijm en epoxy kan ik het beste kopen? en hoe weet ik of ik genoeg balsa gekocht heb om hem te maken? heb ik ook nog span folie o.i.d nodig?

Lijm: dunne secondenlijm van de action (5 tubes voor 55 cent) voor het aan elkaar lijmen van de vleugeldelen, houtlijm (heeft iedereen toch wel in huis?) voor het lijmen van de romp etc (wel DUN gebruiken, houtlijm bevat water en dat heeft niet zo'n goeie invloed op balsa!)

In de bouwtekening en ook hier op het forum kun je het "boodschappenlijstje" voor de mimi vinden..

Epoxy, als je het al nodig hebt, zou ik gewoon halen bij de HEMA (is wel 5-minuten dus wordt nogal warm en is HEEL snel te hard om nog te bewerken) of als je daar toch de electronica gaat halen bij united hobbies.

Verder is een klein schaafje (tien euro bij de gamma) heel handig om niet eindeloos te moeten schuren, een winkelhaak (liefst een verstelbare), lijmklemmen en schilderstape en een potje PU lak om alle houtdelen waterbestendig mee te maken (de vleugel kun je natuurlijk ook bespannen maar is niet nodig tenzij je er gaten in gaat maken ofzo)

Verder alleen een portie geduld en als je iets niet zeker weet, niet gokken maar even vragen in het mimi draadje of hier ;)

oke ben al druk bezig het mimi draadje ondersteboven te lezen nu kwam ik daarin het volgende boodschappenlijstje tegen. klopt dit?

Vleugel
-vuren lat 2x1. (achter lijst)
-balsa plank 12 mm(100x1000) ongeveer 100-110 gram.
-balsa plank 10 mm(100x1000) ongeveer 80-90 gram.
-1.5 mm triplex. (voor middenversteviging en schuurmallen)
-3 mm rond carbon staf. (vleugel pen, werppen)
-M3 nylon schroef.
-0.8 mm triplex voor versterking rond werppen en schroef.

Romp

-2 mm balsa (100x1000) (romp en roeren)
-5 mm balsa (bovenzijde romp en neus)
-6 mm balsa hard (pylon hoogteroer)
-carbon vliegerstok Skyshark 3P (voor staartboom)
-3x5 hard balsa lat (voor de voorlijst)
-0.8 mm triplex (voor roerhoorntjes)
-3 mm triplex (spant)
-Dynema vislijn (voor roer aansturing)
-Hardhout voor bevestiging vleugel (kan ook worden samengesteld uit 3mm triplex)
-kunststof buisje (binnen kabel)
-0.3 mm verenstaal (veertjes in roeren)
-glasweefsel voor versteviging pylon hoogteroer.

en waar in de omgeving utrecht het beste balsa te halen?

de roeren zou ik persoonlijk wel uit 2.5mm licht plankje halen. dan torderen de roeren een stuk minder snel.

Back