DLG bouwen?

• Topicstarter Topicstarter burnb
  • Startdatum Startdatum
B

burnb

Guest
Hey,

Ik zou als 1ste echte bouwproject een DLG willen bouwen, maar ik ben er nog niet uit welke het gaat worden!

Wat stellen jullie voor?

Kan er iemand plannen doorsturen naar bruny_700@hotmail.com of een link posten!

Bedankt voor jullie hulp

Bruno

hallo

leuk dat je gaat beginnen met dlg-en. welkom in DLGend nederland :D
een leuk project om mee te beginnen is de MIMI DLG van frans bal. een leuk ontwerp dat verbazingwekkend goed vliegt. de tekeningen zijn aan te vragen op Start

zelf vlieg ik met mini en fullzise. mini is lekker goedkoop en komt vaak net zo goed mee als de groten. ik zou beginnen met de MIMI. als je hem nou af hebt voor de 22ste kun je ook meedoen met het NK in winterswijk ;)

hier nog wat leesvoer:
mini-dlg-info-draadje

ok is de OFA van theo erg leuk. beide kistjes kost niet veel aan materiaalkosten en zijn niet al te moeilijk te bouwe. de tekeningen van de OFA zijn ook te krijgen op Start

ik hoop dat je hier wat aan hebt

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de info! (owja ben van het belgenlandje dus meedoen zal niet gaan vrees ik!) ... Bedankt ik heb de plannen aangevraagd ;)

Wat heb ik dan nodig van materialen? Want ik ben voorlopig redelijk arm aan tools en materiaal...

Bv de carbonbuis, waar kan ik die krijgen?

als belg mag je ook mee doen hoor, carbonnen buis (pook zoals wijhet noemen) is te koop op het NK. meestal is er wel iemand met een setje. ik zou voor de skyshark 3p gaan en die kost 4 euro per meter, voor 1 dlg ben je ongeveer 50cm nodig. dan natuurlijjk 2 plankjes voor de vleugel (12mm en 8mm) en de romp volgens mij een plankje 3mm en de staartvlakken 2.5 of 2mm balsa geloof ik. dan ben je nog wat kleine dingen nodig:

* ca lijm (secondenlijm)
* dynamelijn
* 0.3mm verenstaal
* 2 mm multiplex voor romp schotjes
* scherp hobbymes
* ijzeren lat (schuurlat)
* schuurpapier

dat was het zo ongeveer.

als je naar het NK in winterswijk komt kun je daar mooi je pookje weg halen. kun je direct wat DLG's zien en ideeen opdoen. de MIMI zal daar ok aanwezig zijn ;)

mja, ik zou wel willen, maar kheb exaampjes... + is wel redelijk ver van mij en aangeizen ik geen auto heb :D

Bedankt voor het lijstje!! :D super handig ;)

Swalmen?

24 augustus is er een wedstrijd in Swalmen.
Da's niet ver van België ;)

Die skyshark 'pook' kun je ook vaak bij een vliegershop kopen.

Succes, Leon

skyshark in de vliegerwinkel?? had ik eerder moeten weten.
en swalmen is inderdaad een goede optie.

en als je even aangeeft in je profiel waar je woont, miscchien wonen er wel DLGers bij je in de buurt, dat is wat makkelijker om eventueel hulp te geven.

jup zal ik effe doen ;) dat van die vliegerwinkel is echt een top top topidee!! ik ben namelijk een kiter dus ik passeer daar geregeld!

dus ik zou zeggen, kijk eerst even naar het gegeven leesvoer. op Start staan ook een aantal bouwverslagen o.a. van de MIMI en de OFA. dan goed orienteren wat je wil bouwen. heb je al een zender?? anders is de graupner mx 12 een goede keuze.

Zender had ik al (toevallig de MX12 :D :D) Ik heb net de plannen van de mimi ontvangen, en ik heb al een paar vraagjes (het is voor mij de eerste keer hé dus) Voor de vleugels, hoe zit dat met die 3 profielen? Je begint met 1 massief Balsaplaatje, je snijdt de grote lijnen eraf en wat dan? Met een zo'n lang schuurblok schuren tot je profiel juistzit aan de enekant, maar hoe kan je weten of je goed zit in het midden van je rechter/linkervleugel? Voor het bedekken van ed vleugels wat kan ik daarvoor het beste gebruiken? Ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt, is het moeilijk?

Dan voor het vastmaken van het balsablokje op de pook voor hoogteroer/stabilo, met welke lijm zet je het vast? En dan gewoon met kevlar vezel rond?

Nog iets dat ik me afvroeg, wat gebeurd er met het profiel van hoogte en richtingsroer?

Vervolgens voor de pook, ik kreeg volgens antwoord terug van mijn vliegershop :
skyshark 3P = 82.5 cm , 6.75 euro of anders nog P300 of P400

Dus ik neem de skyshark 3P en 82,5cm is goed?

Voor de vleugels, hoe zit dat met die 3 profielen? Je begint met 1 massief Balsaplaatje,

Je maakt eerst de profielen, schuurmallen, van 1.5 mm triplex.
De vleugel bestaat uit vier deeltjes van 25 cm lang.
twee middendelen en twee tippen.

je snijdt de grote lijnen eraf en wat dan? Met een zo'n lang schuurblok schuren tot je profiel juistzit aan de enekant,

Klopt.
Maak eerste de vier paneeltjes, let op! wel linker en rechter maken.
Lijm op de kopse kanten/uiteinden de schuurmallen (profielen) met een paar druppels CA vast. Let op niet te veel lijm gebruiken ze moeten er na het schuren weer af.

maar hoe kan je weten of je goed zit in het midden van je rechter/linkervleugel?

De vier paneeltjes los van elkaar schuren en pas nadat het profiel geschuurd is de deeltjes aan elkaar lijmen met epoxy.
Voor een betere verbinding de lijm vlakken inprikken met een priem.

Voor het bedekken van ed vleugels wat kan ik daarvoor het beste gebruiken? Ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt, is het moeilijk?

Glasvezel heb je niet nodig, dus dat probleem is opgelost.
Je kan de vleugel heel goed met Oracover light bekleden.
Dit is het eenvoudigst.

Dan voor het vastmaken van het balsablokje op de pook voor hoogteroer/stabilo, met welke lijm zet je het vast?

Lijmen met epoxy gaat goed. Ca kan ook alleen epoxy vult beter.
Het lijmvlak op de pook opschuren voor het lijmen.

En dan gewoon met kevlar vezel rond?

Ja, een klein stukje kevlar is afdoende.
Je kan dit goed met CA opbrengen.

Nog iets dat ik me afvroeg, wat gebeurd er met het profiel van hoogte en richtingsroer?

Niets, het HR en RR zijn gewoon vlak.
Wel de neuslijst rond schuren en de achterlijst iets dunschuren.

Vervolgens voor de pook, ik kreeg volgens antwoord terug van mijn vliegershop :
skyshark 3P = 82.5 cm , 6.75 euro of anders nog P300 of P400

Dus ik neem de skyshark 3P en 82,5cm is goed?

Prima, Het voordeel van een pook van 1 meter is dat je er twee modellen mee kunt maken. De pook van de MiMi is ca. 50 cm lang.
Die 82.5 cm pook is goed.

En ja lees het eerder genoemde draadje nog eens door.

Servo's.
De 4.3 gram servo's van bidproduct.com voldoen.
Geen top kwaliteit maar voor 3 dollar!!!

Succes

Frans

doen eht toch best redelijk, sietse vloog er ook mee in vlaardingen volgens mij. iemand op de club bij ons vliegt er ook mee in een apogee. gaat perfect ;)

als ontvanger zou ik een corona 4 kanaals syntheser nemen. deze ontvangers doen het zeer goed in DLG's.

synthesizer? Ik was van plan misschien zo'n corona te kopen bij bidproduct, ok, dus het wordt daar bestellen!! man man, ik kan niet wachten om te beginnen bouwen... maar heb nu wel examens, komende week wordt nogal zwaar! Nuja, Dus 2 servo'tjes van 3$ elk (kzal er 4 kopen, moest er een kapotte tussenzitten ... voor die prijs!) :D

@Frans : Bedankt man! Echt al die tips/antwoorden die je me geeft, het maakt alles zeer duidelijk voor me :-) en daar ik zeer weinig ervaring heb is alles welkom! Zaterdag zal ik dan al eens naar de modelbouwwinkel gaan en alle materiaal gaan inkopen zoals balsa en cover :-).

@robert14: ook bedankt voor je reactie's ;) Ik heb je ook toegevoegd op msn :D dan kan ik eventueel paar zaakjes vragen moest ik direct antwoord hebben :D

Hee Burnb,

(drink je veel cola?)

Let er wel op dat je een weegschaaltje meeneemt.
Het Balsa voor de vleugel mag niet zwaarder zijn dan 10 gram per mm.
Dus 10mm plank van 100 x 1000 mm 100gram (ietsie meer mag)
8 mm plank wordt dan 80 gram.
Voor de romp moet je wat steviger balsa nemen.

Frans

Oracover?

Frans Bal zei:
Je kan de vleugel heel goed met Oracover light bekleden.
Je kunt de vleugel ook met poriënvuller (of spanlak) behandelen. Da's lichter en eenvoudig aan te brengen.

Als je de vleugel lichter maakt met gaten: Oracover lite
Laat je hem massief: Poriënvuller/spanlak

De vraag is wat de lichtste combinatie is...

Leon

Laatst bewerkt:
Hee Burnb,

(drink je veel cola?)

Let er wel op dat je een weegschaaltje meeneemt.
Het Balsa voor de vleugel mag niet zwaarder zijn dan 10 gram per mm.
Dus 10mm plank van 100 x 1000 mm 100gram (ietsie meer mag)
8 mm plank wordt dan 80 gram.
Voor de romp moet je wat steviger balsa nemen.

Frans
hé, hoe weet jij nou in hemels naam dat ik veel cola drink??:confused::p lolz

ok, 't zal misschien geen slecht idee zijn dan dat ik een klein digitaal weegschaaltje aanschaf! Verder dacht ik ook nog een davidschaafje, een passer die cirkels kan uitsnijden(?), een schuurblok en een balsa snijder aan te schaffen.

Verder vroeg ik me nog af wat voor lipo ik best neem...? Hoeveel mah?

@ wubbe, ik denk dat ik voor die oracover light ga gaan! En dan met een reisstrijkijzertje, eerst wat oefenen... ook van die gaten, mogen dat echte gaten zijn of moet dat zoals in een andere verslagje werd gedaan net niet er helemaal door.

ow, en nog een laatste vraagje, die synthesized ontvangers, heb je daar een speciale module voor nodig in je Transmitter of kan je dat ook gebruiken met een gewone Mx12?

Leon,

Maakt geen pepernoot uit.:D
Maak je gaten geven die een gewichts besparing die net zo groot is als het gewicht van de oracover wat je er later weer opstrijkt.:confused:

Oracover heeft als voordeel dat de vleugel iets steviger wordt en goed beschemd is tegen regen.

Burnb,

Dat van die cola puur een gok (Burnb = Burb?)
Je kan een lipo nemen.
150 mAh NiMH celletjes gaat ook goed, laden is wat eenvoudiger.

Frans

ok, mja, nu je het zegt! 1 lipo cel laden is weer wat moeilijker... Ik zal er is over nadenken...

Ahja, ik ga je moeten teleurstellen burnb < Bruno .... was een oude nick die ik had gezocht, is iets speciaals, maar ik ben wel cola fanaat :p mooi geraden!

Nuja, ik ga zowiezo oracoveren, dus gaten maken zal wel nodig zijn om het ook niet tezwaar te maken :lol:

Dus, Servo's en ontvanger bij Bidproduct... en denk dat ik dan zo'n charger ga kopen http://www.bidproduct.com/part/Product_view_LIPO%20BATTERY_22.html+ een lipo'tje http://www.bidproduct.com/part/Product_view_LIPO BATTERY_9.html En die kan ik dan proberen in 3 te delen? Denken jullie dat dat zou lukken?

Of ik pak zo'n 3/4 tal packs : http://www.bidproduct.com/part/Product_view_NIHM BATTERY_8.html

Back