DLG en leeftijd

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Midas, 14 feb 2023.

  1. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Binnen onze Dlg groep is een heftige discussie gaande over het punt of een oudere vlieger wel of niet net zo hoog kan gooien als een jongere.
    Mijn gedachte is, dat de afnemende kracht doorslaggevend is voor een minder hoge worp.
    Een ervaren club-dlg-er beweert dat dit niet bepalend is.
    Kunnen forumleden hier hun licht over laten schijnen?
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat bedoel je met oudere ? 50 , 60 , 70, 80, 85
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je kan een persoon alleen maar met zichzelf vergelijken
     
  4. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Een 40-er met een 80-er vergelijken.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2023
  5. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Rijswijk
    Blijft een lastige discussie. Persoonlijk vind ik dlg erg leuk vanwege het gooien. Door te trainen en goed in te stellen kun je op een voor jou maximale hoogte komen. Ik gooi tegenwoordig hoger dan 5 jaar geleden (en ben al weer bijna 62). Soms gooi ik 60m soms 40. Soms gooi ik hoger dan iemand die jonger is soms gooi ik lager dan iemand die nog ;-) ouder is. Naast dus een natuurlijk talent voor hoog gooien kun je ook nog een talent voor goed vliegen hebben. Degene die beide talenten heeft maakt meer kans om een vlucht te winnen, maar dan kunnen er altijd nog andere factoren zijn waardoor een andere piloot toch nog beter vliegt. Wat betreft kracht denk ik dat souplesse, snelheid, timing en training veel belangrijker zijn. Er is overigens een oplossing voor de mensen die toch niet uit deze discussie kunnen komen: F5K. Ook erg leuk, net zo spannend en moeilijk als F3K (dlg), alleen hoef je nu niet meer te gooien. Dus iedereen begint even hoog, alhoewel lager starten hier bonus op kan leveren. Kijk maar eens op f5k.nl
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is een discussie van niets.
    Ik kon in mijn veertiger jaren niet hoger gooien dan 25 meter.
    Ik kreeg de techniek niet onder controle.
    Een tachtiger die dat wel kon zo wellicht veel hoger gooien dan ik.
    Ik snap werkelijk het doel van de discussie niet.
    Een tachtiger kan ook beter fietsen dan een twintiger die het nog aan het leren is.
    Als beide de techniek evengoed onder controle hebben zal de jongere hoger kunnen gooien.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  7. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    In dit geval wordt gevraagd of een DLG -er als hij ouder wordt minder hoog kan gooien.
     
  8. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Doel van de discussie is je laatste opmerking.
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ongetwijfeld komt er een punt dat het met ouderdom moeilijker wordt om een DLG optimaal te gooien.
    Ik denk dat je tegelijkertijd kunt stellen dat je met techniek, training en soepelheid heel ver kunt komen
    en dus ook heel lang kunt meedraaien. Een beetje net als met windsurfen waar je ook wel mensen van
    70-80 nog op het water ziet (die het beter kunnen dan ik).

    Ik ben zelf 47 en ongeveer iedereen bij de wedstrijden gooit hoger dan ik. Desalniettemin een leuk en
    verslavend spelletje :) En ik leer nog steeds bij, en gooi dus ook steeds hoger. Ondertussen bijna
    50 m met windstil weer.
     
    Erik Janssen en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat techniek belangrijker is dan spierkracht.
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Merkwaardige discussie. Beter vliegen is niet leeftijdsafhankelijk, maar beter gooien is puur lichamelijk en het lichaam van een doorsnee dertiger kan dat beter dan een doorsnee zestiger. Als dat niet zo was zouden we in atletiek wel meer zestigers zien.
    The older I get, the better I was...
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik denk dat het plezier wat je ervaart bepalend is of je werphoogte genoeg is, of dit nu recreatief of op wedstrijden is maakt volgens mij niets uit. F3k is wat dat betreft zo uniek en zo dicht bij de basis van zweefvliegen dat niets eraan kan tippen wat mij betreft. Vanaf 20 meter een bel oppikken zonder motor, lijn of andere hulp is en blijft 1000x gaver dan op 10 meter een bel oppakken waar je met een prop bent aangekomen;) Ook leuk en voor anderen weer 1000x leuker dan f3k....;). Het is allemaal gaaf, ieder met z'n eigen charme en voorkeuren.

    Uit ervaring blijkt training toch de meest doorslaggevende factor voor de meerderheid; Alles helpt en jongere, sterke en vooral lange kerels zoals een Bastiaan Duijghuisen bv. hebben zeker wel voordeel op fysiek vlak. echter ken ik ook mensen van 1.65cm, tenger postuur, zeg maatje marathonloper, die 70 meter plus halen. Aan je fysieke gestel kunnen we als f3k Nederland niet veel doen, maar onze kennis delen om jullie het beste uit jezelf te halen op f3k vlak is de standaard.

    F3K heeft nu eenmaal een fysiek aspect zoals in andere sporten. Discussieren of leeftijd invloed heeft op je sportieve prestaties........en dan f5k promoten..kom op heren, merkwaardige discussie inderdaad. 4 maart aanstaande wordt er een zweefvlieg clinic georganiseerd waarbij elke zweefvliegklasse welkom is om gepromoot te worden;)

    Wat wellicht wel nuttig is om deze ''discussie'' een leidraad te geven; ik schat dat gemiddeld een werphoogte van 40-50 meter de standaard is, dan heb ik het over leeftijden van 25 tot zeg aan 55. alles onder de 40 meter is vrij laag te noemen en alles boven de 50 tot 70 bovengemiddeld hoog. 70 meter plus is goed voor internationale niveau's, mocht je je het afvragen;)
    Er is bij f3k Nederland een deur die wagenwijd openstaat voor een 55+ ranking, echter zijn de aantallen piloten in deze leeftijd tot nu toe te gering. Er wordt wel degelijk over gepraat binnen de f3k organisatie, echter liggen theorie en praktijk tot nu toe te ver uit elkaar(te weinig deelnemers voor een 2e ranking).

    Nuttig om te weten voor mensen die iets minder bekend zijn met de modernere f3k kisten; het verschil in werphoogte van een f3k kist van 6-8 jaar oud en die van de laatste 4-5 jaar is significant, algemene prestaties zijn al veel beter en de werp hoogten zijn aanzienlijk hoger. Met trots kan ik melden dat Bastiaan in mijn bijzijn meer dan 100 meter! heeft gehaald.....wel n poosje terug en hij is nu ook al wat ouder...no pressure Bastiaan;) Ik denk dat hij daarmee een van de hooguit 5 piloten op de wereld is die dat halen, dus no worries.

    Als er al gediscussieerd wordt, laat ik dan voorstellen dat te doen over de minimale werphoogte die men nodig heeft om plezier te hebben met f3k. En als plezier hebben hetzelfde voor je is als winnen dan kan er nog een discussie bij;) Laat ik voorop stellen dat er bij f3k Nederland plaats is voor iedereen, de beginner, de relaxte senior, fanatieke podiumtijgers en de gezelligheidsvliegers die meedoen belangrijker vinden dan winnen. Ieder z'n ruimte, ieder z'n mening en ieder z'n plezier.

    Elk voordeel heeft z'n nadeel, plezier moet de doorslag geven!
     
    Hein.z en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    De juiste richting kiezen is belangrijker dan hoog gooien. Ik begon het pas echt leuk te vinden toen ik stopte met me zorgen te maken over mijn werphoogte... 't Is toch maar een spelletje!?!

    Ik kan niet zo hoog gooien, dus dan maar naar de F5K, oei, da's wel veel dure elektronica in een klein rompje, ik ga maar RES'sen... En dan vindt iedereen het raar dat je een wedstrijd vliegt met 8 deelnemers!
     
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dit gaat zolangzamerhand aan de TS voorbij, maar er is ook wel wat te zeggen over een "minimale werphoogte". Dat is natuurlijk erg
    weersafhankelijk en vooral ook van je vliegkunsten (Vincent Merlijn kan bellen oppikken op hoogtes waar ik niet van droom). Maar los
    daarvan, vanaf een meter of 25 a 30 kun je in mijn ervaring "los" en lukt het wel thermiek op te pakken. Boven de 35 heb je genoeg tijd
    om echt even te zoeken. Alles boven de 40 wordt "luxe".

    En om het dan toch weer bij het begin te brengen: ik denk dat het voor de meeste mensen, ook ouder, haalbaar blijft om met goede techniek
    die 35-40 meter te gooien. Blessures daargelaten natuurlijk. Dat betekent ook dat je kunt blijven (wedstrijd)vliegen.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een non-discussie omdat iedereen weet dat je fysiek op termijn altijd het onderspit gaat delven t.o.v. de jongere generatie. Vroeger hield ik mijn zoon bij het fietsen uit de wind, maar tegenwoordig zit ik met mijn tong op het voorwiel achter hem:). Bij het schaatsen heeft dit het langste geduurd omdat dit een heel technische sport is. Daarin zie ik wel de parallel met het DLG-en. Zolang je techniek goed is kun je het lang beter doen dan een ander, maar er komt een punt waar de fysieke achteruitgang het toch gaat winnen. Maar dat geeft ook toekomstige generaties de mogelijkheid om weer nieuwe kampioenen te laten ontstaan;).
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  16. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Ik ben zelf 67 en ervaar zeker een teruggang met gooien, ik kan je verzekeren dat dit bij iedere oudere gebeurd. ( 65+ )
    Hoe de discussie verloopt in de club van de toppic starter weet ik niet, het hoeft geen welles of nietes gebeuren te zijn, maar ik heb onder mijn CX 5 een simpele starthaak gemaakt en kan met de juiste wind en een klein elastiekje weer starten op de 60 meter zonder de inspanning.

    PS... het ontwikkelen van een ouderdomsbuikje draagt ook niet bij aan de verbetering van de werp hoogtes, je wordt gewoon trager en hebt minder draai.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ''PS... het ontwikkelen van een ouderdomsbuikje draagt ook niet bij aan de verbetering van de werp hoogtes, je wordt gewoon trager en hebt minder draai.''

    Lol, ook daar kan over gediscussieerd worden,hahahaha! Ik zeg dat dat welvaartsbuikje zeker meehelpt voor een hogere worp, iets met massa wat in beweging is en energie af kan geven.....Mee eens dat de snelheid voor eventuele doorstarts minder wordt. maar qua werphoogte is een welvaarts-silhouette zeker niet nadelig!

    Laat de bitterballen dus maar komen;)
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  18. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    @specialpainter.nl klopt, dat van die massa die in beweging is, maar de aanvang energie om die massa in beweging te krijgen is groot, dus nog meer bitterballen.
     

Deel Deze Pagina