DLG en Lipo...

Loet,

ik heb 1 pack nodig met deze opstelling:

b_52618.jpg

Zou je e.e.a. naar Elburg kunnen meenemen?

Bas

Dat soort stekkers heb ik niet en solderen heb ik al helemaal een bloedhekel aan.
Ik wil meenemen wat ik heb.

Booster hoeft niet persé 3 cellen hoor. Ik vlieg momenteel met pakketjes van 2 cellen, maar 1 kan ook.
In geval van Lipo's natuurlijk :)

Lipo protection board

ik durf wel eens men accu vergeten uit te schakelen als ik stop met vliegen , lipo kan dit niet goed hebben....

Ik vlieg op 1S lipo, en ik ben ook een aantal keer vergeten uit te schakelen wat resulteerde in bolle, onbruikbare lipootjes...

Daarom gebruik ik tegenwoordig protection boards, kleine printjes van nog geen gram (83 cent inclusief verzendkosten...). Deze bordjes zorgen ervoor dat wanneer de spanning van de lipo onder de 2.5 volt komt de cel wordt afgekoppeld. Hierdoor gaan de lipo's niet meer stuk als ik vergeet uit te schakelen.

Jaap

ik wil al een tijdje met een lipo gaan vliegen.... wat is het beste dan? 1cel of 2 cellen? en die booster/omvormer van hobbyking werkt zonder veel zever??? lipo inpluggen op dat ding en klaar?

ik wil al een tijdje met een lipo gaan vliegen.... wat is het beste dan? 1cel of 2 cellen? en die booster/omvormer van hobbyking werkt zonder veel zever??? lipo inpluggen op dat ding en klaar?

Hoi FF,

Je bedoeld 2 cellen parallel geschakeld?
Indien je dat bedoeld maak ik uit post #12 van Aaalie op dat het veiliger is om een pack te gebruiken dat uit meerdere cellen bestaat (dit blijft werken zolang er minstens 1 cel goed is).

BB

(dit blijft werken zolang er minstens 1 cel goed is).

Niet helemaal, ik had een pakket van twee parallel geschakelde LiPo's.
Een cel had de geest gegeven en de andere vrolijk diep ontladen.
Einde verhaal.

Verder werkt de booster prima.
Ik gebruikt hem in combinatie met 2x zippy 380mAh lipo

Vladimir's models heeft ook een booster.
Deze heeft een ingebouwde LiPo lader.
Domweg tussen de 5 en 15 Volt aansluiten de laden maar.
Ze zijn wel wat prijzig, dacht 30 euro, maar dan krijg je een lipo erbij.

Op de website staan ze niet.
In Delmenhorst had hij ze wel bij zich

Aha het is een andere leverancier

http://shread-rc.com/?p=6

Frans

Laatst bewerkt:
Hoi FF,

Je bedoeld 2 cellen parallel geschakeld?
Indien je dat bedoeld maak ik uit post #12 van Aaalie op dat het veiliger is om een pack te gebruiken dat uit meerdere cellen bestaat (dit blijft werken zolang er minstens 1 cel goed is).

BB

ja mij maakt het niet uit... of ze nu 7.4v is of 3.7v... omvormen moet je toch.... ik weet enkel niet wat die booster/omvormer aan kan...? maar ik vermoed dat het veiliger is dan 2celletjes in serie te zetten tot 7.4v , dan 2 in parralell tot 3.7v... (ik denk dat je dan best je lipos aanstuurt onder 6v?)

ik ben helaas op elektronica gebied een dommerik! dus wat beter of slechter is, durf ik niet te zeggen...
voor mij moet het gewoon 4.8 of liefst 6v naar de servos sturen!

Laatst bewerkt door een moderator:
2celletjes parralel te zetten tot 7.4v , dan 2 in serie tot 3.7v...

Ik vermoed dat je andersom bedoelt ;) .

Van 7,4 omvormen naar 5 Volt betekend dat dit vaak met een lineaire "omvormer" gebeurd (b.v. 7805 met condensatortje), en van 3,7 naar 5 Volt gebeurd altijd met een geschakelde voeding welke efficiënter is dan de lineaire. M.a.w. de geschakelde word minder warm, en gaat zuiniger om met de aanwezige energie.

Ik vermoed dat je andersom bedoelt ;) .

Van 7,4 omvormen naar 5 Volt betekend dat dit vaak met een lineaire "omvormer" gebeurd (b.v. 7805 met condensatortje), en van 3,7 naar 5 Volt gebeurd altijd met een geschakelde voeding welke efficiënter is dan de lineaire. M.a.w. de geschakelde word minder warm, en gaat zuiniger om met de aanwezige energie.

is aangepast! sorry :p had het met snel zijn verkeerd getypt :)

dus jij vind op 3.7v veiliger/zuiniger vliegen dan 7.4v?

Zuiniger zeker weten, veiliger is nog steeds de vraag. Tot nu toe gaat het prima hier, met name de booster is het zwakste punt in de schakeling. Maar de booster blijkt het bij velen al lange tijd goed te doen. Een lineaire spanningsregelaar is mega robuust, deze gaat simpelweg niet stuk.
Zoals eerder aangegeven, het is een extra stukje electronica wat defect kan raken, welke je niet hebt bij Nimh akku's. Daarin tegen is de 2P of 3P lipo veiliger dan 4 cellen Nimh.
En electronica tegenwoordig is behoorlijk robuust/degelijk, net als servo's, ontvangers, zenders etc. etc.

Back