DLG, F3B, DS-en

Dit bericht hoort hier waarschijnlijk niet thuis maar omdat het 4 DLG-ers waren die op stap gingen toch maar even hier.
Arjen van Vark, Its de Vries, Peter Aanen en ik hebben vandaag gevlogen in Bottrop Duitsland. Hier ligt een grote heuvel die gebruikt kan worden voor soaren en ook DS-en.
We hebben elkaar ontmoet op de F3B-wedstrijd in Zevenaar/Duiven, hebben daar een uurtje gekeken en zijn toen doorgereden naar Bottrop.
In plaats van met de auto naar boven te rijden vonden we het nodig om 20 minuten lang bult op te lopen. Dat was dus eens maar nooit meer, de volgende keer gaat de invalidekaart mee:mrgreen:
Its vloog met een 2 meter Cosinus zwever, Peter met een Turbo, Arjen met een F3B model. Zelf had ik een Zaggi-achtige Delta mee (wat een kl.....te ding). Ik kreeg er spijt van vorige week mijn Hotliner in de lucht te laten exploderen door een snelle rol te vliegen na een duik vanaf 200 meter met volle motorloop. Pech, ik had er hier leuk mee kunnen proberen te DS-en.

Peter een beetje en Arjen vooral zijn aan het DS-en geweest. Peter met zijn verzwaarde Turbo en Arjen met zijn F3B kist. Nadat een Duitser had voorgedaan hoe het zou kunnen ging het bij Arjen meteen een stuk beter. Een vlucht leverde zelfs 7 gevogen 'cirkels' op.
Gezellige dag. Its wist ternauwernood een 15 meter hoog kruis te ontwijken dat op een plek stond waar je met je model niet hoort te vliegen. Het nieuwe woord 'kruisvarken' werd geboren.:-D Je moet er niet aan denken dat Jezus aan het kruis had gehangen en je hem in zijn kruis varkt.

Leuke dag.

Loet

Laatst bewerkt door een moderator:
Oei, JALOERS! Ik had al een oogje op die plek, maar nu moet ik zeker een keer naar die spot. Ik moet ook nog een keer kunnen DS-en. Eens kijken of ik met mijn EPP vleugeltje dat kruis eens kan varken :twisted:.

Bedankt Loet voor het verslag en het plaatsen van het filmpje.

Voor mij is dit één van de modelvlieg-ervaringen die ik nooit zal vergeten. Dit is echt kicken!!! Dit varkentje krijgt beslist een staartje.

Arjen

Hey Peter, je eerste echte DS ervaring?

Ik was er niet bij maar als ik het filmpje zie denk dat de cirkels te klein gevlogen worden om echt snelheid op te bouwen.
Misschien dat ik zaterdag even ga kijken op die helling, ik heb alleen geen model op het moment..

Grts GJ

Ha Loet,

nog geslaagd voor een koopje ;-) op de f3b wedstrijd?

Nee, op de heuvel in Bottrop gezien dat een F3F toch ook wel zeer interessant is, zeker voor DS-en. Dus twijfel alom.

Ik begreep half van Wout dat jij waarschijnlijk zou winnen, is dat ook gelukt? En zo ja, dan gefeliciteerd.

Loet

Voor mij is dit één van de modelvlieg-ervaringen die ik nooit zal vergeten. Dit is echt kicken!!! Dit varkentje krijgt beslist een staartje.

Arjen

Hoi Arjen,

Als ik het filmpje bekijk lijkt het erop dat DS-en echt kan!! Welk F3B model vloog je en hoe zwaar?

Bas

Laatst bewerkt:
Hoi Arjen,

Als ik het filmpje bekijk lijkt het erop dat DS-en echt kan!! Welk F3B model vloog je en hoe zwaar?

Bas

Ha Bas,
Ik vloog de Victor van Lubos Pazderka. Heb het eerst maar eens zonder ballast geprobeerd in de hoop dat de klap minder hard aan zou komen als het mis ging. Leeg is ie 2300 g. Gelukkig geen klap. Volgens de hulpzame duitse vlieger Bernhard komt die klap vanzelf wel een keer.
Groet, Arjen

En de volgende keer ben jij er ook bij. Dan maar eens geen F1

Dat is echt een prima kist voor dat doel. 2,80 meter is die toch?

2,86 meter.
ellipse2v.gif

Alex, Gert-Jan,

Landingmogelijkheden ter plaatse van waar ge ds-ed kon worden was beperkt door kinderen met vliegers, en ik wil met de wurm toch wel een redelijk stukje landingsgebied hebben, zeker gezien de beperkte vliegervaring die ik met de wurm heb.

Met de T07 was landen op dit vlakke stuk ook al een echte uitdaging; zeg maar ruig. Een grotere kist had hier duidelijk minder last van de turbulentie.

Later zijn we naar een ander locatie op de helling gegaan, waar ik met de wurm voor de helling gevlogen heb om een beetje gevoel te krijgen. Landen voor op de helling bleek ook nogal een uitdaging met de wurm; hier geen vlak stuk om te landen. Loet kreeg zijn Zagi hier ook niet echt makkelijk aan de grond, totdat hij met een mooie snoekduik naar beneden een perfecte buikschuif landing maakte op het pad.

Al met al een zeer geslaagde dag, met veel nieuwe praktijkinfo over hoe te DS-en, met name door Arjen en de ervaren duitser, die de gang er met zijn F3F kist op een gegeven moment echt goed in hield! Schitterend om te zien en horen hoe zoiets loopt als de juiste rondes gevlogen worden.

Ben net als Loet van mening maar eens om te kijken naar een F3F kist. Spanwijdte van net onder de 3 meter lijkt ideaal voor deze condities; de wind was ongeveer kracht 4.

Alex, als Bas volgende keer met zijn grote kist komt, kun jij ook misschien mee met je F3J kist?

Peter

Peter, een 2.80 kist is in die omgeving wel leuk.
Maar hou er rekening mee dat een "normale" F3B zwever of F3F zwever binnen de kortste keren in de lucht ontploft.
In de duinen dachten wij ook, dat valt wel mee maar een echt stevige F3F kist (150 span) knalde na het derde rondje al uit elkaar.
En dan waaide het ook maar net een windje 5 of zo.
Je hebt echt een DS model nodig, dus alles super verstevigd.
Het zou zonde zijn als je iets koopt en er maar een uurtje plezier van hebt.

Ik ga zaterdag dus even kijken op die plek en er is ook een plek bij Herten, is ook redelijk in de buurt.
Misschien dat we daar dan een keer met z'n allen kunnen DS-en

GJ

Hallo alle,

ziet er goet uit.
als jullie daar nog een keer heen gaan zeg dan even bescheid, is van mij uit 10Min.

CU Henk

Begin met een F5B model.
Die zijn gemaakt om hard door een bocht heen te trekken.
Nou gaan die op den duur ook wel stuk maar dat duurt even.

En Loet is volgens mij handig genoeg om zelf iets te maken...
Maak een 1 delige vleugel, RG-14 profiel.
2 liggers er in met opstaand carbon.
Gewicht maakt niks uit, je kan beter gewicht in de vleugel hebben dan in de romp.
Soms zetten ze zelfs gewicht in de tips om de vleugel rustiger te maken.

Maar als je per se iets wilt kopen...

Een Opus.. nog steeds 1 van de betere koopbare modellen.
Een SRTL (erg duur), is wel de maat die je wilt.
En een Blade, Nyx, allemaal hebben ze wel een DS model.

Ga hier eens kijken:
dynamic soaring Videos, Fotos und Berichte

En kijk ook eens op het forum daar, staan ook vaak bouwtips en dergelijke.

GJ

Back