DLG, F3B, DS-en

@Loet,

Tuurlijk is ie sterk genoeg voor "normaal" gebruik maar ik weet hoe het gaat, je wil steeds harder.
We zijn ook begonnen met DS met 2 kistjes van Jet en Speedmodels, kopie van een Sig met draaivleugels.
Gerben kwam een jaar of 5 geleden met het verhaal dat ze achter de helling vlogen in de USA.
Nou vlogen wij regelmatig op het duin maar achter het duin was taboe, dan kreeg je je kist niet meer terug.
Filmpjes bekeken van King of the Hill en bij een strak westenwindje naar het duin en proberen.
De eerste keren moesten we steeds de kist onderaan het duin oprapen.
Maar op een gegeven moment konden we een rondje vliegen.
Zo, wat een vermogen in 1 keer.
Dus oefenen.. en op een gegeven moment konden we 3 rondjes, toen plofte de kist volledig uit elkaar.
Omdat ik nog een nurflugeltje had met pijlstelling dat ook geprobeerd, maar dat was waardeloos.
Dus maar vleugels gesneden, rompje en stabilo en gaan.
Ging steeds harder.
Tot we harder en lager gingen vliegen en regelmatig het duin in knalden.
De romp ging steeds stuk.
Dus.. ik heb een plankje ontworpen en na een half uurtje zoeken waar het zwaartepunt zat deed ie het.
En ook goed als DS kist!
Dus daar mee leren DS-en, elke keer veel plakband mee zodat we door konden vliegen.
Toen we goed rond konden komen een mal van een F5B kist genomen en een F5B kist gebouwd, dat gaat dus echt hard.
Geluid wat er vanaf komt is gebulder, je hoort geen gefluit maar gewoon een soort gerommel als onweer in de verte.
Heel gaaf.
En nu willen we weer harder.

Dus.. ik bedoel maar.. je wilt steeds harder, dat is de kick.

Hier staan wat filmpjes Fotosite Aeroclub Kennemerland Stompetoren

en ook op het forum bij Dynamic Soaring staat het een en ander.
Hier zie je ook nog een nurflugeltje wat na al die jaren nog steeds leeft en de uit mallen gebouwde F5B bak.
dynamic-soaring-nederland-3

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet ze alleen wel uit de zon houden als je niet vliegt, dus de hoezen er omheen.
Carbon kan niet tegen UV.

Waarom kan Carbon niet tegen zonlicht/UV? Wat gebeurt er dan precies met het materiaal?
Is het wel de Carbon die er niet tegen kan? Of is het de epoxy, die gebruikt is om te lamineren, die niet tegen UV kan?

Greetz,
Jurgen

Carbon is zwart, wordt loeiheet in de zon. Volgens mij is UV niet het probleem, maar de hitte. Daardoor kan je blaasjes krijgen in de epoxy.

Nog even over opbouw van een vleugel.
Sterkte van de vleugel haal je niet uit de schaal maar uit de ligger.
Torsiestijfheid haal je uit de schaal.

Ik heb een poging gewaagd om een vleugel uit 2 lagen 600 grams carbon te maken, dus 1200 grams.
Het zou wel kunnen en is redelijk goedkoop.
Ik heb ook geprobeerd om dan een minimale ligger er in te zetten maar daar is het fout gegaan.
Omdat de ligger maar 8mm hoog is krijg je geen sterkte in een simpele ligger.
Ze gebruiken dan ook vaak meerdere liggers van enkele lagen kops carbon, dat word dan zo sterk dat iemand van 80 kilo gewoon op de vleugel kan gaan staan als ie op de tips hangt.

Als ik weer een beetje van mijn epoxy allergie af ben ga ik een vleugel afvormen en die moet echt keihard en supersnel worden.
In de tussentijd moeten er maar Demon F5D kistjes gemaakt worden voor op het duin.

GJ

Inderdaad neemt normaal gezien de huid de torsie op en de ligger de buiging.
De dikte van de huid die jij noemt lijkt me niet noodzakelijk voor torsiestijfheid maar meer om voldoende dikte te krijgen tegen impact en tegen knikken.
Hierom lijkt het me niet noodzakelijk dat alle weefsels in de huid onder +-45 graden liggen en zou je in de huid ook unidirectioneel koolstof in spanwijdte richting kunnen opnemen om de (zwaarbelaste) ligger te ontlasten.
Verder lijkt het me bij deze huid diktes beter om unidirectioneel koolstof onder +- 45 graden te gebruiken dan dik bandweefsel. Dik Bandweefsel heeft het nadeel dat je bij de kruizingen epoxy bruggen hebt (verlies stijfheid en slechtere weefsel/epoxy verhouding).

Als je de bovenkant van de vleugel wit maakt ben je af van de invloed van UV en overhitting.

Bas

Laatst bewerkt:
De huid is opgebouwd uit alleen koolstof en is geen sandwich. Dit heeft als voordeel dat deuken als gevolg van stoten niet zichtbaar blijven. Dit wordt vaak gedaan bij pure hellingkisten. De vleugel kan op deze manier volledig nat in nat gemaakt worden.

Groet, Arjen

Arjen,

bedoel je hiermee dat de huid niet onder vacuum in de mal gedrukt wordt? Lijkt me ook niet optimaal.

Bas

Epoxy kan niet tegen UV, daarom spuiten ze vaak zicht carbon met een UV bestendige laklaag.
In de mallenbouw zet je er eerst blanke vorgelat op en dan epoxy met weefsel.

Maar de materialen carbon en aramide (kevlar) kunnen zelf niet tegen UV.
Sterkte kan met 75% verminderen.
Vraag me niet waarom, dat moet ik dan even navragen.
Ik weet wel, dat als je aramideweefsel een tijdje in zonlicht laat liggen het donkerder en stugger word.

Een bijkomend nadeel van het niet werken met vorgelat (zoals Daniel doet, die werkt alleen maar met epoxy) is dat je pinholes in je laminaat krijgt.
Als je een Pace goed bekijkt zie je die ook zitten.

@Bas B.
Op RC-Network legt Daniel uit hoe hij de vleugels lamineert.
Inderdaad is er geen sandwich materiaal, het is puur carbon (160 grams) en ook niet gevacumeerd.
Ik heb hem een tijd geleden gevraagd waarom hij niet vacumeerde en hij behaalde niet veel betere resultaten met vacumeren en nu kon hij echt nat in nat werken wat je bij normale mallenbouw niet kan.
Dus je vleugel word echt 1 geheel en met de normale bouw blijft de naad altijd het zwakste punt, daar zijn wel andere trucjes voor om dat sterker te krijgen maar zonder extra trucjes kan de naad van een "normale" vleugel openspringen, wat op zich ook een heel leuk effect geeft (weet ik uit ervaring).

Dan over de huiddikte.
Wat ik probeerde was ook als testje, om te kijken of je zonder sandwich een torsiestijve vleugel kon bouwen.
Ik heb ook niet gevacumeerd bij die vleugel, alles nat in nat, ook de ligger nat in de vleugel.
Dat gaat wel redelijk met 1200 gram/m2 aan carbon.
Je voorkomt echter niet dat je vleugel gaat knikken.
Als ie gaat knikken komt dat omdat de ligger los is gelaten van de huid of de ligger gebroken is.
Zodra dat gebeurd helpt 1200 gram carbon ook niet meer.
Een ander voordeel van deze dikke huid is dat je naad aan de voorkant van de vleugel een groot contact oppervlak heeft, dus de huid zal nooit openspringen.
En, normaal zou je op de plaats van de ligger de sandwich huid wegsnijden tot op het weefsel, dan leg je in het vrijgekomen deel een behoorlijke hoeveelheid carbon rovings.
Dat kon ik nu ook weglaten want de carbon ligger kwam nu direct op de carbon huid.

Het is een vrij simpele, recht toe recht aan manier van bouwen.

Als je puur cosmetisch carbon wil gebruiken dan kan je beter zwart ingekleurd glasweefsel gebruiken, of.. ook heel mooi, alustyle.
Transparante kleurlaag er over.. ohhh zo mooi!

GJ

Back