DLG Inspiratie & Innovatie Topic (was: een nieuwe romp .

Dan nu van mij ook eens een bouw draadje (even met de nieuwe digitale camera spelen...).

Nadat ik toch wel een tijdje met mijn BugHLG geoefend heb en onverwoestbaar leek heeft de romp het nu eindelijk begeven. Het lijkt wel of de romp alle klappen 'onthoudt' want tijdens de eerste dagen van mooi weer dit jaar toch weer even gesmeten met de Bug. Na een niet eens zo heel onzachte landing brak de romp opeens in meerdere stukken. Dat is niet meer te repareren.

Ik wil natuurlijk met een nieuw wapen op 11 juni aan de start verschijnen :? . Tijd voor een nieuwe romp.

Om wat bouwervaring op te doen (later wil ik de OFA MicroDLG bouwen) bouw ik een nieuwe romp voor de BugHLG om de bestaande vleugel op te monteren. Geïnspireerd door het bouwverslag van de MicroDLG van Theo aan de slag gegaan.

gebroken.jpg

Zo zag de Bug er uit na de onfortuinlijke landing

Als je dan toch een nieuwe romp maakt, moet het meteen een betere worden. Wat mij opviel bij de romp van de Bug was het volgende:
- De onderkant is vlak, da's niet zo landings-vriendelijk (althans, voor een beginner als ik). Beter is als de onderkant bol is. Dan landt ie beter in 't gras.
- De staartboom komt aan de onderkant in de romp uit. Da's kwetsbaar en de stuurstangen moeten in een bocht(je) maken om bij de servo-hevel te eindigen.
- De romp is nét niet hoog genoeg om de servo's rechtop te zetten en te breed als je ze neerlegt.
- het klepje om de servo's en batterij te bereiken wordt met een plakbandje of zoiets gefixeerd, dat vind ik niet zo handig. Dat moet mooier kunnen.

Aan de slag dus met een betere versie!

onderdelen.jpg

Dit zijn de onderdedelen die er in moeten. Naast de Jeti Rex 5 ontvanger en twee kleine servo's zie je een kleine accu (1/3 AAA, 15 gram) en een grotere (2/3 AAA). Afhankelijk van de balans wil ik één van beide inbouwen. Ik heb de V-staart van de Bug verstevigd met glasvezel om hem wat robuuster te maken (ik ben wat besturing betreft nog een beginner...). Om dat gewicht te compenseren kan ik waarschijnlijk de grote accu gebruiken.

Eerst een tekening (niet té gedetailleerd, de rest zit in mijn hoofd) waarin wel is vastgesteld dat de R/C apparatuur er in past.

tekening.jpg

Hier moet alles inpassen. Dan eerst de 2 zijwanden en de spanten uitsnijden

zijwand.jpg

Keurig!

vervolgens het geheel samen bouwen en verbinden met de staartboom

lijmen.jpg

En recht natuurlijk!

Vervolgens de bodemplaat (te groot) uitsnijden en vastlijmen

bodemplaat.jpg

Die maak ik later wel op maat

Dan een neus er op en het geheel mooi rond schuren

geschuurd.jpg

Dat lijkt al wat! Je kunt zien dat doordat de staartboom nu hoog zit, de bevestiging van de vleugel iets moeilijker is. Ik heb een soort zadel moeten maken waarmee met 2 nylon breekbouten de vleugel wordt bevestigd. De voorkant van de vleugel wordt gefixeerd door een gat in het voorste spant (rekening houdend met de opgemeten instelhoek).

Zo, nu even passen of de R/C onderdelen er nog steeds inpassen

passen.jpg

het lijkt wel of het er voor gemaakt is! Ook de 'grote' accu past er in. De servo's kunnen vóór het voorste spant gemonteerd worden. Goed voor het zwaartepunt. De servo's zijn zwaarder dan de ontvanger dus die horen voorin.

Nu alleen de motorkap nog, ik wil een mooie ronde kap maken die door de pen van de vleugel gefixeerd wordt. Vleugel los: motorkap open!

Nog te doen:
- écht inbouwen van de R/C apparatuur
- servo aansturing (doel is single-pull)
- motorkap bouwen

De eerste pogingen voor een mooi rondgebogen motorkap zijn mislukt, maar ik weet dat het kan. Nog even prutsen dus.

Wordt vervolgd!

Leon

Mooi Leon dat je zelf aan het bouwen bent gegaan. Het geeft zoveel meer voldoening als je met iets vliegt wat je zelf gebouwd hebt.
Ziet er goed uit.

Goh wat heeft iedereen het ineens druk nu 11 juni dichtbij komt :lol:

Nog even geduld GJ, eerst nog de servo aansturing en de motorkap bouwen.

Enne.. bij mij is het nu windkracht 7 en hoor net van de weervrouw dat dat zo blijft :evil:

(oh ja, motorkap mag niet van Sietse. Hij heeft gelijk. Er zit niet eens een motor in. 'Klepje' is beter :wink: )

tsja, als er geen motor in zet..... :D.

Kleppie, afdeksysteempje, anti-ongewildeverwijderingvande-interne-onderdelenvanmijnbugbeveiligingsmechanisme of wat je er ook van wilt maken ;)

Tis hier ook nog hard idd. Zag op het nieuws dat er zelfs een vrachtwagen om was gedondert door een windhoos. Morgen schijnt het even iets rustiger te worden, maar nog steeds een ruime 4/5. Bouwtijd!! :D

Eindelijk weer tijd om te bouwen.

Allereerst de stuurstangen ingebouwd (nee, geen pull-pull of single-pull. Geen tijd...)

stuurstangen%20ingebouwd.jpg

Dat gaat soepel, zonder veel bochten. Voordeel van de staartboom boven uit de romp.

Dan nu het beroemde klepje. Hij is niet zo mooi geworden als gewenst, maar toch. Hier is ie dan:
klepje.jpg

Achteraf is het eigenlijk tamelijk onhandig om je vleugel er af te moeten halen als je de ontvanger aan wil zetten.

Ach, dit model is alleen maar bedoeld om 11 juni aan de start te verschijnen, daarna ga ik een OFA bouwen als de tekening goedgekeurd is door de deskundigen.
Ik ga dan de koolstof romp gebruiken die Sietse op de DLG dag meeneemt. Eerst nog flink oefenen metr de besturing. Als je ziet hoe Sietse zijn MicroDLG heel rustig opvangt en meteen weer verder gooit. :worship:

Zover ben ik nog lang niet. :?

Inmiddels even proefgevlogen.

Zwaartepunt is nog niet helemaal jofel (hij is staartlastig, en ik vind hem al zo zwaar) en de bevestiging van de vleugel is toch moeilijker dan ik dacht...

Die ligt nu met een extra glasvezelmatje te drogen. :oops:

Ziet er leuk uit! niet zo moeilijk toch? balsa buigen? :D.

Extra glasmatje en sterke aansturing van de roeren zorgen er vooral voor dat je genoeg oefen tijd krijgt! anders ben je alleen maar aan het repareren. En zondag is er waarschijnlijk toch wel genoeg thermiek :D LOL

Gisterenavond nog even geoefend met de nieuwe romp. Er moest zelfs nog gewicht bij in de neus. Dat was wel jammer.

Ik had in de 'oude' Bug de antenne altijd in de lengte van de romp liggen en dat ging altijd prima, ook de zenderantenne schoof ik nooit helemaal uit, altijd goede werking van de ontvanger. Nu moest ik de zender antenne helemaal uitschuiven. Vreemd...
Na een paar proefworpen merkte ik nog eens uitvallen van de ontvangst. Nu de antenne er maar uit laten bungelen, dat moest goed zijn. Inderdaad ging dat beter.

De eerste SAL worpen gingen best goed, een paar 'hand-catches' er bij. De worpen gingen steeds hoger. Bij de laatste worp boog hij al af, tijdens het dalen kon ik bijsturen wat ik wilde, maar niets...
De arme Bug boorde zich recht in de grond. Daar ging mijn mooie nieuwe romp! En dat 3 dagen voor de grote dag...

crash.jpg

Een snelle reparatie dus, er zat niets anders op. Er moest voor in de romp toch gewicht bij dus een beetje extra lijm deerdt niet. Sterker nog, ik ga de gehele romp lamineren met glasvezel.

reparatie.jpg

In de 'reparatiestand'.

Wordt vervolgd.

Hoppaaaa, glasmatje eroverheen! Gewicht is in heb begin niet zo erg. als ie maar heel blijft, kan je tenminste oefenen. Snel laten drogen voor zondag!

Wel raar dat je ontvangst in 1 keer zo bagger is!?!?

Nieuwe rompje zit al aardig in elkaar hoor :)

ey, tis al post 1400! :roll:

Wel raar dat je ontvangst in 1 keer zo bagger is!?!?

Ja, daar maak ik me eigenlijk wel zorgen om. Ik wil niet straks mijn mooie, koolstof Sietse-rompje in de grond raggen. :|

Vanavond maar eens een reikwijdte testje doen.

Hey Leon,

Volgens mij gebruik jij een rex 5 of zoiets,

Ik heb ook problemen gehad met de ontvangst bij deze ontvangers.

Ik heb uitgevonden dat je de antenne kabel nooit!!!
langs het kristal moet leggen bij de Rex.

Misschien was dit het geval bij jou.

De ontvangst wordt dan gereduceerd tot enkele tientallen meters.

G.J

niet langs het kristal? mmh, das een nieuwe voor mij in ieder geval, nog nooit van gehoord. Tis het proberen waard leon!

Ik heb een piepschuim smijtvleugel ook weleens ge-DLG't met een 27mhz ontvangertje en prutzender. echt lache. moet je gooien en dan snel terug sturen, anders issie buiten bereik :D

Volgens mij gebruik jij een rex 5 of zoiets,

Ik heb ook problemen gehad met de ontvangst bij deze ontvangers.

Ik heb uitgevonden dat je de antenne kabel nooit!!!
langs het kristal moet leggen bij de Rex.

Nou da's inderdaad het geval! Ik heb een Jeti Rex 5 en de antenne liep langs het kristal. Ik ben hem nu weer aan het opbouwen na de crash. Ik zal er effe op letten.

Tot morgen!!

[als je haast hebt, droog epoxy veel te langzaam....]

Leuk ding die bug...leuk voor in de gezinsvakantie's naar de ardennen.
Maar waar kan ik de tekening vinden? alle links zijn dood.

Een MicroDLG vliegt beter (het lijkt wel reclame) dan een Bug.

Hij is bovendien makkelijker te bouwen. Kijk in het MicroDLG draadje.

Oh ja....

Ik weet nu waarom de ontvangst soms uitvalt :cry:

Als ik eens een keertje onzacht land (en dat komt zelf bij mij wel eens voor :wink: ) dan schuift mijn kristal langzaam uit de ontvanger. :oops:

Een plakbandje schijnt te helpen :oops: :oops:

Affijn, gisteren is de Bug tijdens het vliegen in de toch wel harde wind helemaal overleden. Ik ben er toch 5e van Nederland in de Microklasse mee geworden :wink:

Op naar de nieuwe MicroDLG met de romp van (Nederlandsch kampioen) Sietse!

ijndelijk heb ik julie gevonden :)
ik ben die jonge die gisteren kwam kijken op julie meeting :):):)
ik zal ff wat rond neuzen hiero :)
om wat ideen op te doen :)

ik zit al lang te denken om er eentje te bouwen een kleine bug...

M6 Welkom!

Als je zelf iets wilt bouwen, maak dan geen Bug maar een OFA (one for all).
Een OFA is een MicroDLG, ontworpen door de grote initiatiefnemer van F3K in Nederland, Theo. Zie ook het onderwerp 'Ontwerp en bouw MicroDLG'.

Een OFA is eenvoudiger te bouwen dan een Bug en kan ge-DLG't worden i.p.v. SAL en dat gaat hoger.

Een tekening van de OFA is in ontwikkeling en verschijnt binnenkort op www.f3k.nl

Groeten en veel plezier met je nieuwe verslaving

Back