Dan nu van mij ook eens een bouw draadje (even met de nieuwe digitale camera spelen...).
Nadat ik toch wel een tijdje met mijn BugHLG geoefend heb en onverwoestbaar leek heeft de romp het nu eindelijk begeven. Het lijkt wel of de romp alle klappen 'onthoudt' want tijdens de eerste dagen van mooi weer dit jaar toch weer even gesmeten met de Bug. Na een niet eens zo heel onzachte landing brak de romp opeens in meerdere stukken. Dat is niet meer te repareren.
Ik wil natuurlijk met een nieuw wapen op 11 juni aan de start verschijnen :? . Tijd voor een nieuwe romp.
Om wat bouwervaring op te doen (later wil ik de OFA MicroDLG bouwen) bouw ik een nieuwe romp voor de BugHLG om de bestaande vleugel op te monteren. Geïnspireerd door het bouwverslag van de MicroDLG van Theo aan de slag gegaan.
Zo zag de Bug er uit na de onfortuinlijke landing
Als je dan toch een nieuwe romp maakt, moet het meteen een betere worden. Wat mij opviel bij de romp van de Bug was het volgende:
- De onderkant is vlak, da's niet zo landings-vriendelijk (althans, voor een beginner als ik). Beter is als de onderkant bol is. Dan landt ie beter in 't gras.
- De staartboom komt aan de onderkant in de romp uit. Da's kwetsbaar en de stuurstangen moeten in een bocht(je) maken om bij de servo-hevel te eindigen.
- De romp is nét niet hoog genoeg om de servo's rechtop te zetten en te breed als je ze neerlegt.
- het klepje om de servo's en batterij te bereiken wordt met een plakbandje of zoiets gefixeerd, dat vind ik niet zo handig. Dat moet mooier kunnen.
Aan de slag dus met een betere versie!
Dit zijn de onderdedelen die er in moeten. Naast de Jeti Rex 5 ontvanger en twee kleine servo's zie je een kleine accu (1/3 AAA, 15 gram) en een grotere (2/3 AAA). Afhankelijk van de balans wil ik één van beide inbouwen. Ik heb de V-staart van de Bug verstevigd met glasvezel om hem wat robuuster te maken (ik ben wat besturing betreft nog een beginner...). Om dat gewicht te compenseren kan ik waarschijnlijk de grote accu gebruiken.
Eerst een tekening (niet té gedetailleerd, de rest zit in mijn hoofd) waarin wel is vastgesteld dat de R/C apparatuur er in past.
Hier moet alles inpassen. Dan eerst de 2 zijwanden en de spanten uitsnijden
Keurig!
vervolgens het geheel samen bouwen en verbinden met de staartboom
En recht natuurlijk!
Vervolgens de bodemplaat (te groot) uitsnijden en vastlijmen
Die maak ik later wel op maat
Dan een neus er op en het geheel mooi rond schuren
Dat lijkt al wat! Je kunt zien dat doordat de staartboom nu hoog zit, de bevestiging van de vleugel iets moeilijker is. Ik heb een soort zadel moeten maken waarmee met 2 nylon breekbouten de vleugel wordt bevestigd. De voorkant van de vleugel wordt gefixeerd door een gat in het voorste spant (rekening houdend met de opgemeten instelhoek).
Zo, nu even passen of de R/C onderdelen er nog steeds inpassen
het lijkt wel of het er voor gemaakt is! Ook de 'grote' accu past er in. De servo's kunnen vóór het voorste spant gemonteerd worden. Goed voor het zwaartepunt. De servo's zijn zwaarder dan de ontvanger dus die horen voorin.
Nu alleen de motorkap nog, ik wil een mooie ronde kap maken die door de pen van de vleugel gefixeerd wordt. Vleugel los: motorkap open!
Nog te doen:
- écht inbouwen van de R/C apparatuur
- servo aansturing (doel is single-pull)
- motorkap bouwen
De eerste pogingen voor een mooi rondgebogen motorkap zijn mislukt, maar ik weet dat het kan. Nog even prutsen dus.
Wordt vervolgd!
Leon
Nadat ik toch wel een tijdje met mijn BugHLG geoefend heb en onverwoestbaar leek heeft de romp het nu eindelijk begeven. Het lijkt wel of de romp alle klappen 'onthoudt' want tijdens de eerste dagen van mooi weer dit jaar toch weer even gesmeten met de Bug. Na een niet eens zo heel onzachte landing brak de romp opeens in meerdere stukken. Dat is niet meer te repareren.
Ik wil natuurlijk met een nieuw wapen op 11 juni aan de start verschijnen :? . Tijd voor een nieuwe romp.
Om wat bouwervaring op te doen (later wil ik de OFA MicroDLG bouwen) bouw ik een nieuwe romp voor de BugHLG om de bestaande vleugel op te monteren. Geïnspireerd door het bouwverslag van de MicroDLG van Theo aan de slag gegaan.

Zo zag de Bug er uit na de onfortuinlijke landing
Als je dan toch een nieuwe romp maakt, moet het meteen een betere worden. Wat mij opviel bij de romp van de Bug was het volgende:
- De onderkant is vlak, da's niet zo landings-vriendelijk (althans, voor een beginner als ik). Beter is als de onderkant bol is. Dan landt ie beter in 't gras.
- De staartboom komt aan de onderkant in de romp uit. Da's kwetsbaar en de stuurstangen moeten in een bocht(je) maken om bij de servo-hevel te eindigen.
- De romp is nét niet hoog genoeg om de servo's rechtop te zetten en te breed als je ze neerlegt.
- het klepje om de servo's en batterij te bereiken wordt met een plakbandje of zoiets gefixeerd, dat vind ik niet zo handig. Dat moet mooier kunnen.
Aan de slag dus met een betere versie!

Dit zijn de onderdedelen die er in moeten. Naast de Jeti Rex 5 ontvanger en twee kleine servo's zie je een kleine accu (1/3 AAA, 15 gram) en een grotere (2/3 AAA). Afhankelijk van de balans wil ik één van beide inbouwen. Ik heb de V-staart van de Bug verstevigd met glasvezel om hem wat robuuster te maken (ik ben wat besturing betreft nog een beginner...). Om dat gewicht te compenseren kan ik waarschijnlijk de grote accu gebruiken.
Eerst een tekening (niet té gedetailleerd, de rest zit in mijn hoofd) waarin wel is vastgesteld dat de R/C apparatuur er in past.

Hier moet alles inpassen. Dan eerst de 2 zijwanden en de spanten uitsnijden

Keurig!
vervolgens het geheel samen bouwen en verbinden met de staartboom

En recht natuurlijk!
Vervolgens de bodemplaat (te groot) uitsnijden en vastlijmen

Die maak ik later wel op maat
Dan een neus er op en het geheel mooi rond schuren

Dat lijkt al wat! Je kunt zien dat doordat de staartboom nu hoog zit, de bevestiging van de vleugel iets moeilijker is. Ik heb een soort zadel moeten maken waarmee met 2 nylon breekbouten de vleugel wordt bevestigd. De voorkant van de vleugel wordt gefixeerd door een gat in het voorste spant (rekening houdend met de opgemeten instelhoek).
Zo, nu even passen of de R/C onderdelen er nog steeds inpassen

het lijkt wel of het er voor gemaakt is! Ook de 'grote' accu past er in. De servo's kunnen vóór het voorste spant gemonteerd worden. Goed voor het zwaartepunt. De servo's zijn zwaarder dan de ontvanger dus die horen voorin.
Nu alleen de motorkap nog, ik wil een mooie ronde kap maken die door de pen van de vleugel gefixeerd wordt. Vleugel los: motorkap open!
Nog te doen:
- écht inbouwen van de R/C apparatuur
- servo aansturing (doel is single-pull)
- motorkap bouwen
De eerste pogingen voor een mooi rondgebogen motorkap zijn mislukt, maar ik weet dat het kan. Nog even prutsen dus.
Wordt vervolgd!
Leon