DLG lanceren, wat doe ik nog mis

Hallo mede dlg slingeraars.

Even voorstellen, mijn naam is Raoul, ruim 7 jaar actief in de modelvliegsport waarvan het merendeel als ouderwetse methanol dino.

Vlieg eigenlijk alles wat voor mijn kiezen komt (3D, speed, slowfly) maar sinds korte tijd ben ook ik besmet met het dlg virus. Is volgens mij nog erger als het griep- en ebolavirus bij elkaar want ik neem bijna niks anders mee naar het veld.

Begonnen met een Werner Stark KIS Midi dlg, daarna een Slingshot V5, Mimi en Spinnin Birdy erbij gehaald. Alles nog heel, geen tipstrikes dus een happy camper.

Droom was natuurlijk een professionelere dlg en toen ik kort geleden een Spread Carbon Blaster 3 hier langs zag komen kon ik geen nee zeggen ;). Wat een wereld van verschil zeg!

Ondertussen met de Blaster ook al een 100x gegooid en vandaag maar eens besloten mijn techniek te laten filmen. Na het zien van het bewijsmateriaal krijg ik toch het idee dat ik iets nog niet goed doe dus daarom maar deze post (na een te lange intro :p).

Omstandigheden vandaag: koud, een goed 18km/h wind.

Ik gooi volgens het volgende principe:
discus-diagram.gif

Is even wennen maar werkt goed. Video:

Alleen zie je duidelijk op de video (in slomo afspelen) dat de kist in het begin zwabbert, dat is niet goed dus. Ik ben geen grote kerel (1,75meter) dus heb al moeite hem van de grond af te houden bij de start.

En volgens mij denk ik daar fout. Als ik de filmpjes van de pro's aankijk hebben die de tip van de vleugel bij de start altijd op de grond liggen en slepen die nog kort mee alvorens in de coilup te gaan.

Dus: Dien ik ook gewoon de vleugel op de grond te laten liggen bij de start ipv deze boven de grond te houden zoals ik nu doe?

Mochten jullie nog meer commentaar hebben hoor ik het graag :).

Groet Raoul

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Raoul,
vreemd, ik kan je video alleen zien als ik je een reactie stuur!:confused: Ik zou hem inderdaad op de grond laten steunen en proberen hem in de laatste fase niet omhoog te gooien maar meer horizontaal. Je trekt je schouder te hoog! Maar ik ben ook maar een beginner, vraag liever de experten nog maar.
Overigens kom ik uit Eijsden, woon er echter niet meer! Waar vlieg je? Misschien kunnen we eens afspreken.
Groet

Domi

Welkom bij de besmette vliegers;)
Zelf nog niet zo heel lang bezig met dlg, maar wel heel fanatiek. Het volgende heb ik niet veel piloten zien doen op de wedstrijden waar ik ben geweest; in het begin je arm zo hoog te houden. Het lijkt haast op het filmpje dat dat averechts werkt, op het moment dat je je momentum krijgt lijk je je kist iets omlaag te trekken. Maar maak je geen zorgen, er zijn goede vluchten gemaakt met nog veel beroerdere worpen;) Bovendien ben ik nog vrij groen wat dlg-en betreft, dus meschien zit ik er wel helemaal naast. Mijn tip ligt op de groend als ik begin, tot op heden geen klachten over...Succes!

Hoi Domi,

Hmmm, wazig, voor de zekerheid maar de gewone link nog eens: DLG practise: Blaster 3 - YouTube

En dank voor het commentaar, ga eens goed kijken. Super dat zo een post al effect heeft :). Gaat allemaal zo snel bij t gooien dat je werkelijk geen idee hebt, dan is zo een video toch handig.

Ik woon in Maastricht, vlieg bij MVC Swentibold in Born (Schipperskerk). En met de DLG's mag ik ook graag wildvliegen op de Pietersberg ;). Mocht je eens samen willen slingeren is dat prima, je bent van harte welkom :).

Groet Raoul

*EDIT*

Net ook nog jouw berichtje gelezen specialeverver.

Ik denk dat daar het probleem zit, de meer filmpjes ik kijk, des te meer kom ik erachter dat niemand voor de start zijn kist in de lucht laat bungelen. Denk inderdaad dat het slechter is als beter. Ben het gaan doen om de tip niet te beschadigen, die gewoonte maar eens snel afleren ;)

Hallo Raoul,
vreemd, ik kan je video alleen zien als ik je een reactie stuur!:confused: Ik zou hem inderdaad op de grond laten steunen en proberen hem in de laatste fase niet omhoog te gooien maar meer horizontaal. Je trekt je schouder te hoog! Maar ik ben ook maar een beginner, vraag liever de experten nog maar.
Overigens kom ik uit Eijsden, woon er echter niet meer! Waar vlieg je? Misschien kunnen we eens afspreken.
Groet

Domi

klopt...
gewoon op de grond achter je steunen.... wanneer je start met de aanloop komt ie vanzelf vlak , en dus van de grond los...
en ook bij het lossen kan je idd werken aan het iets vlakker loslaten...

een startfase instellen waardoor de ailerons wat omhoog gaan "a la speedstand". (eventueel UP meemixen, maar kan schelen per toestel)

voor de rest zit het goed...

maar jij verliest in de 360° dat je draait al een goede 90° door het toestel omhoog te houden en dus houd je maar 270° over om snelheid op te bouwen.

het naar omhoog willen gooien kost ook energie, dus verlies je weer wat...

en wat cruciaal is, dat is zo snel als mogelijk rond proberen te draaien!

succes met het verbeteren!

Ben het gaan doen om de tip niet te beschadigen, die gewoonte maar eens snel afleren ;)

let maar eens op... diegene met een carbon Dbox als voorlijst, die houden het zonder problemen op de grond... mijn helios, en "ex"flow sleepte ik soms 50meter achter me over het veld, zonder schade...

niet te snel bezorgd zijn op schade, die doe je enkel met een tipstrike...
maar als je vlakker gaat loslaten kom je ook minder snel laag waar de tipstrike op de loer ligt.

Wederom merci. Ga de volgende keer de tip op de grond leggen en trachtten vlakker te gooien. Arm dus recht houden op 1 hoogte.

Startfase staat ingesteld. Ailerons 1 mm up. Had eerst ook elevator 1 mm erbij maar dan gaat ie teveel omhoog.

Back to oefenen dus. Komt helemaal goed :-)

@Fireforx309:mijn helios, en "ex"flow sleepte ik soms 50meter achter me over het veld, zonder schade...

Zo een lange aanloop heb ik nog nooit gezien, wordt lastig op wedstrijden!:rolling:

Ik vind de worp op het filmpje er helemaal niet verkeerd uitzien. Je voeten gaan goed, je arm blijft aardig achter, je arm blijft mooi gestrekt. Alleen gooi je inderdaad teveel 'omhoog'. Mijn hand beschrijft tijdens de worp een cirkel die ongeveer 10-20 graden omhoog gekanteld is. De hand blijft in dat vlak, die gaat dus niet tijdens de laatste 90 graden omhoog bewegen. Jouw werpcirkel is ook iets omhoog gekanteld, maar in het laatste stukje gaat je hand uit die cirkel omhoog. Als je dat eruit haalt gaat het lekker denk ik.

Hallo Raoul,

Ziet er zeker niet slecht uit.
Probeer bij de start van de draai je arm horizontaal te houden en zo ver als mogelijk naar achter gedraaid.
Tijdens de draai ook je arm horizontaal proberen te houden, je gooit nu een iets omhoog
Maar het beste wat je kan doen is de zender los in de hand te houden en niet de draagband te gebruiken.
Je ziet duidelijk dat in het laatste deel van je draai deze verstoord wordt doordat je uit balans bent omdat je arm niet vrij is.

Dus, probeer vlakker te werpen en weg die halsband ;)

Frans

Dus, probeer vlakker te werpen en weg die halsband ;)

Frans

hoeft niet per se ;)

ik gooi met zenderlint, en dat gaat prima hoor...

je kan met je lichaam prima compenseren hoor :)

ik speel liever op zeker, en weet dat men zender ten alle tijde bij me blijft :)

Natuurlijk ieder zijn ding.
Maar net wat je aangeeft en je ziet het ook bij Raoul, het lijkt toch te hinderen.
De balans is met de zender in de hand net wat makkelijker.

Zo, net terug van de nieuwe Bond film en weer wat nuttige adviezen. Dank heren.

De zenderketting heb ik eigenlijk puur om zodat ik bij het landen (vangen) ten alle tijde goed kan blijven sturen met mijn rechterhand (vlieg mode 6 bij dlg). Kwestie van gewenning door de jaren heen.

Denk wel dat zonder zeker wat kan uitmaken, je linkerarm kan dan immers als countergewicht dienen, zie nu ook dat ik mijn lichaam teveel naar rechts buig. Dus volgende keer eens zonder proberen.

En dus vlakker werpen, lees ik bij iedereen. Ga ik eens goed mijn best op doen.

Is lastig omdat zo een draai immers zo snel gaat dat je niet mag denken (want dan gaat het fout) en het is moeilijk om je beweging te tracken. Zou blijven kijken naar je kist helpen?

Ga alle tips in ieder geval eerst eens uitproberen met mijn Slingshot V5, als die de prak in gaat is dat niet erg. De Blaster was een rib uit mijn lijf dus die mag nog wel even meegaan ;). Stomme tak van sport, dlg is zoooooooooo verslavend :p.

Oja, en ik ga de presets veranderen. Zoals gezegt heb ik bij de start de ailerons 1mm up staan (dmv een slider, vlieg cockpit sx, oeroude zender ondertussen maar ik hou van dat ding, gewoon 35mhz, voor de blaster uitgerust met een 2.4ghz opplak module). Die preset werkt lekker. Heb echter ook nog dmv een veerknop (die linksboven) het hoogteroer 1/1,5mm up staan. Merk dat je dan veel steiler gooit en hoger komt. Echter heb ik daar ook een filmpje van (eerste filmpje in de eerste post is dus zonder het hoogteroer preset). Toen ik die terug zag schrok ik me dood, zat niet ver van een tipstrike af, oordeel zelf:

Die preset gaat er dus heel snel af, moet ik niet hebben.

Maar nogmaals dank, ik ga alle tips toepassen en hoop volgend jaar eens met een groep mede doorgedraaide slingeraars mee te kunnen gooien. Competitie hoeft van mij nog niet zo, maar lijkt me zeker leuk en leerzaam :).

Zo genoeg gebrabbeld, bedtijd.

Groet Raoul

Raoel, toen ik begon heb ik me aardig stuk gebeten op allerlei theorie; 2 stappen 385 graden....enzovoort. Nadat ik een keer een dagje had gevlogen met een aantal mede piloten die aardig gevordert zijn, werd het me allemaal duidelijk; zodra je het vertrouwen hebt en het gooien gaat soepel, zo hard draaien en gooien als je kan, niet lullig doen zo van ''ik weet niet of mn vleugel het houd'', maar echt hard gooien!Je begrijpt dat iets om je nek je hierbij hindert, niet dat het niet kan, maar je gooit gewoonweg hoger, wat altijd beter is ook als je geen wedstrijden vliegt.Op een gegeven moment kwam ik erachter dat het moment van loslaten net zo belangrijk is.Zwiept ie door naar links(rechts handig..) 10 tegen 1 dat je hem te lang vasthoudt. Na dit alles een beetje geoefend te hebben, gewoon veel doen dus, zeg 750 worpen, komt er een zekere constante in mijn werphoogtes. Overigens mag het nog wel wat hoger bij mij, maar het lukt nu aardig. Nogmaals alles om je nek,op je hoofd en neus,hindert een perfecte worp of vliegt van je hoofd, zo niet gooi je niet hard genoeg;)veel plezier!

Je gooit hem teveel omhoog, werp hem naar de horizon, de snelheid zorgt ervoor dat je kist stijgt. En kom eens naar een wedstrijd, harstikke gezellignen je leert heeeeeeeeel veel.

Veel plezier!

Hahaha, ik denk dat je daar wel de spijker op de kop raakt: Niet denken, doen!

Merk dat zelf ook hoor, hoe meer je voor een worp jezelf aan het voorbereiden bent, hoe beroerder de worp zelf is. Mijn hoogste worp tot nu toe is die waar ik zonder te denken als een halve zool dat ding met alles wat ik had (inclusief oerbrul, helpt bij tennissters ook :p) een ram omhoog gegeven heb. Stond echt te kijken van de hoogte. Maar het merendeel van de tijd blijven de radertjes in je hoofd toch draaien, proberen deze maar eens uit te zetten.

En dat te vroeg/laat loslaten is mij bekend. Gaat ondertussen aardig recht vooruit, maar heb nog wel vaker dat ik te vroeg loslaat met de grote dlg's (bocht naar rechts) en te laat met de kleine (draaien 90 naar links). Wordt gelukkig steeds minder, in ieder geval veeeeel beter als een paar maanden terug.

Heb al van 2 man hier hulp aangeboden gekregen om eens samen te vliegen, ga deze zeker aannemen, kunt er alleen maar wijzer van worden. Bij ons op de club (Swentibold in Born) vliegt niemand anders DLG namelijk. Wel is men goed in rondjesdraaiers belachelijk maken :p. Ben notabene instructeur, maar met dat gestuntel en gedoe heeft men altijd een goede reden me terug te pakken als noob zijnde, hahahaha.

PS: Ik vind dit wel een mooie Blaster worp: [media=youtube]Bw9qyOQgrGA[/media]. Moet gaan lukken zo.

Hahaha, ik denk dat je daar wel de spijker op de kop raakt: Niet denken, doen!

Merk dat zelf ook hoor, hoe meer je voor een worp jezelf aan het voorbereiden bent, hoe beroerder de worp zelf is. Mijn hoogste worp tot nu toe is die waar ik zonder te denken als een halve zool dat ding met alles wat ik had (inclusief oerbrul, helpt bij tennissters ook :p) een ram omhoog gegeven heb. Stond echt te kijken van de hoogte. Maar het merendeel van de tijd blijven de radertjes in je hoofd toch draaien, proberen deze maar eens uit te zetten.

En dat te vroeg/laat loslaten is mij bekend. Gaat ondertussen aardig recht vooruit, maar heb nog wel vaker dat ik te vroeg loslaat met de grote dlg's (bocht naar rechts) en te laat met de kleine (draaien 90 naar links). Wordt gelukkig steeds minder, in ieder geval veeeeel beter als een paar maanden terug.

Heb al van 2 man hier hulp aangeboden gekregen om eens samen te vliegen, ga deze zeker aannemen, kunt er alleen maar wijzer van worden. Bij ons op de club (Swentibold in Born) vliegt niemand anders DLG namelijk. Wel is men goed in rondjesdraaiers belachelijk maken :p. Ben notabene instructeur, maar met dat gestuntel en gedoe heeft men altijd een goede reden me terug te pakken als noob zijnde, hahahaha.

PS: Ik vind dit wel een mooie Blaster worp: Bw9qyOQgrGA[/media] 3 dlg. Moet gaan lukken zo.
Nog even oefenen en je lacht alle zwevers vierkant uit, zelfs de electrokisten, geloof me. Ik heb ze wel's gelijk zien in pakken;)

als mensen commentaar geven op mijn DLG vliegen, dan bied ik hun vaak de werppen aan... en zeg "probeer het eens? dan kan ik een keer lachen"... maar dan zie je ze al snel met de staat tussen de benen afdruipen :p

wat de tipstrike betreft, is gewoon een gevolg van wat je doet in je laatste 90°... het "omhoog" willen gooien... dan ga je automatisch lager met de tip...
als je vlakker gaat gooien, dan komt het vanzelf goed.

ikzelf zit +- 15cm van de grond af... en dat is meeeer dan zat.

zoals eerder gezegd... blijven vliegen, blijven gooien.... dan komt het wel.

een dagje meevliegen met de gevorderden, en ze gaan je "gooitechniek" vanzelf wel corrigeren... gewoon luisteren en proberen te verbeteren.
je zal merken dat de hoogtemeters erbij vliegen.

wat je preset betreft.... de kortste weg naar boven is recht naar boven... dus hoe stijler je DLG klimt, hoe beter in theorie...
al moet je aanvoelen wat je stijl is...
ik klim liever onder 60-70° omhoog.
maar ik leg dus extra meters af.

het is wel moeilijker om je toestel plat te leggen boven als je recht omhoog gaat...
je bent soms te laat waardoor je volledig stalt.

een kwestie van voorkeur dus.

DLG is een verslavend iets... maar dat is roken ook.... (kies maar welke jij het gezondst en het leukst vind?)

grtz

DLG is een verslavend iets... maar dat is roken ook.... (kies maar welke jij het gezondst en het leukst vind?)

Ik doe beide, mag dat ook ;)? Ben graag een rokende wervelwind :p.

En met preset kom je inderdaad wel hoger, merk dat zelf ook.

Maar goed, vlakker gooien, tip op de grond houden bij de start zijn mijn nieuwe startpunten. Gelukkig krijgen we nu lekker weer om veel te oefenen (ahum). Maar ach, ik blijf toch de hele winter buiten vliegen (samen met een heeeeeeeeeeeel klein clubje andere diehards op de club), indoor is niet aan mij besteed :).

Back