Lees net dat de Aspirin optioneel leverbaar is met deelbare vleugel als je nog wat EXTRA overuren wilt investeren (meerprijs €55) Wordt wel doorwerken tussen kerst en oud en nieuw
Er lopen hier volgens mij een paar dingen door elkaar. Ten eerste: hoe zinvol is die gedeelde vleugel uit de oorspronkelijke vraag? Voor DLG is een gedeelde vleugel ongunstig wat betreft de krachtenverdeling. Qua transport lijkt 1,5m vleugel veel maar het weegt niets en is daarom niet heel lastig te vervoeren. Ik fiets ermee rond en de trein en treintaxi gaat ook allemaal. Ik zou daar de keuze voor een DLG niet van laten afhangen. Sterker nog, ik zou het helemaal laten varen in de overweging welk model te kiezen.
Dan is de volgende vraag wat dan te kiezen uit het (flinke) aanbod van DLG's? In theorie is een gelamineerde vleugel vanwege betere profielnauwkeurigheid, stijfheid en gladdere afwerking idd. beter dan een ribbenvleugel dus da's iets om mee te nemen in vergelijking. Ik vind daarom de Highlight / Megalight wel interessant in die prijsklasse (€169) en te prefereren boven de ribbenmodellen voor dezelfde prijs, vooral ook omdat ie zo licht te bouwen is. Een andere overweging kan vleugelprofiel zijn, er zijn veel ontwikkelingen geweest de laatste jaren en de nieuwe profielen doen het toch wel weer wat beter.
Er zijn dus ook nog luxere opties. Het is natuurlijk interessant om de wedstrijden te volgen maar in hoeverre wordt modelkeuze in die wereld niet bepaald door hypes en imitatie van elkaar? Het lijkt nu net dat je gek bent als je geen Turbo of Aspirin kiest. Als ik wedstrijdvlieger was en ik werd een paar keer geklopt door een Turbo dan zou ik er waarschijnlijk ook een willen hebben. Maar misschien zou een Fireworks III, Kisal evo, Absolut (en noem ze maar op, voor mijn part zelfs Blaster

) beter bij me passen? Of een goede zelfgebouwde SuperGeeII, of een Tabu of XP4 uit de USA? Of een nog niet ontdekt model van een kleine maker?
Mijn punt is kies vooral iets wat bij JOU past. Als je ribben-DLG's gewoon mooier vind, prima! Ik zou dan wel letten op laag gewicht en een beetje modern profiel kiezen; de FireBlade 2 met 260-290g / AG45-46-47 lijkt dan op papier interessant.