DLG met 2del. vlgl? Zoals de Sputnik en nog wat overwegingen

Goed, met wat overuurtjes in de portemonnai kan ik eens gaan kijken naar een voor mij geschikte draaismijtzwever. Maar eerst maar eens wat " orienteerende" gesprekjes voeren op dit forum.

Na wat speur en leeswerk gaat mijn voorkeur uit naar:

http://www.aufwind-magazin.de/redaktion/sputnik403/

Ik vindt het een erg mooi ding om te zien. De vleugel is tweedelig.
In FMT waren ze er ook zeer over te spreken. Zowel over de afwerking als over de vliegeigenschappen.(Volgens mij in segelflugspecial 2005)

Wat vinden de experts er van?

Al in een blad tegengekomen waarin een model kompleet wordt afgekraakt???? Dit wil niet zeggen dat dit model slecht is.

Is zo 2 overuutjes extra maken en aan een Turbo denken ( ook al is deze niet 2 delig).

Berry,

Ik denk de Turbo op dit moment HET model is voor DLG -en.
(even niet kijken naar kosten, beschikbaarheid etc).

Ook als de omstandigheden wat moeilijker zijn kom je aardig uit de voeten.

(ik heb er zelf ook een en ben zeer tevreden over. Hiervoor had ik een Wurfmause, maar de Turbo is wel een veel beter)

A, een " werpmuis" heb ik op de Waku zien vliegen. 8O

In vergelijk met mijn bejaarde 1.5mtr zwever was het een bijzondere ervaring.

Ik heb net even het draadje nog eens doorgelezen over de Turbo, maar ik vraag me af hoe dat nu met de breekbare hoogteroeren zit.

Waar kan je trouwens de Turbo kopen? Hoe kwetsbaar is de vleugel?

Kan ik o.a. HS55 servo's inzetten?

Dymond D47 :) Dat zijn kleine platte snelle sterke naukeurige servo's van 20 euro per stuk. 4.7 gram en dun licht snoer. Erg mooi spul :) Ik weet alleen niet hoe ze het doen op 3V.....

Ha Berrie,

ik zei toch dat je toch wat extra overuren moest maken ;-)

Er is een draadje te vinden over hoe de Turbo inelkaar zit en welke componenten erin zitten. ( ik gebruik gewoon 400 Mah accu's, Schulze ontvanger 4 dymonds).
Ik denk dat Zach dat hoogteroer prbleem wel heeft opgelost. (anders zal zijn verkoop snel dalen).

Je hebt gewoon heel veel plezier als je een goed model hebt..

jeroens zei:
ik zei toch dat je toch wat extra overuren moest maken
Wat dat aan gaat zijn je tips wel betrouwbaar !! 8O :wink:

jeroens zei:
Je hebt gewoon heel veel plezier als je een goed model hebt..

Helemaal mee eens!! Ik heb ook nog even de tijd. Eerst wil, moet, zal ik deze afmaken:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27997&start=0

Het wordt dan trouwens wel mijn eerste gekochte nieuwe kist!

Even een vraag om het eens van de andere kant te belichten. Als je nu de Highlight vergelijkt met de Turbo (zonder naar geld te kijken) wat maakt de Turbo dan zo bijzonder?

Er zijn momenteel 2 "top"modellen. Dat is de Turbo en de Aspirin. Beide modellen kosten ook een paar centen maar dan heb je ook wat. Zoals je in het draadje van Hans kunt lezen moet je zelf nog heel wat doen aan de bouw en is het model heus niet vliegklaar in een paar uur.

Zelf, en daar ben ik niet de enige in, zou absoluut niet kiezen voor een ribbenmodel in die prijsklasse. Tot 100 euro o.k. maar daarboven niet meer. Zelf ben ik niet zo'n theorie figuur en kan die keuze moeilijk onderbouwen maar kijk eens rond op internet naar filmpjes van wedstrijden. Zie jij een ribbenmodel?? :nooo:
kijk hier eens http://www.abdrehfaktor.de/abdrehfaktor010.htm Zegt genoeg denk ik

Bij ribbenbouw is het profiel onnauwkeuriger. Je bouwt immers van binnen naar buiten.

Bij mallenbouw werk je van buiten naar binnen en dus nauwkeuriger
De mallen zijn vaak meteen negatief gefreesd zodat je geen nauwkeurigheid verliest.

gevolg van mallenbouw dat het daadoor duurder is...

Lees net dat de Aspirin optioneel leverbaar is met deelbare vleugel als je nog wat EXTRA overuren wilt investeren (meerprijs €55) Wordt wel doorwerken tussen kerst en oud en nieuw :D

Er lopen hier volgens mij een paar dingen door elkaar. Ten eerste: hoe zinvol is die gedeelde vleugel uit de oorspronkelijke vraag? Voor DLG is een gedeelde vleugel ongunstig wat betreft de krachtenverdeling. Qua transport lijkt 1,5m vleugel veel maar het weegt niets en is daarom niet heel lastig te vervoeren. Ik fiets ermee rond en de trein en treintaxi gaat ook allemaal. Ik zou daar de keuze voor een DLG niet van laten afhangen. Sterker nog, ik zou het helemaal laten varen in de overweging welk model te kiezen.

Dan is de volgende vraag wat dan te kiezen uit het (flinke) aanbod van DLG's? In theorie is een gelamineerde vleugel vanwege betere profielnauwkeurigheid, stijfheid en gladdere afwerking idd. beter dan een ribbenvleugel dus da's iets om mee te nemen in vergelijking. Ik vind daarom de Highlight / Megalight wel interessant in die prijsklasse (€169) en te prefereren boven de ribbenmodellen voor dezelfde prijs, vooral ook omdat ie zo licht te bouwen is. Een andere overweging kan vleugelprofiel zijn, er zijn veel ontwikkelingen geweest de laatste jaren en de nieuwe profielen doen het toch wel weer wat beter.

Er zijn dus ook nog luxere opties. Het is natuurlijk interessant om de wedstrijden te volgen maar in hoeverre wordt modelkeuze in die wereld niet bepaald door hypes en imitatie van elkaar? Het lijkt nu net dat je gek bent als je geen Turbo of Aspirin kiest. Als ik wedstrijdvlieger was en ik werd een paar keer geklopt door een Turbo dan zou ik er waarschijnlijk ook een willen hebben. Maar misschien zou een Fireworks III, Kisal evo, Absolut (en noem ze maar op, voor mijn part zelfs Blaster ;)) beter bij me passen? Of een goede zelfgebouwde SuperGeeII, of een Tabu of XP4 uit de USA? Of een nog niet ontdekt model van een kleine maker?

Mijn punt is kies vooral iets wat bij JOU past. Als je ribben-DLG's gewoon mooier vind, prima! Ik zou dan wel letten op laag gewicht en een beetje modern profiel kiezen; de FireBlade 2 met 260-290g / AG45-46-47 lijkt dan op papier interessant.

Theo zei:
Er zijn momenteel 2 "top"modellen. Dat is de Turbo en de Aspirin. Beide modellen kosten ook een paar centen maar dan heb je ook wat. Zoals je in het draadje van Hans kunt lezen moet je zelf nog heel wat doen aan de bouw en is het model heus niet vliegklaar in een paar uur.

Zelf, en daar ben ik niet de enige in, zou absoluut niet kiezen voor een ribbenmodel in die prijsklasse. Tot 100 euro o.k. maar daarboven niet meer. Zelf ben ik niet zo'n theorie figuur en kan die keuze moeilijk onderbouwen maar kijk eens rond op internet naar filmpjes van wedstrijden. Zie jij een ribbenmodel?? :nooo:
kijk hier eens http://www.abdrehfaktor.de/abdrehfaktor010.htm Zegt genoeg denk ik

Wat zou je zeggen van de fireworks en de kisal evo. Zie nu dat vinkie deze ook al noemt. Dit zijn toch echt ook klasse bakken. over de kisal evo staat ook een stukje in de aufwind.

@Vinkie, bedankt voor het meedenken. :yes:

Om de dingen die door elkaar lopen weer recht te zetten.

Met de keuze voor een tweedelige vleugel had ik transportgemak op het oog. Ik ben nu " over" naar een vleugel uit een stuk.

Ribben of schaal. Ik vindt die ribbetjes mooi, maar noodzaak is het niet. Vliegeigenschappen gaan voor "alles".

Wat past bij mij?!?!? Verdorie, nu wordt het moeilijk.

Ik wil een DLG, die heerlijk thermiekt. Lekker "loopt" en direct en gevoelig reageerd op de roeren. Ik wil vier assen. (Fireblade II heeft alleen Flaperons en hoogte?!) Ik probeer in de keuze voor een DLG niet trendgevoelig te zijn :roll: Per slot van rekening hangt 80% van de piloot af. Geen probleem............ 8)

Als we nu vliegtechnisch de Highlight en Turbo naast elkaar zetten, waarom zal ik dan E120,- meer uitgeven aan een Turbo? Want, Vinkie, je snapt vast wel dat ik liever thuis ben tussen kerst en oud en nieuw :wink: 8) :!: :evil:

Back