DLG met 2del. vlgl? Zoals de Sputnik en nog wat overwegingen

Of een model dat bij je past, weet je pas als je er een tijdje mee gevlogen hebt.

Als je
Ik wil een DLG, die heerlijk thermiekt. Lekker "loopt" en direct en gevoelig reageerd op de roeren. Ik wil vier assen. (Fireblade II heeft alleen Flaperons en hoogte?!) Ik probeer in de keuze voor een DLG niet trendgevoelig te zijn Per slot van rekening hangt 80% van de piloot af. Geen probleem............

wilt, dan denk ik dat je zult moeten werken tussen kerst en nieuw ;-)

Ik denk dan dat de Turbo het modelvoor je is.

Die 80% van de piloot ontstaat pas als je dezelfde modellen vergelijkt met verschillende piloten.

Mijn ervaring is dat je veel meer plezier beleeft (uitgaande dat je een beetje kunt vliegen en er niet meteen schroot van maakt) aan een wedstrijd model, dan een model wat er net onder zit. Die wedstrijdmodellen zijn gewoon verder ontwikkelt.

Of er nu daadwerkelijk veel verschil zit tussen de 2 wedstrijdmodellen van bv Asperin of Turbo vraag ik me af.

keuzes keuzes keuzes..........

Berrie zei:
Als we nu vliegtechnisch de Highlight en Turbo naast elkaar zetten, waarom zal ik dan E120,- meer uitgeven aan een Turbo? Want, Vinkie, je snapt vast wel dat ik liever thuis ben tussen kerst en oud en nieuw :wink: 8) :!: :evil:

Vraag jezelf vooral af hoe serieus je DLG wilt aanpakken. Als je van plan bent om af en toe vooral op mooie dagen te gaan slingeren dan vraag ik me af of de aanschafprijs van een Turbo (of Aspirin, Kisal etc...:D) niet wat overkill is. In dat geval zou ik eerst een Highlight kiezen omdat ik denk dat je daar best een tijd lol van hebt en de prijs-kwaliteitverhouding daarvan dik in orde is. Als je dan alsnog verslaafd raakt is er geen man overboord, in mei is er weer vakantiegeld 8) en je kan hem altijd doorverkopen of houden als backup/strandmodel/vakantievliegertje.

Wil je serieus gaan DLG'en, echt gaan trainen op zo hoog mogelijk starten en onder bijna alle omstandigheden (dus ook harde wind, motregen, sneeuw, mist) nog goede tijden neerzetten dan zou ik er wel voor gaan. Houd er wel rekening mee dat je als je begint met DLG je zal moeten wennen aan vlieggedrag en instellingen, en het dus even zal duren tot je de meerprestaties van zo'n model (en daarmee de €120) er ook werkelijk uithaalt.

Persoonlijk denk ik dat het niet goed is voor DLG om te suggereren dat het alleen maar leuk is met een competitiemodel/Turbo/.... Dat maakt de drempel om te starten misschien wel erg hoog. Er zijn ook zat mensen die zich uitleven met BUGs of andere eigenbaksels. Dat je er geen wedstrijden mee zal winnen betekent niet dat er geen lol aan te beleven is.

Ik vind het eigenlijk wel vergelijkbaar met mijn andere hobby, electrisch gitaarspelen. Als je daarmee begint heb je in eerste instantie een instrument nodig dat veelzijdig is en geen rare kuren heeft, en voor vanaf €200 is dat al te vinden. Starten op een prachtige €2000 Gibson oid kan natuurlijk maar het duurt dan wel een paar jaar voordat je daarmee ook klinkt alsof je op een duur instrument speelt. ;)

In dit kader zou een Slingshot van Causemann toch ook aantrekkelijk lijken.
v4_3_300.jpg

Kost € 99,-

Ze hebben zelfs modellen met kleine fabrikagefouten voor maar € 82,-

Zijn de vliegeigenschappen dan niet zo goed? Ik hoor deze naam weinig in discussies over een DLG terwijl de prijs/pwaliteit heel gunstig lijkt. Of zie ik iets over het hoofd?

Leon

[die toch wel eens aan een échte DLG denkt...]

Back