DLG newbie vragen

Hoe lang vlieg je gemiddeld met 1 worp ? Kan je thermiek pakken op mooie dagen ? Hoe liggen de competitie tijden voor 1 worp (gemiddeld) . Zijn de competitie machienen hun meerwaarde waard ? En tot slot is de Blaster II een goede DLG ?

Tip 1 als je morgen tijd hebt kom dan naar de Mimi dag

Ik vlieg met mijn tantelus tussen de 30 seconden en de 15 minuten! Het ligt er maar net aan of je goede of slechte lucht vind!

In stilstaande lucht kan je met een mimi richting een minuut en met een goede full size lukt een minuut of 2 wel!

Als je helemaal nieuw in het dlg vliegen ben heeft een dure competitie kist geen zin, of is zelfs zonde, je gooit vast een keer verkeerd

Een redelijke tweede ha da is vanaf 200 euro wel verkrijgbaar (beetje geluk hebben) een blaster is een prima kist om mee te beginnen!

Thermiek is er overdag bijna altijd! Het vinden ervan vergt vooral veel training! Soms heb je dagen dan zelfs de reigers van de grond gezogen worden, en soms blijven op een wedstrijd alleen de cracks boven!

Dat maakt het dlg en zo leuk en afwisselend

Laatst bewerkt door een moderator:
1) In wedstrijden heb je vaak taken van 5 x 2 minuten, 3 x 3 minuten, 2 x 4 minuten , 1 x 5 minuten en zelfs poker waarbij je 9.58 kan roepen. Die tijden worden in ongeveer 85 % van alle gevallen wel gehaald.
2) Je kunt op elke dag thermiek pakken. Ook als het regent of zwaar bewolkt is.
3)De betere wedstrijd modellen zijn hun geld zeker waard als je wedstrijden vliegt. Recreatief vliegen kan met elk model.
De Blaster 2 is een redelijk goed model . Ik denk dat de romp van de laatste Blaster 3.5??? (Snipe romp) wat minder kwetsbaar is.

Alex

Fijn , bedankt voor de info . Met DLG gliders heb ik nog geen ervaring . Met electrozwevers wel . De gooi techniek zal wel het moeilijkste worden om onder de knie te krijgen .

Valt wel mee hoor! Het handige is dat je in het begin nog korte vluchtjes maakt, dus veel moet gooien, je leert het dus best wel snel om 40 meter te halen, dan naar de 50 a 60 vergt meer techniek en training

Alex is overigens een van die vervelende mensen die wel altijd boven weet te blijven
( waar ik niet boven de 1:45 durfde te roepen bleef hij idd 9:58 weg...... Oer vervelend ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou evt een 2 de hands DLG op de kop kunnen tikken maar de vraag is hoe weet ik nu of ik het leuk ga vinden ? Ik heb dit nog nooit gedaan en nieuwe uitdagingen vindt ik wel tof maar ... Ik heb bv ook een acro vliegtuig en daar vlieg ik echt heel weinig mee . Niet voor de moeilijkheidsgraad maar te weinig uitdaging . Voor de rest vlieg ik veel heli (zoals je kan zien in mijn handtekening) en zweven , daar ben ik eigenlijk mee (her) begonnen (ondertussen 9 jaar geleden) . Ik heb nu de RCM pelikan en de Hawk van TT , allebei electro . Ik heb ook nog de Relax van Hype maar dat is voor de ardennen . Daar kan het kleinste kind mee vliegen . Enfin terug naar DLG , zoals gezegd kan ik evt een 2 de hands kopen van rond de 200€ . Voor een bevlieging zou ik dat wel te veel vinden ? Wat denken jullie , is het een uitdaging die DLG ?

hahaha, zo herkenbaar je redenatie! goed van je om eerst eea te overwegen voordat je je ergens volledig instort.
ik begrijp uit je verhaal dat je al veel plezier haalt uit het vliegen zelf en ook zweven doe je al. Ik ga ervan uit dat je dan redelijk bekend bent met het thermieken en andere facetten van het zweefvliegen. Stel je nu eens voor dat je 95% van de nadelen die er zijn met het vliegen verdwijnen? laten we beginnen met de tijd, in een uurtje kan je nog ff heerlijk vliegen, geen lijnen die uitgelegd moeten worden of ander gedoe, lipo erin en gaan. dan de ruimte, bijna op elk veldje kan je vliegen, wanneer je je gezonde verstand gebruikt en op veiligheid let kan je werkelijk overal terecht. Het geluidsloze stijgen zorgt voor verwondering ipv klachten bij eventuele kijkers.
Je merkt het al, helemaal objectief ben ik niet meer, maar ik kan rustig zeggen dat ik elke uitdaging die ik verloren was in andere klasses dubbel en dwars terug krijg met het dlg-en! het afstellen, thermiek, het werpen, de wedstrijden met bijbehorende tactieken etc..eindelijk een klasse waarbij je al je kennis en (on-)kunde uit de kast kan halen.
Ik denk dat er 80% kans is dat je na aanschaf van een dlg je andere kisten laat versloffen en wegdoet;) ik heb nog wel n mooie salto hier liggen;)
200,- is een realistisch bedrag voor een gebruikte dlg, wordt geen superstrakke dan maar goed genoeg om lekker te vliegen en de ''schwung'' te pakken te krijgen. een duurdere is er altijd wel te vinden.
Kortom, schaf zo'n dlg-tje aan en kom gezellig in de bellen met ons vliegen, je zult er zeker een uitdaging aan hebben, plezier en gezelligheid is voor ons normaal! f3k rules;)

Guy ik heb ook electro kisten staan na 3 vluchten ben ik het beu en grijp ik terug naarde DLG als je zweven leuk vindt gaat er niets boven F3K/ DLG.
Ik probeer je in de komende dagen/weken wel te contacteren als ik ga vliegen dan kom je maar af.

Laatst bewerkt:
Bedacht me net dat als ik uitreken hoeveel uur ik vlieg met men DLG's in vergelijking met eender welke andere kist dan zijn mijn DLG's veruit de goedkoopste modellen ( € per minuut vliegplezier).

Back