dodehoekspiegel personenauto

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Observer, 27 feb 2011.

  1. Observer

    Observer Guest

    Afgelopen vrijdag heb ik bijna een zware aanrijding veroorzaakt met invoegen. De auto die naast me zat heb ik compleet over het hoofd gezien totdat ik er bijna tegenaan zat.

    Door uitwijken van de andere auto en terugsturen door mij is er niets gebeurd.

    Dus ben ik op zoek naar een dodehoekspiegel voor mijn personenwagen.

    Is er zoiets en waar kun je dat halen?
     
  2. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo`n half ronde spiegel had ik ook op m`n bestelbus omdat je daar niet over je schouder kon kijken (kan wel maar dan zag je niets ;-) ).

    Dat werkt prima.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan ook je spiegel op de juiste manier afstellen.
    Ik zit vaak in andere auto's en zie dan dat die bestuurders graag de zijkant van hun auto in de spiegel zien.
    DAN STAAT DIE VERKEERD!
    Wat er achter je zit zie je tenslotte in de binnenspiegel.
    Ik heb de spiegel zo staan, dat wanneer je bijna met je hoofd tegen de zijruit zit, je nog net een hoekje van je eigen (achter)zijkant ziet.
    Dan heb je geen dode hoekspiegel nodig.

    Andere manier om afstelling te controleren.
    Vooruit kijken en in je ooghoek nog net een passerende auto in de binnenspiegel zien, voordat die verdwijnt uit de achterruit,
    dan moet je met andere ooghoek die auto al in je buitenspiegel gaan zien.
    Als de auto uit je buiten spiegel gaat verdwijnen, moet je die kunnen gaan zien in je ooghoek door de zijruit.
     
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    of zo een klein rond spiegeltje die je in de hoek van buitenspiegel plakt,
    en als je de oprit neemt dan alvast rondkijken of je autoos ziet aankomen,
    de meeste opritten zijn in een bocht,
    mvg markioo
     
  6. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Mijn spiegel is wat rond gebogen en geeft een goed overzicht allen kun je dan de afstand minder goed inschatten wat met de binnen-spiegel wel goed te doen is.

    Groetjes Johan
     
  7. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    De beste afstelling vindt ik persoonlijk dat als je spiegels in elkaar doorlopen.
    Dus wat je in je binnenspiegel ziet, dan je buitenspiegels daarnaast afstellen. Het meest linkse in je binnenspiegel zie je nog net aan de rechterkant in je linker buitenspiegel. en andersom ook voor de rechterkant..

    Hier staat deze mooi uitgelegd. http://www.eenmanierom.nl/je-autospiegels-af-te-stellen-zonder-dode-hoek/

    En in sommige spiegels zit al een dode hoek ingebouwd. Dan heb je een stippellijntje in je spiegel en daarnaast zit je dodehoek. (citroen Xsara coupe)

    Maar nog het belangrijkste.. Gelukkig is het zo afgelopen voor jullie..

    Gewone dodehoekspiegels kun je bij de Halfords halen of elke andere autoonderdelen zaak..
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2011
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb geleerd om over mijn schouder te kijken! GEINTJE! :)

    Zonder gekkigheid, ik heb vrij grote spiegels en in de buitenhoek zitten dode hoek spiegeltjes (het soort wat je op je spiegel erbij plakt) en waar ik in het begin dacht "wat een flauwekul!" kom ik er achter dat ze verschrikkelijk nuttig zijn.
     
  9. Observer

    Observer Guest

    Bedankt voor de reacties, gelukkig zijn ze niet zo duur. Van de week eens langs de automaterialenzaak en mijn spiegels toch anders afstellen.
     
  10. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Hou je er wel rekening mee dat een dodehoekspiegeltje OP je bestaande spiegelglas plakken niet mag .
    APK zou je afgekeurt kunnen worden als er een zeikert keurt .
    Je hebt ook hele mooie apart verstelbare spiegeltjes die je dus boven op je spiegel monteert .
    [​IMG]

    Dit is gewoon de beste en duidelijste oplossing , apart te verstellen dus je kan dan zowat NAAST de bijrijdersstoel alles al zien .
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Die spiegels hebben niets met een dode hoek te maken, een normale personenauto met goed afgestelde spiegels, heeft helemaal geen dode hoek.

    Dus eerst je normale spiegels goed afstellen ;)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2011
  12. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    En die instellingen staan in het linkje wat ik vanmiddag al had gegeven..
    Maar bedankt voor het copy/paste werk :rolling:
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zeg, maak jij je nou maar druk over de Ocampa! ;)

    Herlees het topic en zie dat ik idd behoorlijk spuit 11 ben :p

    (ja, kop die maar in :p)
     
  14. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    hehe. Niet erg hoor Henri.. En de Ocampa heb ik al gered.. Er zit er nu 1 naast me.. :)
     
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    die boven of onder je spiegel te monteren spiegels passen niet op alle modellen,
    dan is wat ik al zei zo een klein rond plak spiegeltje een optie voor enkele euries,
    of je monteerd een winkel anti diefstal bolspiegel hihihi
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2011
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    tsja en waar plak je die dan op ;) op je spiegel mag je hem officieel niet plakken.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb jarenlang met zo'n "plakspiegeltje" op m'n normale linkerbuitenspiegel gereden (ja, op het glas van de normale spiegel geplakt) en daar bij alle APK's nooit een op- of aanmerking over gehad.
    En bij 2 APK's na-controle door de RDW gehad.
    Dus met dat "afkeuren" zal het wel meevallen, denk ik.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij zijn die plakspiegeltjes voornamelijk voor mensen die hun nek niet kunnen draaien... (of het wel kunnen maar niet doen)

    Die prachtige tekening die Henri plaatste geeft heel duidelijk aan wat er vrijwel altijd fout blijft als je op je spiegels vertrouwt: de blauwe auto is op het tweede plaatje weliswaar in binnen- en buitenspiegel zichtbaar... maar als hij een paar meter verder naar achteren zit, is hij op geen van beide spiegels meer zichtbaar. Ben je mooi klaar mee. Ik kijk liever af en toe over mijn schouder (hoewel de linker buitenspiegel van mijn auto van huis uit al een dode-hoek-deel heeft, dat ook geen volledige dekking geeft dus)
     
  19. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    een extra plakspiegeltje is indien juist in t hoekje van de buitenspiegel geplaatst apk goedkeuring,
    en de anti-winkeldiefstal spiegelbol 80/100 cm doorsnee was een geintje en die mag/kan je ook nergens plaatsen,
    mvg markioo
     
  20. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    dat leren wij nu wel op rijles :oops:
     

Deel Deze Pagina