Doe dit nooit!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Anko, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik had een een paar weken geleden op 3dhelifreakz geplaatst, ik had ook zoiet van jongens hoe kun je zoiets doen, met een 700 gewoon boven de straat, en dat de auto's gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is.

    Kortom, "don't try this at home"

    gr Remco
     
  2. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    dit zou ik thuis óók niet doen:
    [URL=" 450 Sport V2 6 at Home with new angle of view - YouTube[/URL]

    voor de mensen die denken dat het de mijne is die daar vliegt: niet dus ;)

    groet,
    Hoogvlieger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    pfft wat een geneuzel om niets.. die apparaten zijn betrouwbaar en die mannen kunnen ze besturen.. gebeurt echt niets mee.
     
  4. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Kijk maar in je postvak..............
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dus.

    Een servo die het begeeft
    Een link die springt
    Een tandwiel wat stript
    Een bout die eruit komt

    Allemaal dingen die alleen anderen overkomen?

    En zijn het allemaal erg ervaren mensen?
    Waarop baseer je dat?

    Als iemand een deur opendoet, zal de heli toch al snel in de tv liggen, denk ik zo..

    Dit is gewoon een verschrikkelijk gevaarlijke uitspraak.
    Een 250 en groter start je gewoon niet op in huis, punt.
    Dat gevorderde piloten, of beginners met geluk dit zonder schade lukt wil niet zeggen dat het veilig is.
     
  6. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    En hoe is dat anders bij iemand die op een clubveld met z'n heli 1.5m voor hem staat te hoveren? Exact dezelfde risico's, groter nog zelfs, want die zit niet in een auto.

    Kortom, niet zo miepen mensen, op deze filmpjes is niets te zien wat meer of minder gevaarlijk is dan wat je op een club ook ziet met 3D heli-vliegers.. en daar vallen jullie ook niet over, dus waarom hierover wel?!
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ondat de club die dit toestaat ergens niet goed bezig is.

    1,5 meter en 3d doen?
    Dan ben je gewoon suicidaal.
    Klaar.

    en bij een club heb je mensen die de vlieger corrigeren, in huis heb je die niet.
    Als wildvlieger doorgaans ook niet.

    Beste petrolhead, het is goed dat je af en toe het randje op wilt zoeken en discussie op wilt gooien over wat dan ook , maar gevaar is gevaar, en daar is geen redenatie over mogelijk.
    De risico's zijn ondertussen welbekend, en dat het af en toe ook bij een club wel eens even tussen de aandacht doorschiet zegt niet dat het risico ondertussen afneemt.

    En reacties zoals de jouwe, geven beginners het idee dat het risico best meevalt.
    Kap daarmee, of geef gewoon meteen aan waar je op doelt.
     
  8. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Wat een onzin, student, we verschillen van mening over de gevaarsetting en beargumentereen dat beide. Dan gaan blaffen omdat je mod bent, slaat nergens op.

    In het verleden zijn hier heel veel discussies over veiligheid en helivliegen gehouden, over 3D vliegen in het bijzonder, en toen vond iedereen dat alles gewoon kon en veilig was, dus moet je nu niet gaan miepen over dit soort filmpjes.

    Hier gebeurt niet iets wat ook maar iets meer of minder veilig of gevaarlijk is dan op een club waar 3D gevlogen wordt.

    Ik denk dat 95% van de helivliegers, als ze opstijgen, eerst gaan hoveren binnen de 1.5, 2m.

    Kijk nou eens filmpjes van 3D evementen, let op afstanden tot het publiek, tot vliegers, enzovoort. Als je deze filmpjes gevaarlijk vind, moet je dat ook gevaarlijk vinden.

    Dat vinden jullie niet, dus dan moet je ook niet over dit filmpje gaan zeuren, zo'n beetje het ergste wat er op dat filmpje zou kunnen gebeuren, is dat iemand een deuk in het dak van z'n auto krijgt. Dat overleeft ie ook wel.

    Deze jongen heeft het vertrouwen in z'n materiaal en zichzelf, om er zo me te gaan vliegen. Daarnaast zal hij extra alert zijn. Zo bekeken, is dit misschien zelfs nog wel veiliger dan de gemiddelde clubvlieger.

    Als er iemand bij een club op 1.5m gaat staan 3D-en, zal men dat alleen maar prachtig vinden en aanmoedigen tot lager, dichterbij, enzovoort. Ik ben nog nooit op een club geweest waar helivliegers elkaar aanspraken over veiligheid, dat is doorgaans ook geen succes en garantie op ruzie, want modelvliegers houden nu eenmaal niet van opgeheven vingertjes.. tenminste, niet als dat vingertje tegen hunzelf opgeheven is :)
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toch goed dat je netjes al die eerdere discussies bij hield opdat je goed beslagen ten ijs zou komen. Goed beslagen, zoals hierboven, met de nodige aannames, generalisaties, stroman- en gedachtenlees-trucs, maar dat mag de pret niet drukken. En pas na die uitputtende studie ben je lid geworden. Met zo'n studie achter je kiezen is het niet meer dan normaal/gepermitteerd om meningen/adviezen af te doen met 'nonsens', 'onzin', 'dom' en andere hartverwarmende kwalificaties. Wat niet toegestaan is aan het rund, is wel toegestaan aan Jupiter.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    1. Gevaar is gevaar. Mod of niet. Nogmaals, een risico is niet voor rede vatbaar, dit is er gewoon. Of ik nu een mod ben of niet. Een risico kan door gebruikers alleen anders uitgelegd worden, waardoor anderen dit gaan verwaarlozen.

    2. Bij 3d masters is de afstand tot het publiek toch wel een meter of 10 tot 20.
    De eerste keer dat ik erbij was lande er een heli in het publiek, dus hierbij hoef je ook niet met het argument te komen dat iedereen dit veilig vind.
    Sterker, iedereen zat vanaf dat moment op te letten wAt er gebeurde, omdat het risico opeens duidelijk was.

    Gelukkig zijn de meeste toeschouwers daar bekenden met het fenomeen, kenne de risico's en lette hier al op.

    3. Waarom verdedig je een onveilige manier van werken, omdat jij persoonlijk ervaringen hebt die wat anders zeggen?
    Tuurlijk, het zal best een paar keer goed gaan, maar iedere gevorderde helipiloot kan je zo wat momenten in een krappe ruimte opnoemen waar het net niet misging.
    Ik ook.
    Daarom raad ik het ook ernstig af. Uit mijn eigen ervaring.
    Nu weet ik absoluut niet waar jouw ervaring ligt, maar als dit puur uit meelezen en " horen zien" bestaat, mag je bij mij een keer meekijken wat een geweld er vrijkomt...
     
  11. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Ik begrijp even niet het doel van je opmerking Ron, zoals ik eerder al aangegeven heb, heb ik hier heel lang meegelezen, bijna vanaf het begin, maar nooit de drang gevoeld mee te doen. Doordat ik nu meer vrije tijd heb, vind ik dat nu wel leuk.

    Verdere suggesties; ik zou het waarderen als mensen daar eens mee op zouden houden. Ik ben niet eerder hier geregistreerd geweest, nooit, ook niet als iemand anders, dus ook gaarne geen PB's meer over sturen, dat is zinloos.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van alles wat er hier gezegd word, is dit met stip nummer één in de top 100 van nergens op slaande dingen....

    En iemand een trap na geven omdat hij vrijwillig de behoorlijk ondankbare taak van moderator op zich neemt, dat is gewoon láág.... heb ik geen andere woorden voor.

    EDIT: dan heb ik ook nog een suggestie voor jou: je refereert zelf aan die PB's en alle andere commentaar wat jij al op je manier van discussiën hebt gehad....
    Word het niet eens tijd, daar wat aan te gaan doen? Wie weet stopt men dan ook met dergelijke PB's te sturen....

    Groet, Bert
     
  13. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Ach, Brutus, zo is het niet bedoeld, lees zijn posting eens terug, hij gaat daar duidelijk op z'n strepen staan, zegt het niet rechtstreeks, maar suggereert het wel, dit mág niet besproken worden hier, want het is zijn mening niet.

    Als redenen waarom het filmpje uit de topicstart als gevaarlijk gezien wordt, worden deze opgegeven:
    Hier 2 screenshots van een filmpje van 3D masters. Waarom spelen exact diezelfde risico's hier ineens geen rol meer? De afstand tussen heli en vlieger/helper komt herhaaldelijk onder de 2~3m. Geen ongewoon beeld voor een 3D contest. Let op dat ik hier niet mij best voor heb hoeven doen; ik heb gewoon bij youtube gezocht op '3d masters' en uit het 1e filmpe 2 screenshots gepakt. Als ik wat beter mijn best gedaan had, had ik nog wel 'ergere' (in jullie ogen) voorbeelden kunnen vinden. Als dat soort filmpjes hier gepost worden, staan jullie allemaal met de wierrook klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een beetje onzin om te zeggen dat het ene wel gevaarlijk is, en het andere niet, terwijl het om dezelfde risico's gaat. Let ook op dat bovenstaande 900 size heli's zijn, dus nog iets groter, en waarschijnlijk ook met belachelijke toerentallen op de kop.

    Dingen kunnen natuurlijk kapot gaan en dan kunnen er ongelukken gebeuren, ja. In het filmpje uit de topicstart kan er dan een auto schade krijgen. In de vele 3D filmpjes op het internet, kan op z'n minst de vlieger schade oplopen.

    Dat is gewoon het risico van de hobby.

    Je kunt het ook positief bekijken; de meeste mensen daar op straat zullen het prachtig vinden, die hebben geen benul van de risico's, dus is het eerder reclame voor de sport, dan gevaarlijk/negatief. Die jongen weet echt wel wat hij doet, net zoals de 3D clubvlieger of de 3D evenementvlieger dat prima weet.

    @Brutus: lees dit nog even:
    Hoe moet ik dat dan lezen, als het van een mod afkomt?
     
  14. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Denk dat hij gewoon reageerd als mens en niet als mod. Want ik had het net zo goed kunnen zeggen en ben geen mod. Hij doelt waarschijnlijk op duidelijkheid zodat beginners het helivliegen niet onderschatten of de gevaren ervan.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Waar heb je ergens iets gezien waar ik op mijn strepen ga staan?
    Grappig dat je opeens bij brutus wel een "onderbouwde" reactie kunt geven...

    Betreft 3d masters: als zij het nodig vinden om op 1,5 m voor hun neus een tic toc te doen, hun probleem.
    Ze kennen de risico's, iedereen mag voor zichzelf beslissen wat hiermee gedaan wordt.

    Maar waar het mij om gaat, en wat ik even belangrijk vind (zonder op modstrepen te staan) is dat je het risico verwerpt, omdat het bij proffesionele vliegers goed gaat...

    Dus iedereen kan de f1 rijden zonder gevaar, omdat schumacher (voorbeeld) het ook kan?
    Iedereen kan rally rijden, omdat sommige beroepspiloten dit zonder schade kunnen?
    Hou eens op, je verdedigt iets zonder zelf het fijne ervan te weten.
    Trouwens, 700 is op de 3d masters gangbaar, 800 is een extreme uitzondering, 900 bestaat helemaal niet. Niet alvast dingen erger maken zonder dat je weet wat er allemaal rondvliegt daar...

    Als je iets tegen 3d masters hebt, zoek het met de organisatie uit.
    Maar ga de mensen hier niet uitleggen dat een 450 in je huiskamer uittesten gewoon 100% veilig is.

    De risico's zijn duidelijk uitgelegd, door mij en door anderen, iedere poging om de risico's teminimaliseren geeft mij een beeld dat dhr. Petrolhead geen heli vliegt, en hier aan het stoken is.
     
  16. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Wie zegt dat deze man geen professional is, dan?

    Je doet een hele trits aannames om maar het ene te kunnen veroordelen en het andere goed te praten. Zoals dat bij 3D masters (of elk willekeurig ander 3D evenement of een 3D clubvlieger) er ook gewoon derden zijn betrokken, die exact dezelfde risico's lopen. 10m ver weg of 2m ver weg maakt echt niet heel veel uit voor een 90 size heli die op 3d getuned is, die 8m verschil heeft ie sneller afgelegd dan dat iemand daarop kan reageren. Je mag anders best eens komen proberen om vanaf 10m proberen weg te rennen van mijn synergy, ik wens je veel succes :p

    Ik heb helemaal niets tegen 3D masters, hoe kom je daarbij? Ik zeg toch juist dat men niet moet overdrijven als het over de risico's gaat? Ik noem toevallig 3D masters omdat dat een bekend groot evenement is, je mag daar ook de naam van om het even wat of wie dan ook invullen die 3D vliegt met z'n heli of wedstrijden/evenementen ermee organiseert.

    Wat ik zeg is heel simpel; het gaat nergens over om te beweren dat het één veilig is, en het andere niet. De risico's zijn gewoon gelijk.

    Bekijk het filmpje uit de topicstart nog eens. Ik tel een aantal personen; de vlieger die buiten de 3m van de heli blijft, en 2 toeschouwers, die op 10~20m staan, of verder.

    Goed, hij vliegt boven auto's. Dus hij kan schade maken aan auto's. Dat is waar. Verder is het gewoon 100% te vergelijken met de risico's bij welke vlucht dan ook, en is er niets bijzonder gevaarlijks te zien op het filmpje, of gevaarlijkers.
     
  17. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491

    Bij auto racen gebeuren ook ongelukken op de baan en erbuiten rallyerijden, wil niet zeggen als een coureur op de snelweg tussen gewoon publiek 300 gaat rijden dat hij dan weet waar hij mee bezig is en dit dus net zo safe is als op circuit.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het feit dat een professional het risico klein genoeg acht om zo'n ding zichzelf op 1,5 m te laten naderen, is zijn eigen keuze.

    Punt.

    Dit zegt niets over alle andere vliegers, zij mogen deze keuze zelf maken.
    Daviddutch heeft het over de rally, volgens mij zijn daar dezelfde vergelijkingen te maken.
    Maar dat dhr. Petrolhead deze risico's als minimaal beschouwd, is de mening van dhr petrolhead, deze mening veranderd geen klap aan het werkelijke risico.
    Maar dit heb ik al 3 keer verteld ondertussen.
    Als u dit wilt verkondigen, best. Maar dan niet hier op het forum, aangezien beginners ook meelezen, en dit gewoon levensgevaarlijke uitspraken zijn
    Dit zeg ik nog steeds als user, zonder mod grapjes, dan had het hier wel anders gestaan.
    Feit is dat internet voor altijd is...
    Daar oet je ook naar handelen

    Bij deze staak ik deze discussie, ik ga in herhaling vallen.
    Beste petrolhead, ik hoop voor eventuele leerlingen dat je nooit iemand leert helivliegen, met jouw uitleg van risico's en gevaren vliegen ze met een 700 nitro op de slaapkamer terwijl het hele gezin daar aanwezig is.

    Dit als beeld op mn netvlies ben ik op je antwoorden ingesprongen, ik hoop dat beginners jouw toekomstige reacties dmv de andere reacties in dit topic op waarde kunnen schatten.
     
  19. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    tjongejonge wat is de sfeer hier goed... NOT!!!!!

    ik post ''even'' een filmpje, met op m'n netvlies het beeld dat als bijv de motor pinion losschiet, de heli wel eens de piloot in plakjes kan hakken...
    uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die pinion bij dit type heli, bij gewoon vastschroeven, zéér onbetrouwbaar is!!!

    en meteen begint men hier te Rellen...
    kom op zeg, kies een ander topic of gebruik PB
    mensen die via dit topic willen tonen dat je zulke voorbeelden niet moet volgen, hebben hier niets aan...

    just my blow
    Hoogvlieger
     
  20. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Drogredenatie van jewelste, en 100% omkeerbaar. Je kunt ook zeggen dat een professionele coureur door zijn race-ervaring waarschijnlijk wel veilig 300 kan rijden op de openbare weg, maar dat dat voor 'gewone mensen' niet veilig is.

    Je ziet, het houdt allemaal geen stand.

    Blijf vooral doorgaan met jullie struisvogelpolitiek. Voor een beginner is het juist van belang dat hij de gevaren goed kent, en zich dus beseft dat zijn heli, óók op een gewoon clubveld, een gevaarlijk apparaat is.

    De gevaarssetting tussen een veldvlieger en wat je hier op dat filmpje ziet, verschilt amper.

    Wat jullie doen is emotioneel reageren, vanuit de emotie, maar niet vanuit het verstand. Als je het allemaal heel sec bekijkt, staat al het publiek op dat filmpje ruim achter de vlieger en is het enige toegevoegde gevaar wat er is, dat de heli op een auto zou vallen.

    Niet meer en niet minder. Voor de rest zijn de risico's gewoon 100% gelijk aan wat andere 3D vliegers doen.

    Dat je dat dan niet uitkomt, is een ander verhaal, maar ga niet schijnheilig lopen doen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina